כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הכנסת אישרה את הארכת 'חוק הוד"לים'

ההצעה נועדה להאריך את תוקפו של החוק שמאפשר אישור מהיר של תכניות בנייה • החוק יכלול גם מתחמי פינוי ובינוי

צילום: עוזי ברק
צילום: עוזי ברק

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים.

הצעת החוק נועדה להאריך את תוקפו של החוק ב- 22 חודשים וכן, להרחיבו כך שיתאפשר אישור של תכניות במתחמי פינוי ובינוי, וכן יסייע בקידום תכניות לדיור לאומי בקרקע שכארבעים אחוזים או יותר ממנה היא קרקע מקרקעי ישראל. זאת לאחר שהמליאה אישרה במאי את הארכתו בשמונה חודשים.

בדיון שקיימה הוועדה המשותפת פנים-כלכלה לאישור בקשת הממשלה הקודמת להארכה, הזכירה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מירי רגב, כי חוק הוד"לים נועד לזרז את תהליכי התכנון והבניה, להגדיל את מלאי הדירות ולהוזיל את מחירי הדירות.

"בפועל", אמרה ח"כ רגב, "מחירי הדירות עלו. בכוונתי בכל מקרה, להוריד בסופו של דבר את מחירי הדירות". עוד הוסיפה כי "ברור לכולם שיש להוזיל את הדיור וגם לדאוג לדיור בר השגה. כל התכנון צריך להיות מהיר בדיוק כמו הוד"לים. למרות הכישלון בתחום דיור בר השגה, בתחום התכנון הוד"לים הצליחו".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן אמר כי הבעיה הינה בחסמים העיקריים (רישוי, תשתיות) ולא בוד"לים.

סגנית שר הפנים, ח"כ פאינה קירשנבאום, אמרה כי "הגענו לחוק הוד"לים לאחר מחאה חברתית ומחסור בדיור. אם מישהו חשב שהוד"לים יביאו לצמיחה מהירה ואינסופית של מספר הדירות – הוא טעה. עדיין יש צורך לטפל בהליכי רישוי, תשתיות, ושיווק קרקעות. חוק הוד"לים עוסק אך ורק בנושא התכנוני ובתקופת חלות החוק (כ-20 חודשים) 70,000 דירות עברו את הליכי התכנון. הוד"לים פתחו צוואר בקבוק תכנוני. ייתכן שזה עדיין לא מספק וצערי החקיקה גם לא נותנת פתרון לדיור בר השגה. אולם, אם נעצור כעת את החוק, נאט את הקצב התכנוני. אני ממליצה, אפוא להאריך את תוקף החוק".

32 ח"כים תמכו בהצעת החוק ו-15 התנגדו לה. ההצעה תועבר לוועדת הפנים והגנת הסביבה להכנתה לקריאות השנייה והשלישית.
חוק הודלים בנייה תכנון אוצר פנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד