כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
השתוללות הריבית תיעצר?

סוף סוף: נתוני האינפלציה בארה"ב מתחת לתחזית - הבורסה זינקה

האינפלציה בארה"ב ירדה בחישוב שנתי ל-7.7%, לעומת 8.2% בחודש שעבר. הנתון החיובי עשוי להשפיע על החלטת הריבית הבאה של הפד | הבורסה הראתה עליות שיא שכמוה נראו פעמים בודדות בהיסטוריה, השוק מאמין שהשיא מאחורינו?

סוף סוף: נתוני האינפלציה בארה"ב מתחת לתחזית - הבורסה זינקה
אילוסטרציה צילום: unsplash

מדד המחירים האמריקני פורסם היום (חמישי) ומראה על האטה באינפלציה, שעמדה בחודש האחרון על 7.7% במדד השנתי, לאחר שהצפי לגביה היה של 8.0%, ובספטמבר עמדה על 8.2%. האינפלציה מראה מגמה מתמשכת של האטה, לאחר שהגיעה לשיא של 9.1% בחודשי יוני האחרון, ומאז מראה ירידה מתונה. זהו השיעור השנתי הנמוך ביותר מאז ינואר.

בשוק ציפו לאינפלציה גבוהה יותר, עם עלייה חודשית של 0.6% ועלייה שנתית של 8%. זאת אחרי שבספטמבר עמד קצב העלייה השנתי על 8.2%.
מדובר ברמת האינפלציה הנמוכה ביותר מאז חודש ינואר השנה, כשברקע העלאות הריבית החדות שמבצע הבנק המרכזי האמריקאי מאז חודש מרץ כדי לבלום את האינפלציה הגואה.

מדד הליבה, שמנטרל מחירים שנחשבים לתנודתיים כמו מחירי המזון והאנרגיה, טיפס ב-0.3% בחישוב חודשי. בחישוב שנתי עלה מדד הליבה ב-6.3%, וירד משיא של 40 שנה שרשם בחודש הקודם כשהגיע לקפיצה שנתית של 6.6%.

פרסום הנתונים מפיל את הדולר בשוק המט"ח המקומי ומזניק את החוזים העתידיים על המדדים המובילים בניו יורק לרמות של 2.4%-4%, אחרי שמוקדם יותר התנהלו בעליות מתונות.

בהתאם לנתונים החיוביים, וול סטריט ננעלה בעליות חדות: נאסד"ק זינק בכ-7.4%, S&P 500 ב-5.5% ודאו ג'ונס ב-3.7%. במקביל, הדולר נחלש בכ-2.4% אל מול השקל ונסחר סביב 3.4784 שקלים.

בכירי הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, מתייחסים לנתוני האינפלציה כשיקול משמעותי בקביעת המדיניות המוניטרית שלהם. ההערכות בשוק הן שהפד יעלה את הריבית ב-0.5% בחודש הבא, לאחר ארבע העלאות רצופות של 0.75%.

כלכלנים רבים סבורים שיש להפסיק את העלאות הריבית, אשר לדבריהם פוגעות במשק בכללותו. דין בייקר, הכלכלן שהתפרסם כאחד מהבודדים שחזו את משבר 2008, ומקים מכון המחקר לחקר כלכלה ומדיניות, טען שנוכח נתוני שוק העבודה, הפדרל ריזרב צריך לחדול מהעלאות הריבית.

לפי בייקר, עליות השכר, אשר עומדות על פחות מ-4% ברמה שנתית, דומות לרמה בשנים שבהן נרשמה אינפלציה בשיעורים נמוכים ולכן הפדרל ריזרב צריך להפסיק את העלאות הריבית.

חשוב לזכור שהעלאות הריבית נועדו להילחם באינפלציה אך הן גובות מחירים כבדים מהכלכלה בכללותה על ידי העלאת מחיר האשראי ועקב כך הורדת רמת הביקושים. קרן המטבע הבינלאומית כבר זיהתה מגמות האטה משמעותיות בכלכלה העולמית שגרמו ויגרמו לאובדן פרנסה למיליוני אנשים.

כלכלת ארה"ב אינפלציה ריבית ארה"ב העלאת ריבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד