כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
בבליץ חקיקה

בש"ס הגישו הצעת חוק שתסלול את דרכו של דרעי לתפקיד שר

הצעת החוק שהגיש ח"כ מש"ס מבקשת לתקן את חוק יסוד הממשלה בסעיף שקובע כי לא יכהן שר מי שנידון למאסר וטרם חלפו לו שבע שנים. ההצעה תתקן את החוק ותקבע שפסילת מורשע מלכהן כשר תהיה רק כנגד מי שהורשע ונגזרו עליו מאסר בפועל של למעלה משלושה חודשים

בש"ס הגישו הצעת חוק שתסלול את דרכו של דרעי לתפקיד שר
אריה דרעי צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

אחרי הבחירות וההישג בדמות 11 מנדטים, החשש העיקרי בש"ס הוא מאפשרות שבג"ץ יפסול את היו"ר אריה דרעי מלכהן כשר, ולכן במפלגה נערכים לשנות את חוק יסוד הממשלה ובכך למנוע מבג"צ לפסול את דרעי מלכהן כשר. לפי היזומה, הצעת חוק שתמנע את פסילתו תחוקק עוד בטרם השבעת הממשלה כדי למנוע פסילתה על ידי בג"צ.

הצעת החוק שהגיש אחד מחברי הכנסת בש"ס, מבקשת לתקן את חוק יסוד הממשלה בסעיף שקובע כי לא יכהן שר מי שנידון למאסר וטרם חלפו לו שבע שנים.

כזכור, בעסקת הטיעון עליה חתם אריה דרעי בשנה שעברה, הוא הורשע בעבירות מס במסגרתם שילם קנס של 180,000 שקל לצד מאסר על תנאי של 12 חודשים, מה שמעלה סיכוי סביר שיוטל עליו קלון בידי שופטי בג"צ.

הצעת החוק שתעלה לדיון כבר בקרוב מבקשת לשנות את סעיף 6ג(1) לחוק יסוד הממשלה ולקבוע כי קלון יוטל רק כנגד מי שהורשע ונגזר עליו מאסר בפועל של למעלה משלושה חודשים, תיקון שיוציא את דרעי מסכנת הפסילה.

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, בעת שכיהן כיו"ר ועדת הבחירות, גלגל את שאלת הקלון לפתחם של שופטי בג"צ וביקש שלא להכריע בנושא; כך גם בעת שדרעי הורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים, השופט לא עסק בשאלת הקלון מכיוון שדרעי פרש מהכנסת.

בדברי ההסבר להצעת החוק שהגישו בש"ס, נכתב: "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד במשטרנו החוקתי. זכות זו באה לידי ביטוי אף במינוי חבר הממשלה באמצעות בחירתו על ידי רוב חברי הכנסת ובכדי להביא לידי ביטוי את רצון העם ובחירת הציבור באופן מיטבי אשר הביע את אמונו במינוי זה ואשר הועמד לבחירת הציבור חרף עונש המאסר על תנאי שהושת עליו אין זה מן הראוי למנוע את התכלית הרצויה בשל עמימות ולאקונה בנוסח החוק".

"מוצע לפיכך לתקן את חוק יסוד: הממשלה ולקבוע גם בו כי קביעת הגבלה כה משמעותית על האפשרות של אדם להתמנות לשר תהיה מותנית בכך שגזר עליו עונש מאסר בפועל, וטרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר בפועל. תיקון זה נועד ליצור ודאות ובהירות, להביא להרמוניה חקיקתית בין הוראות הכשירות החלות על שרים ולהבטיח באופן מיטבי את הזכות להתמנות לשר שכן מינויו של שר מתבצע באמצאות אישור הכנסת ברוב חבריה".

ש"ס קלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד