כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
יותר דירות, פחות חדרים

יביא סוף סוף לירידת מחירים? ההנחיה החדשה של מנהל התכנון

ההנחיה החדשה של מנהל התכנון תיכנס לתוקפה בינואר, ותקבע בין היתר סטנדרט של 25%-40% דירות קטנות - מול מינימום 20% שקיימות כיום | במנהל התכנון מסבירים כי בשנים האחרונות יש זינוק בביקוש לדירות קטנות וההנחיה החדשה תענה על הצורך

יביא סוף סוף לירידת מחירים? ההנחיה החדשה של מנהל התכנון
דירות/נדל"ן צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הנחיה חדשה מטעם מנהל התכנון עשויה לשנות את תמהיל הדירות בארץ בשנים הבאות. ההנחיה, כך על פי הדיווח שנחשף ב'חדשות 12', תצא לכל ועדות התכנון והעיריות – ותגדיל את דרישת המינימום לדירות קטנות בכל פרויקט גדול שנבנה.

כיום, החובה היא שיהיו מינימום 20% דירות עד 80 מטר. הסטנדרט החדש יעלה ל-25%-40% דירות קטנות, ויקבע גם חובה לדירות קטנות במיוחד – 5%-10% מהדירות יהיו עד 55 מטר, 20%-30% מהדירות יהיו של 56–80 מטרים. ההנחיה החדשה תיכנס לתוקף בתוכניות שיוגשו לאישור החל מחודש ינואר.

הרקע להנחיה החדשה הזו הוא שבמנהל התכנון שמו לב שהביקוש לדירות קטנות נמצא דווקא במגמת עלייה. הסיבות לכך מגוונות, עלייה בממוצע גיל הנישואין, עלייה במספר הגירושין, ישנם משקיעים שמחפשים דירות קטנות להשקעה, וגם יותר אנשים זוכים להאריך ימים – אבל חיים לבד.

מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח, הגיב לדיווח ב'חדשות 12': "גילינו שיש פער ממש גדול בין כמות הדירות הקטנות למספר האנשים שצריכים אותן. אנחנו מבינים שצריך לתת מענה לאוכלוסיות שונות ולמשפחות שונות, ולכן צריך לדאוג גם לצורך של דירות קטנות ולא רק לסטנדרט של 4–5 חדרים".

יש כמה ערים שכבר עלו על הכוונת של מנהל התכנון כדי ליישם בהן את ההנחיה: בכפר סבא, למשל, משקי הבית הקטנים הם 50%, אבל שיעור הדירות הקטנות הוא רק 16%. באשדוד, 45% ממשקי הבית הם קטנים, אבל שיעור הדירות הקטנות עומד על 32% בלבד. בנתניה 51% ממשקי בית קטנים, אבל רק 38% מהדירות הן דירות קטנות. עכשיו, הערים האלה יהיו חייבות להתיישר לפי הסטנדרט החדש ולהגדיל את המלאי.

גודל הדירות בישראל יותר מהכפיל את עצמו – מממוצע של 2 חדרים בשנת 1955, לכמעט 5 חדרים בשנים האחרונות (ממוצע של 4.7 חדרים בשנת 2017).

מחירי הדירות עליות המחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד