י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

נער לא יחוייב ללמוד בישיבה תיכונית נגד רצונו

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה לאפשר לנער להירשם וללמוד בבית הספר הטכני אליו ביקש להירשם, בניגוד לדעת אביו

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

בית משפט המחוזי בחיפה הפך את קביעתו של בית המשפט למשפחה, שחייבה נער בן 16 ללמוד נגד רצונו בישיבה תיכונית לפי רצון אביו.

אמו של הנער הגרושה מאביו תמכה בו ורשמה אותו לבית הספר הטכני. ביהמ"ש קיבל את ערעורו של הנער שהוגש באמצעות האגף לסיוע המשפטי במשרד המשפטים והורה לאפשר לו להירשם וללמוד בבית הספר הטכני אליו ביקש להירשם.

בית משפט המחוזי מתח ביקורת והביע תמיהה כיצד בית המשפט למשפחה, לא זימן את הנער ולא שמע את דעתו ואף התעלם מחוות דעתה של העובדת הסוציאלית בתסקיר שהגישה, אשר תמכה ברצון הנער לעבור בית ספר גם מן ההיבט המקצועי.

בית המשפט המחוזי זימן את הנער ללשכת השופטים ושמע את עמדתו שרק חיזקה את מסקנות בית המשפט שיש לכבד את רצונו.

בית המשפט המחוזי ציטט הן את האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד הן ואת אמירתו של יאנוש קורצ'ק על היות הילדים בני אדם מלאים כבר בילדותם. בין השאר, קבע בית המשפט כי בעוד שנתיים יהיה הנער "מספיק אחראי ובוגר כדי להילחם ולהגן על כולנו. לא ניתן לאיין את רצונותיו כלא היו, רק בשל חשש רחוק של האב כי החברה החילונית בבית הספר למדעים תשפיע לרעה על בנו..." עוד הוסיף בית המשפט וקבע כי יחס כבוד של האב לבחירת בנו, רק תביא לקירוב בין השניים.

תחילתו של התהליך הייתה לפני מספר חודשים כאשר הנער פנה למועצה לשלום הילד וביקש סיוע במימוש רצונו ללמוד בבית ספר לפי בחירתו. במועצה הפנו את הנער לאגף לסיוע המשפטי במשרד המשפטים. האגף לסיוע משפטי מחוז חיפה מינה לנער ייצוג משפטי (עו"ד אפרת ונקרט) והוגש כאמור ערעור בשמו לבית המשפט המחוזי על החלטת ביהמ"ש למשפחה, ערעור שהתקבל.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, ציין כי מדובר בפסק דין חשוב ביותר שיש בו כיוון דרך בדבר חשיבות ההקשבה לרצון הילד ועמדותיו בעיקר בגילאים הבוגרים, תוך התחשבות אמיתית בדעתם וברצונם.

עו"ד אפרת ונקרט שייצגה את הקטין מטעם האגף לסיוע המשפטי מחוז חיפה: "פסק הדין מהווה אבן דרך חשובה בהעצמת קטינים, בכך שמאפשר להם לפנות באופן עצמאי למימוש זכויותיהם בהליכים המשפיעים על עתידם, ונותן להם מקום להשמעת קולם בבתי המשפט בלא קשר לסכסוך כזה או אחר בין ההורים. במקרה קונקרטי זה דובר בקטין שלאורך תקופה ארוכה היה עקבי ברצונו לבחור את המסלול המתאים והנכון עבורו, ובית המשפט אפשר לו להגשים את רצונו ולהשפיע על מהלך חייו".
ילד ישיבה משפחה בית ספר בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד