כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
רוצה להעיד בהאג

חייל רוסי נמלט לספרד ומבקש מקלט מדיני

החייל הרוסי ניקיטה צ'יברין שנמלט לספרד, טוען שהוא לא ירה בנשק אף לא פעם אחת בזמן שהיה באוקראינה במשך יותר מארבעה חודשים. הוא מבקש מקלט מדיני וגינה את המלחמה באוקראינה "פשע"

חייל רוסי נמלט לספרד ומבקש מקלט מדיני
מלחמת אוקראינה רוסיה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

חבר בכוחות המזוינים של רוסיה שהשתתף בפלישה לאוקראינה ביקש מקלט מדיני לאחר שנחת במדריד בירת ספרד, כך דווח ה'גארדיאן' הבריטי. ניקיטה צ'יברין, בן ה-27, אמר כי הוא שהה יותר מארבעה חודשים באוקראינה כחלק מחטיבת הרובאים ה-64 של צבא רוסיה, יחידה שהואשמה בביצוע פשעי מלחמה באזור קייב בחודש מרץ.

צ'יברין נחת בבירת ספרד ביום שלישי האחרון והוחזק במרכז ההגירה של שדה התעופה. בראיון טלפוני משדה התעופה ביום רביעי בערב, הכחיש צ'יברין מעורבות בפשעי המלחמה שדווחו על היחידה שלו, ואמר כי לא ירה ברובה אפילו פעם אחת כשהיה באוקראינה.

הוא אמר שהוא להוט להעיד בבית משפט בינלאומי בהאג, על חוויותיו באוקראינה. "אין לי מה להסתיר", אמר. "זו מלחמה פלילית שרוסיה התחילה. אני רוצה לעשות הכל כדי שזה ייפסק". צ'יברין אמר כי החליט לברוח מרוסיה לאחר שערק מהיחידה שלו באוקראינה ביוני. לדברי צ'יברין, הוא סיפר למפקדיו על התנגדותו למלחמה ב-24 בפברואר, היום הראשון לפלישה.

צ'יברין אומר שהוא הורד בדרגה לאחר שהתבטא, ולאחר מכן הוטל עליו לבצע עבודת כפיים. "איימו שיכלאו אותי. בסופו של דבר החליטו המפקדים שלי להשתמש בי כמנקה, הוצבתי הרחק משדה הקרב", אמר על תקופתו באוקראינה.

ה'גארדיאן' לא הצליח לאמת את כל הפרטים בסיפורו של צ'יברין באופן עצמאי. צ'יברין סיפק מסמכים ותמונות המראים שהוא הוצב בחטיבת הרובים ה-64 באוקראינה. מקסים גרבניוק, עורך דין שמנהל את ארגון ההסברה הצבאי הממוקם במוסקבה, אמר שצ'יברין יצר איתו קשר במהלך הקיץ. גרבניוק אמר כי צ'יברין דיבר על התנגדותו ל"מבצע הצבאי המיוחד" ועל חוסר רצונו להילחם באוקראינה.

צ'יברין, יליד יאקוטסק, במזרח סיביר, הצטרף לצבא הרוסי בקיץ 2021. "לא חשבתי שאהיה מעורב בשום מלחמות", אמר, וציין כי קשיים כלכליים היו הסיבה להחלטתו להתגייס לצבא.

צ'יברין אמר כי הוא נכנס לראשונה לאוקראינה עם יחידתו ב-24 בפברואר, וחצה את הגבול הבלארוסי. "לא היה לנו מושג שאנחנו הולכים להילחם באוקראינה", אמר. "רימו את כולנו". צ'יברין טען כי לא היה עד לירי במהלך שהותו באוקראינה, אך אמר שהיחידה שלו בזזה בשגרה בתים אוקראינים. "הם בזזו כל מה שהיה. מכונות כביסה, אלקטרוניקה, הכל", אמר.

צ'יברין אמר כי הוא מקווה לקבל מקלט מדיני בספרד, וציין את התנגדותו הפומבית למלחמה כסכנה לחייו אם יישלח בחזרה לרוסיה. ביום חמישי בערב שוחרר צ'יברין ממרכז ההגירה של שדה התעופה במדריד. הוא סיפר כי הוא נשלח למקלט זמני לפליטים בבירת ספרד כשהרשויות ימשיכו לבדוק את בקשת המקלט שלו.

מלחמת אוקראינה רוסיה האג ספרד מקלט מדיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד