כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הסנקציות הכלכליות

חברות תעופה מסחריות של רוסיה עומדות בפני 'מוות איטי'

הסנקציות נגד רוסיה הביאו חברות תעופה מסחריות של רוסיה בפני מוות איטי. חברות התעופה הרוסיות עדיין טסות למרות סנקציות בינלאומיות מסיביות שהוטלו על תחום התעופה, אך נראה כי קריסתן קרובה

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: משה שי, פלאש 90

לא מעט מומחי תעופה מופתעים מכך שחברות התעופה המסחריות של רוסיה עדיין עולות לשמיים למרות שורה של סנקציות בינלאומיות המכוונות למגזר התעופה במדינה. זמן לא רב לאחר תחילת המלחמה באוקראינה, מדינות המערב חסמו את המרחב האווירי שלהן בפני חברות התעופה של רוסיה, חברות תעופה זרות ניתקו את קשריהן המסחריים איתן, ויצרניות מטוסים כמו בואינג ואיירבוס הפסיקו לספק חלקי חילוף חיוניים לרוסיה.

לדברי אותם מומחים, לא ייקח יותר משבועיים עד שהתעופה המסחרית ברוסיה תקרוס. כך דווח תאגיד השידור הגרמני DW. אך מנגד מומחים אחרים אומרים, כי תשעה חודשים לתוך המלחמה, הדיווחים על מותה הקרוב של התעופה הרוסית מתגלים כמוקדמים מדי, אך בהחלט מציבים את רוסיה במקום לא טוב. שירותי הטיסה לנוסעים רוסים פועלים לכאורה ללא הפרעה, לפחות בקווי פנים.

איך זה יכול להיות? "זה שילוב של דברים", טוען ריצ'רד אבולפיה, מומחה תעופה מחברת הייעוץ לתעופה וחלל האמריקאית AeroDynamic Advisory. "יש דרכים יצירתיות לעקיפת הבעיה", אמר ל-DW. לפני מלחמת אוקראינה, חברות תעופה רוסיות הפעילו יותר מ-800 מטוסים, כמעט כולם מתוצרת יצרנים מערביים. הנתונים הזמינים העדכניים ביותר שסיפקה חברת התעופה הממשלתית של המדינה, Aeroflot, מראים כי יותר מ-120 מיליון נוסעים השתמשו בחברות התעופה של המדינה בשנת 2019. יותר ממחציתם נסעו לטיסות בינלאומיות, שבינתיים בוטלו לחלוטין על רקע הסנקציות.

אבולפיה אמר שהדילול של לוחות הזמנים של הטיסות הגיע בזמן טוב עבור חברות התעופה, ומאפשר להן לפרק את המטוסים המקורקעים ולתחזק שירותי פנים. "אני בטוח שהעדיפות שלהם היא שמירה על הנסיעות האוויריות המקומיות. כשאתה כבר לא צריך לדאוג לנתיבים בינלאומיים שמאפשרים לך לחסוך הרבה מיילים בצי שלך, ולהכניס את משאבי התחזוקה והרכיבים לקיבולת המקומית".

מומחית חברת התעופה הרוסית אנסטסיה דגאיבה מסכימה. היא אמרה ל-DW שפירוק מטוסים סרק הוא "אפשרות לאבטח רכיבים קריטיים" כל עוד אין אפשרויות רכש אחרות זמינות ויש צורך בפחות מטוסים.

מאחר שלא ניתן היה להבטיח עוד את לוחות הזמנים המחייבים על ידי חברות התעופה הרוסיות בעקבות הסנקציות, משקיעים רבים דרשו את המטוסים החכורים שלהם בחזרה - יותר מ-500 מטוסים בשווי של הרבה יותר מ-10 מיליארד דולר.

עם זאת, בחודש מרץ, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על חוק המאפשר לחברות התעופה במדינה לרשום את המטוסים החכורים שלהן ברוסיה, מהלך ש"משמעו למעשה שגנבנו את המטוסים", אמר מומחה התעופה הרוסי ואדים לוקשביץ'.

"עכשיו אנחנו נאלצים לגנוב חלקי חילוף מהמטוסים הללו, מה שהפך לעניין של הישרדות לתעופה אזרחית ברוסיה", אמר ל-DW. הוא גם אמר כי איראן הייתה בעבר תקווה גדולה עבור מוסקבה, שכן משטר האייתולות הראה כיצד לעקוף את הסנקציות המערביות בתחום התעופה.

אבולפיה סבור שאי אפשר להשוות בין רוסיה לאיראן שכן טהרן משתמשת בעיקר בדגמים ישנים יותר בצי שלה שראשיתה בשנות ה-70 וה-80. המטוסים המודרניים של רוסיה תלויים הרבה יותר בעדכוני תוכנה קבועים מתקדמים. "אתה יכול לזייף את זה הרבה יותר בקלות עם מטוסי מטוסים מהדור הישן", הוא אמר, והוסיף כי לרוסיה אין "יכולת ייצור פנימית ומסחרית של מטוסים בשום מצב" שיאפשר לה לפצות על החרם המערבי על משלוחי חלקים.

מלחמת אוקראינה רוסיה איראן מטוסים סנקציות כלכליות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד