כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מלכות של חסד

הסטוריה מרגשת בדנמרק: המלכה הגיעה לבית הכנסת

המלכה מרגרטה מדנמרק ציינה 400 שנה לקהילה היהודית בדנמרק בביקור בבית הכנסת הגדול של קופנהגן ובמוזיאון היהודי. בבית הכנסת המלכה השתתפה בטקס מרגש, והיו גם נאומים, מקהלה שביצעה שירים יהודיים בעברית, בלדינו וביידיש

הסטוריה מרגשת בדנמרק: המלכה הגיעה לבית הכנסת
משמר המלוכה של דנמרק צילום: Pixabay

המלכה מרגרטה מדנמרק חוגגת 50 שנה למלוכה, לפני כמה ימים המלכה השתתפה באירוע חגיגי בבית עיריית קופנהגן שם צוין יום השנה ה-50 למלכותה. ביום שני האחרון לרגל 400 שנה להיסטוריה היהודית של דנמרק, ביקרה המלכה במוזיאון היהודי הדני, ונכחה בטקס חגיגי בבית הכנסת בקופנהגן, בית המלוכה פרסם את האירוע בחשבון האינסטגרם הרשמי.

המלך כריסטיאן הרביעי הזמין רשמית יהודים להתיישב בדנמרק בנובמבר 1622, ויום השנה ה-400 המכובד נחגג בסטייל דני. לפני הטקס החגיגי בבית הכנסת, המלכה הגיעה לבקר בתערוכה הנודדת החדשה על החיים היהודיים בדנמרק במשך 400 שנה. המלכה על ידי יו"ר הקהילה היהודית, מר אנרי גולדשטיין.

במהלך השנתיים הקרובות, התערוכה הנודדת תסייר בשבע ערים דניות לפני שתחזור לקופנהגן. בבית הכנסת המלכה השתתפה בטקס מרגש, והיו גם נאומים, מקהלה שביצעה שירים יהודיים בעברית, בלדינו וביידיש.

היישוב היהודי הראשון בטריטוריה דנית אירע בשנת 1622 בחסות הזמנתו של מלך דנמרק כריסטיאן הרביעי, אשר שלח הזמנה ליהודים ספרדים מאמסטרדם והמבורג לבוא ולהתיישב בעיר החדשה שהקים, גליקשטט, כיום בשטח המדינה הגרמנית שלזוויג-הולשטיין. מספר יהודים נאותו להזמנה, ביניהם הסוחר אלברט דיוניס, הגיעו למדינה והחלו לעבוד במסחר, כלכלנות, ייצור תכשיטים לבית המלוכה הדנית ושירות בחצר המלוכה. בשנת 1628 הפך מעמדם של יהודי דנמרק לחוקי, כך לפי ערך ויקיפדיה.

בספטמבר 1943 הדליף דיפלומט גרמני גאורג פרדיננד דוקוויץ, להנס הדטופט, יושב ראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הדנית, על מזימתם של הנאצים לשלוח את יהודי דנמרק לתאי הגזים, הדטופט העביר את הידיעה למחתרת הדנית ולראשי הקהילה היהודית, והיהודים ירדו למחתרת והתחבאו אצל ידידים דנים.

המחתרת הדנית בשיתוף פעולה מצד כל המוסדות הדניים המשטרה הדנית, המלך כריסטיאן העשירי, הכמורה וכן - האוניברסיטאות שנסגרו לשבוע ימים כדי שהסטודנטים יעזרו במבצע, העבירו כ-7,200 יהודים (כ-90% מיהודי דנמרק) אל החוף המזרחי של המדינה ומשם בסירות דיג אל שוודיה הנייטרלית.

על פי ערך ויקיפדיה, רק 492 יהודים נתפסו על ידי הגרמנים, ונשלחו למחנה טרזיינשטט שבצ'כוסלובקיה, אך גם לאחר מעצרם המשיכה ממשלת דנמרק לעקוב אחריהם ולשלוח להם חבילות תרופות ומזון. הודות לכך, בסופו של דבר רק כ-150 יהודים דנים נספו בשואה. המחתרת הדנית עמדה על כך שכל החברים שלקחו חלק בהצלת היהודים יוכרו כגוף אחד, לפיכך הוכר העם הדני כולו כאיש אחד על ידי יד ושם כחסידי אומות העולם.

דנמרק מלכה בית הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד