ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
משטר רצחני

איראן: מפגין ראשון במחאה הנוכחית נידון למוות

ארגון לזכויות אדם באיראן, הפועל בג'נבה. מוסר כי 20 מפגינים לפחות מואשמים בעבירות שהעונש עליהן הוא מוות. ייתכן שהמשטר האיראני נמנע בכוונה מלפרסם את שמו של הנידון למוות, כדי למנוע פרסום של תמונותיו ויצירת אהדה נרחבת בעולם. בריטניה והאו"ם הטילו סנקציות על בכירים איראנים

איראן: מפגין ראשון במחאה הנוכחית נידון למוות
ההפגנות באיראן נגד המשטר צילום: Iran International

המשטר האיראני הודיע אתמול (שני) כי אחד המפגינים שנעצרו במהלך המחאה המתנהלת בשבועות האחרונים ברחבי הרפובליקה, נידון למוות לאחר משפט שנערך לו. לפי ההודעה, הוא הורשע ב'מלחמה נגד בורא עולם' וב'שחיתות על פני האדמה', שתי עבירות שהעונש על מי שמורשע בהן הוא מוות בתלייה.

לפי ההודעה, המפגין שנידון למוות נטל חלק בהצתה של מבנה ציבורי, וזאת הסיבה העיקרית לכך שהוא נידון למוות. ארגון לזכויות באיראן, הפועל מג'נבה שבשווייץ, מסר אתמול כי לפי הידוע לו, לפחות 20 מפגינים נוספים מואשמים בעבירות שהעונש עליהן הוא מוות. הארגון הביע חשש כבד שהמשטר האיראני יחתור לביצוע מהיר של עונשי המוות בניסיון להשיג הרתעה מול המפגינים שממשיכים למחות ברחובות. הארגון קורא למדינות העולם לשגר לאיראן אזהרות חריפות מאוד, כדי להרתיע אותה מהוצאה המונית להורג של מפגינים.

עוד נמסר, כי מלבד לאותו מפגין שנידון למוות, וששמו לא פורסם על ידי המשטר, עשרה מפגינים נוספים הורשעו בדין, ונשלחו לעונשי מאסר של בין חמש לעשר שנים. ייתכן שהמשטר האיראני נמנע בכוונה מלפרסם את שמו של הנידון למוות, כדי למנוע פרסום של תמונותיו ויצירת אהדה נרחבת בעולם, דבר שיקשה על איראן לבצע את גזר הדין הקשה. כמו כן ייתכן שמדובר בניסיון להפעיל לחץ פסיכולוגי על כל משפחותיהם של העצורים, כשכל אחת מהן חוששת ולא יודעת אם אין זה אחד מבניה שנידון למוות.

בתוך כך ממשלת בריטניה החליטה אתמול להטיל סנקציות על 24 בכירים איראנים, בתגובה לדיכוי האכזרי של המחאה במדינה. כך הודיע שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי. זמן קצר לאחר מכן נמסר כי גם האיחוד האירופי, ממנו פרשה בריטניה בשנים האחרונות, הטיל סנקציות משלו על בכירים איראנים, מאותה הסיבה.

שר החוץ האירופי, ג'וזף בורל הוסיף הצהרה רשמית בה אמר כי "האיחוד האירופי עומד לצידם של האיראנים שוחרי החופש והחירות, ותומך בזכות למחות ולהשמיע את הדרישות שלהם באופן חופשי וללא מורא" בשבועות האחרונים נשמעות טענות הולכות וגוברות כנגד הממשל האמריקאי וכנגד מדינות המערב, על כך שאינן נוקטות עמדה ברורה בעד המפגינים האיראנים, ואינן דואגות לגבות מחיר, ולו סמלי, מהמשטר המדכא שאנשיו יורים במפגינים, מכים אותם ועוצרים אותם במטרה להעמידם לדין ולכלוא אותם לתקופות ממושכות.

ייתכן שהסנקציות שהוטלו אתמול על איראן באו בתגובה להודעה האיראנית על ההחלטה להוציא להורג את אחד המפגינים שנעצרו. עם זאת, בנימוקים הרשמיים לא הוזכר עונש המוות כסיבה לסנקציות אלא הדיכוי של המחאה בכללותו.

איראן הפגנות באיראן הוצאה להורג משמרות המהפכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד