כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בתום מסע מפרך ומסוכן

אספקה הומניטרית ראשונה הגיעה לקהילה היהודית בחרסון

36 שעות אחרי שיצאה לדרכה, הגיעה אמש משאית אספקה הומניטרית דחופה לבית הכנסת בחרסון, עם מוצרי יסוד בסיסיים ודחופים המיועדים ליהודי העיר שנותרו בה. למרות שרק 300 קילומטרים מפרידים בין שתי הערים, דנייפרו וחרסון, המשאית הגיעה לבית הכנסת המקומי רק אמש

אספקה הומניטרית ראשונה הגיעה לקהילה היהודית בחרסון
ההספקה בחרסון צילום: באדיבות המצלם

חרסון הייתה העיר הגדולה הראשונה שנכבשה על ידי הרוסים - ומפרוץ המלחמה היא הייתה נתונה לקרבות בין הצבא האוקראיני שהגן עליה לבין הצבא הרוסי, אך שוחררה בשבוע שעבר עם נסיגתה המפתיעה של רוסיה. מאז שנכבשה הייתה חרסון מנותקת מאוקראינה והפכה למעשה לחלק מטריטוריה רוסית, ואף סופחה לרוסיה באופן רשמי לפני כחודשיים, כזכור.

המצב הזה הביא לניתוק כמעט מוחלט של הקשרים בין הקהילה היהודית המקומית בראשות רב העיר ושליח חב"ד הרב יוסף וולף לבין הקהילות היהודיות באוקראינה. ניסיונות של 'פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה' להעביר ליהודי העיר סיוע לא צלחו. כעת, עם נסיגת הצבא הרוסי מחרסון מיהרו אנשי ה'פדרציה' לארגן בדחיפות משאית עם עזרה הומניטרית דחופה שתועבר ליהודי העיר. מספר היהודים בעיר כיום אינו ידוע אך הערכה היא כי הוא צומצם משמעותית נוכח המלחמה.

יש לציין כי הרב וולף, רעייתו ובני משפחתם לא עזבו את העיר למרות המצב הבטחוני הקשה שעימו הם התמודדו ולמרות הכיבוש הרוסי: בכל תקופת הזמן הארוכה והמתוחה הזו הם נשארו על משמרתם כשלנגד עיניהם טובתם של יהודי העיר והאזור. גם בזמן של מתקפות בלתי פוסקות המשיכה משפחת וולף את פעילותה הברוכה שבאה לידי ביטוי בין היתר בעזרה במזון, שיעורי תורה ותפילה ואוזן קשבת לכל פונה.

על המשאית שיצאה ביום ראשון בלילה ממחסני המערך הלוגיסטי בעיר דנייפרו שבמרכז המדינה, המכונה 'בירת היהדות של אוקראינה', הועמסו לבקשת הרב וולף מאות מארזי מזון עם אוכל רב ומוצרי היגיינה; וכן חצי טון דלק לרכבי סיוע של הקהילה ולגנרטורים, שכן לא ניתן להשיג כעת דלק בחרסון - והחשכה והקור שולטים בה.

למרות שרק 300 קילומטרים מפרידים בין שתי הערים, דנייפרו וחרסון, המשאית הגיעה לבית הכנסת המקומי רק אמש. זאת, משום שבמשך שעות ארוכות היא עוכבה במחסומי דרכים משום שדרכי הגישה לעיר חסומות בפני אזרחים בגלל הפצצות צירי התנועה וחשש ממוקשים. רק קשרים שהפעילו ראשי 'הפדרציה' מול ראשי הצבא והממשל האוקראיני הביאו בסופו של דבר לאישור המיוחל והמשאית נכנסה לעיר. עם הגעתה לרחבת בית הכנסת ובית חב"ד המרכזי, עזרו כמה מיהודי העיר לפרוק אותה במשך שעה ארוכה.

רבה של חרסון הרב יוסי וולף אומר "העזרה הזו נותנת לנו מרווח נשימה מיידי אל מול צרכים רבים מאוד שאנו זקוקים להם מאוד. יש פה עבודה רבה ואנחנו נגיע כעת לכל משפחה יהודית ונחלק לה את מארזי המזון שקיבלנו". שליח חב"ד ויו"ר 'הפדרציה' הרב מאיר סטמבלר אומר "המשלוח הבהול שיצא כעת הוא הראשון בשרשרת אספקה שנעביר לחרסון, והוא מצטרף למשלוחים הומניטריים שאנחנו מעבירים כל העת לערים באוקראינה – וביתר שאת מאז פרצה המלחמה. במקביל, אנו מתכוונים לפנות מהעיר חולים ופצועים יהודים לטיפולים רפואיים הולמים בערים גדולות אחרות שבהן ניתן לקבל טיפול רפואי מסודר. אנו תפילה כי השלום יגיע לא רק לחרסון אלא לכל אוקראינה עד שנזכה לגאולה הקרובה במהרה".

חרסון מלחמת אוקראינה רוסיה סיוע קהילות יהודיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד