כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
כוננות מלחמה בנאט"ו

ביידן כינס את מנהיגי G-7: "לא סביר שהטיל נורה מרוסיה לפולין"

בניגוד להערכה מוקדמת יותר, שצוטטה על ידי גורם ביון אמריקני לפיה טילים רוסיים חצו לעבר פולין, במהלך הלילה כינס ביידן את הנהגת נאט"ו וראשי מדינות G-7 להתייעצות ביטחונית ולאחר מכן טען בפני עיתונאים כי "לא סביר שהטיל שהתפוצץ בפולין נורה מרוסיה"

ביידן כינס את מנהיגי G-7: "לא סביר שהטיל נורה מרוסיה לפולין"
הנשיא ביידן בחדר העבודה צילום: מתוך הטוויטר שלו

אחרי הדיווחים הראשוניים והעמדה האמריקנית כי הטיל שנפל בשטח פולין נורה מרוסיה והרג שני אזרחים, מנהיה נאט"ו חוששים מהסלמה של המצב באירופה וגרירת כל המדינות אל תוך הלחימה וטוענים כי אין ראיות חד משמעיות כי הטיל נורה משטח רוסיה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיים הלילה פגישת חירום עם מדינות הברית מארגון ה-G7 ונאט"ו, בשולי פסגת ה-G20 בבאלי שבאינדונזיה, לאחר שפולין טענה אמש שטילים מתוצרת רוסית נחתו בשטחה סמוך לגבול עם אוקראינה והרגו שני בני אדם. ביידן טען כי "לא הגיוני מבחינת קו אווירי שהטיל נורה מרוסיה, אבל נראה". גורמים רשמיים אמריקנים טוענים שכנראה מדובר בטילים אוקראיינים שניסו ליירט טילים שנורו מרוסיה.

עוד הוסיף הנשיא האמריקני: "יש מידע ראשוני שמתנגד לכך, אני לא רוצה להגיד את זה עד שנחקור זאת לחלוטין". ביידן הסביר כי לדעתו מבחינת המסלול שהטיל היה צריך לעבור לא הגיוני שהוא נורה על ידי הרוסים, אך כינה את המשך ההתקפות של הצבא הרוסי על אוקראינה כ-"לא מוסריות".

 

גם בצרפת הגיבו למקרה החריג, וטענו כי צריך לפעול בצורה זהירה, ושסוג הטיל לאו דווקא מסגיר בוודאות את המקום ממנו הוא נורה: "להרבה מדינות יש אותם סוגי נשקים, ככה שזיהוי סוג הנשק לא בהכרח חושף מי עומד מאחוריו".

מנהיגי נאט"ו ומדינות ה-G7 גינו את מתקפת הטילים שנחתו בפולין, וטעו כי הן "ברבריות". מנהיגי קנדה, האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, הולנד, ספרד, בריטניה, וארה"ב, שנפגשו כאמור בשולי ה-G20 באינדונזיה, גינו את מתקפת הטילים, פרסמו הצהרה משותפת: "שוחחנו על הפיצוץ שהתרחש בשטחה המזרחי של פולין, סמוך לגבול עם אוקראינה. אנו מציעים את תמיכתנו המלאה ועזרה בחקירה המתפתחת. אנו מסכימים להישאר בקשר הדוק על מנת לקבוע את הצעדים המתאימים בהמשך לחקירה".

נשיא פולין דודה אמר קודם לכן שאין ראיות חותכות לכך מהיכן שוגר הטיל, אך סביר מאוד להניח שהוא מתוצרת רוסית. משרד ההגנה הרוסי הכחיש אמש שטילים שלחו חצו לעבר שטחה של פולין.

עם זאת, בפולין זימנו הלילה את השגריר הרוסי במדינה לשיחה בעקבות התקרית שבה דווח על נפגעים במתקפת טילים רוסית בעיירה פולנית - סמוך לגבול עם אוקראינה. זו הפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה בפברואר, שבה על פי דיווחים יש נפגעים בפולין - שחברה בברית נאט"ו. בכיר במודיעין האמריקני מסר כי שני בני אדם נהרגו במחוז לובלין, ובפולין אישרו את הפרטים.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר לאחר הדיווח: "הזהרנו שזה רק עניין של זמן עד שהטרור הרוסי יזלוג מעבר לאוקראינה. תקיפות הטילים הרוסיים בשטח נאט"ו הן הסלמה של ממש, ויש צורך בפעולה". כשעה לאחר הדיווח על הנפגעים בפולין, רוסיה הכחישה כי תקפה: "לא ירינו. הדיווחים על פגיעת טילים שלנו בפולין הם פרובוקציה מכוונת שנועדה לגרום להסלמה".

בעקבות אותה המתקפה, במהלך הלילה שוחח הנשיא הפולני אנדז'יי דודה עם שורת מנהיגים, בהם: נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי, נשיא ארצות הברית ביידן וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק. כמו כן, בבית הלבן עדכנו כי ביידן שוחח גם עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, והדגיש את מחויבותה של ארצות הברית לנאט"ו.

נאט''ו מלחמת אוקראינה רוסיה פולין ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד