י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
משבר מדיני חדש בפתח?

היום: החלטה פלסטינית אנטי-ישראלית צפויה לעבור באו"ם

ועדה מיוחדת של האו"ם צפויה להעביר היום הצעה פלסטינית להגיש חוו"ד דחופה לביה"ד הבינלאומי בהאג, שתפגע בישראל ושעלולה לגרום לביה"ד להטיל סנקציות עליה. השגריר ארדן הגיב בחריפות: "הפנייה להאג תהיה 'מסמר אחרון בארון הקבורה' של כל סיכוי לפיוס והתקדמות"

היום: החלטה פלסטינית אנטי-ישראלית צפויה לעבור באו"ם
נתניהו וארדן צילום: עמית שאבי, פלאש 90

היום צפויה הועדה המיוחדת של האו"ם לדה-קולוניזציה לאשר את ההצעה הפלסטינית להגיש חוות דעת דחופה בפני בית הדין הבינלאומי בהאג, שתבקש לקבוע כי הכיבוש של ישראל בגדה המערבית הוא למעשה סיפוח ישראלי, והוא אינו זמני כפי שנכתב בהחלטה 242 של מועצת הבטחון של האו"ם, שהתקבלה לאחר מלחמת ששת הימים.

חוות דעת זו, כך מקווים הפלסטינים, תגרום לבית הדין הבינלאומי בהאג להפעיל סנקציות שונות שברשותו נגד ישראל. האמריקאים הפעילו לחץ רב על הפלסטינים למשוך את ההצעה הפלסטינית, ואף מדינות אירופאיות הביעו התנגדות גם הן להחלטה. עם זאת, הפלסטינים סירבו לקבל את הבקשות האמריקאיות להסרת ההצעה מסדר היום.

כעת, מתעסקות ישראל וארה"ב בלגייס כמה שיותר מתנגדים מערביים להצעה, בכדי להשפיע על בית הדין בהאג בהנחה שאכן תתקבל ההצעה הפלסטינית. אחרי האישור שצפויה ההחלטה לקבל היום, היא תצטרף לקבל אישור נוסף בדצמבר.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף בחריפות את ההצעה הפלסטינית, ואמר: "אף גוף לא יקבע כי העם היהודי הוא כובש במולדת אבותינו. הפנייה לבית הדין בהאג תהיה 'המסמר האחרון בארון הקבורה' של כל סיכוי לפיוס והתקדמות בעתיד, צעדים חד צדדיים של הפלסטינים ייענו בצעדים חד צדדיים. אל תגידו שלא ידעתם. הפלסטינים משתמשים בבית הדין הבינלאומי כנשק להשמדה המונית במלחמה שלהם לדמוניזציה של ישראל. ההחלטה לפנות לבית הדין בהאג מעבירה את הסכסוך למסלול התנגשות אובדני לעבר נקודת אל חזור, וישראל תגן על עצמה מפני כל איום. השימוש בהאג כנשק נגד ישראל בניסיון לכפות את המציאות המעוותת של הפלסטינים על ישראל - ייכשל".

גם ריצ'רד מילס, סגן שגרירת ארה"ב בישראל תקף את הפלסטינים ואמר: "אנו דוחים את ההצעה הפלסטינית, ומודאגים ממנה. צעד כזה ירחיק את הצדדים אחד מהשני. אנו קוראים לעצרת לחדול מהחלטות שפוגעות במאמץ לשלום, ותומכים במאמץ לקדם את פתרון שתי המדינות דרך שיח קונסטרוקטיבי".

ככל הנראה ההצעה הפלסטינית תעבור היום, ובכך יווצר לישראל ולממשלה החדשה שתקום בקרוב משבר מדיני חדש, איתו תצטרך להתמודד.

הרשות הפלסטינית ארה''ב או"ם גלעד ארדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד