כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
יפסיקו למכור את התרופה?

הצעירה מתה מנטילת אופטלגין? זו האבחנה החד משמעית

עם סיום חקירת הנושא ע"י משרד הבריאות, נמסר מהמשרד כי ההבחנה שדווחה על בת 19 שנפטרה בשבוע שעבר בבית החולים וולפסון בחולון אחרי שנטלה כדור אופטלגין, הינה מוטעית. "לא נמצא כל קשר בין מותה הטראגי של הצעירה לבין נטילת התרופה"

הצעירה מתה מנטילת אופטלגין? זו האבחנה החד משמעית
כדורי אופטלגין צילום: צילום מסך כאן 11

משרד הבריאות הודיע הערב (רביעי) כי בתום חקירה שביצע לנסיבות מקרה המוות של צעירה בת 19, שמתה אחרי שנטלה אופטלגין - כי "הערכת המומחים הייתה כי לא ניתן לקשר בין האירוע לנטילת התרופה.

על הודעת משרד הבריאות, "המחלקה לניהול סיכונים באגף הרוקחות מבצעת מעקב שוטף והדוק אחר תופעות לוואי ומידע בטיחותי לתרופות מהארץ ומהעולם, לרבות תרופות המכילות דיפירון, וממשיכה לקיים דיוני הערכת סיכון-תועלת במטרה להבטיח את בריאות הציבור". 

כזכור, לפני כשבוע דווח על צעירה בת 19 התמוטטה ומתה בבית החולים וולפסון אחרי שנטלה כדורי אופטלגין וסבלה מתופעת לוואי נדירה וקטלנית של התרופה. לאחר מותה ברשת עלתה קריאה לאסור את שיווק התרופה ללא מרשם רופא אולם ככל הנראה התרופה תמשיך להימכר כרגיל.

על פי הדיווח, שנחשף אז בחדשות 13, הצעירה הגיעה אתמול לבית החולים כשהיא במצב אנוש, לאחר שנטלה את אחת התרופות הפופולריות בישראל להורדת חום ושיכוך כאבים. היא הונשמה כבר במיון, והרופאים החלו בפעולות החייאה ארוכות במשך שעות - והיא אף חוברה למכשיר אקמו - אך כל הפועלות לא צלחו והצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותה.

על פי הדיווח, מדובר על תופעת לוואי מוכרת, אך נדירה, של הרס מח העצם, ולפי הערכות מתרחשת ביחס של אחד למיליון נטילות וחצי של התרופה. יודגש כי במדינות רבות באירופה ובארצות הברית לא משתמשים באופטלגין בגלל הסיבה הזו, אך בישראל מאפשרים לציבור אם לקחת את הסיכון. עם זאת, ספק אם כל תופעות הלוואי האפשריות מוכרות לציבור הרחב. למרות החששות וקביעת המסקנות המהירה, הערב כאמור מפרסם משרד הבריאות כי לא היה מדובר בתופעת לוואי של נטילת התרופה.

מחברת טבע נמסר כי "כחברת פארמה בינלאומית אחראית, טבע מנטרת כל דיווח תופעת לוואי, ונדגיש, כי ביחס למאות מיליוני הכדורים שנצרכו בישראל בשנים האחרונות, מספר הדיווחים שתועדו הקשורים למקרי אגרנולציטוזיס ממולקולת דיפירון הינו מזערי. אופטלגין הוא תכשיר המשווק עשרות שנים בישראל ובעולם, הוא בעל אפקטיביות ופרופיל בטיחות גבוהים, לצד מיעוט תופעות לוואי גם ביחס למשככי כאבים אחרים הקיימים בשוק".  

בנוסף, אמרו: "המציאות מראה כי במדינות בהן לא נעשה שימוש בדיפירון לטיפול בכאבים חזקים הצוותים הרפואיים נאלצים לפנות לאפיק טיפולי של משככי כאבים פוטנטיים וממכרים, המעלה תחלואה ותמותה. מכאן כי אימוץ המסקנה הנמהרת, וללא סייג, שאופטלגין הוא-הוא הגורם למותה של המטופלת, עלול לדחוק מטופלים ורופאים לעבר תרופות חזקות, ממכרות ומסוכנות".   

משרד הבריאות אופטלגין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד