י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הוועדה ממליצה: שינויים דרסטיים במרכזי בריאות הנפש בישראל

המלצות הוועדה המקצועית בנושא "מערכת האשפוז במרכזי בריאות הנפש" הוגשו לשר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ״ל משרד הבריאות פרופ׳ נחמן אש. הוועדה הורכבה מאנשי המקצוע הרלוונטים בתחום, ומנציגי משרד הבריאות והאוצר, שגיבשו נוסח מוסכם על כל חברי הוועדה

הוועדה ממליצה: שינויים דרסטיים במרכזי בריאות הנפש בישראל
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

המלצות הוועדה המקצועית בנושא ״מערכת האשפוז במרכזי בריאות הנפש״ הוגשו לשר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ״ל משרד הבריאות פרופ׳ נחמן אש. הוועדה הורכבה מאנשי המקצוע הרלוונטים בתחום, ומנציגי משרד הבריאות והאוצר, שגיבשו נוסח מוסכם על כל חברי הוועדה.

למעשה, מתמודדת מערכת האשפוז בבריאות הנפש עם עומסים גבוהים, תשתיות ישנות ומחסור חמור בכוח אדם. מערך מגיפת הקורנה חידדה עוד יותר את הצרכים הדחופים של מערך האשפוז במוסדות אלו, כאשר העומס ומצוקת כוח האדם הועצמו, וישראל, כמו רבות ממדינות העולם חווה גל של עליה במצוקות הנפשיות ובפניות למערכת בריאות הנפש. 

בחודש מאי 2021 מינה מנכ״ל משרד הבריאות דאז, פרופ׳ חזי לוי, את הוועדה בנושא מערכת האשפוז במרכזים לבריאות הנפש, בראשות פרופ' יובל מלמד, מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבאנל. על הוועדה הוטל למפות את האתגרים והצרכים, ולהמליץ על תוכנית התערבות לטווח הזמן הקצר והארוך. בוועדה היו חברים נציגי משרד הבריאות, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר וכן נציגי מערך בריאות הנפש, ואלו הגיעו כאמור לנוסח מוסכם. 

בין המלצות הוועדה:

תוכנית חומש בתחום התשתיות והבינוי עבור כל בית חולים.

שינוי במבנה המחלקות, כך שמספר המאושפזים במחלקה לא יעלה על 25 מטופלים.

העברת המטופלים הממושכים לטיפול בקהילה, תוך שמירה על מספר אנשי הצוות ומיטות הטיפול.

יצירת הפרדה בין מטופלים במסלול אזרחי למסלול פלילי, קידום מתן מענה לאוכלוסיות יחודיות.

תכנון מחלקות חדשות בהתאם לתכנית המאפשרת רווחה פיסית, ותנאי אשפוז מכובדים המשפרים את חווית המטופל והסביבה הטיפולית, בתוספת מרכיבים טכנולוגיים המעודדים החלמה וקיצור משכי אשפוז.

הגדלת היחס בין אנשי הטיפול במחלקה למטופלים; פתרונות לאיוש המקצועות שבמחסור; הוספת בעלי תפקידים חדשים ויישום תוכניות לשימור, רווחה, פיתוח מקצועי והעצמה של עובדי המערכת.

הצוות ממליץ על הגדלת כוח האדם בהיקף זה בפריסה של חמש שנים בהתבסס על תמהיל השירותים בביה"ח, האיזון הנדרש ביחס כוח האדם בין מערך האשפוז לקהילה, גודל ביה"ח ויכולת איוש, ושמירה על יחס זה גם בהגדלות עתידיות ככל ויהיו.

קידום פתרונות לאיוש המקצועות שבמחסור.

שיפור המענה בנושא בטיחות המטופלים והצוות, בעזרת אנשי צוות מיומנים לנושא (מאבטחי סל"א), והכנסת טכנולוגיות מתקדמות למניעת אלימות ואובדנות.

יצירת מודל כלכלי הנועד להעביר את מרכז הכובד בטיפול בבריאות הנפש ממערך האשפוז לקהילה, לפיתוח שירותים ברצף הטיפולי למניעת אשפוז ולהרחיב שירותים אינטנסיביים שלא באשפוז, ליצירת שיפור בתנאי האשפוז, באיכות הטיפול וביחס הטיפולי במערך האשפוז. 

הוספת מיטות לבריאות הנפש (בעיקר בבתי החולים הכללים) בהתחשב בקצב גידול האוכלוסייה ובצרכים הקיימים, בהפרעות אכילה, תחלואה כפולה (גופנית ונפשית). 

תוכנית רב שנתית לשילוב המרכזים הרפואיים לבריאות הנפש עם המרכזים ברפואה הכללית.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ׳ נחמן אש הגיב ואמר: "מערכת בריאות הנפש חשובה לחוסן הלאומי, והיא כוללת את הטיפול בקהילה, את מערכת האשפוז ומערכת השיקום. למרות חשיבות זו, עם השנים הצטברו פערים במשאבים הניתנים למערכת בריאות הנפש, ובמקביל עלה הצורך של המערכת להשתנות ולהתאים את עצמה לשינויים החברתיים".

עוד הוסיף כי "המלצות דוח מערכת האשפוז במרכזי בריאות הנפש הן תחילתו של מהלך אסטרטגי שביכולתו לחולל שינוי דרמטי לטובת המטופלים." 

בריאות הנפש אשפוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד