י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
קשיים במינוי לשר

היועמ"שית על מינוי דרעי לממשלה: מחייבת דיון מקדים בשאלת הקלון

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגיבה הבוקר לחוות הדעת שהגישו נתניהו ודרעי בנוגע למינויו של יו"ר ש"ס לשר | היועמ"שית קבעה כי דרעי ייאלץ לבקש את אישורו של יו"ר ועדת הבחירות, השופט עמית: "יש לפעול בהתאם לאמור בסעיף 6(ג) לחוק יסוד הממשלה"

דרעי בבית המשפט, ארכיון
דרעי בבית המשפט, ארכיון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה עו״ד גלי בהרב מיארה קובעת בחוות דעת משפטית כי מינוי אריה דרעי לתפקיד שר דורש הכרעה מקדמית בשאלת הקלון, הכרעה שתחל בדיון שיקיים יו״ר ועדת הבחירות השופט יצחק עמית ובוודאי תוכרע בסוף על ידי שופטי בג״צ.

עורך דינו של אריה דרעי נבות תל - צור גיבש חוות דעת משפטית לפיו דרעי יוכל לכהן כשר וכי לא ניתן להטיל עליו קלון, חוות הדעת הוצגה בפני ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שהעביר את חוות הדעת ליועמ"שית שהודיעה כי היא חולקת על חוות הדעת המשפטית ושאלת הקלון תעלה לדיון בפני יו״ר ועדת הבחירות.

המחלוקת המשפטית היא על סעיף 6ג לחוק יסוד הממשלה שקובע כי מי שנידון למאסר לא יוכל לכהן כשר עד לשבע שנים לאחר ריצוי עונשו. הדיון מתלבש על מצבו של דרעי שהורשע במסגרת עסקת הטיעון בעבירות מס קלון ונידון למאסר על תנאי לשלושה חודשים.

עורך דינו של דרעי טוען כי שאלת הקלון חלה רק במקרה שהנענש מרצה עונש מאסר בפועל, משכך בעניין דרעי שלא ריצה עונש מאסר בפועל אין להטיל עליו קלון והוא יוכל לכהן כשר בממשלה הבאה.

היועמ"שית המשפטית הודיע כי היא מתנגדת לפרשנות לחוק יסוד הממשלה, "מסקנתי היא שהוראת סעיף 6(ג) לחוק-יסוד: הממשלה, העוסקת בתנאי כשירותם של שרי הממשלה, חלה גם על מי שנגזר עליו עונש של מאסר על-תנאי", לדעת בהרב מיארה היא מצדדת בחוק העונשין, המגדיר את דרכי הענישה בפלילים, והוא מלמד בבירור כי עונש מאסרי אינו כולל רק "מאסר בפועל", אלא גם מאסר על-תנאי".

״לסיכום הדברים״, קובעת היועצת המשפטית לממשלה כי ״על מנת למנות את חה"כ דרעי לכהן כשר בממשלה, יש לפעול בהתאם לאמור בסעיף 6(ג) לחוק יסוד הממשלה, וקודם למינוי להגיש ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בקשה על מנת שיקבע האם בעבירה שבה הורשע, בנסיבות העניין, יש משום קלון״.

כזכור, בש״ס קיבלו את המכתב כבר ביום חמישי ומיהרו להגיש הצעת חוק שקובעת כי עונש קלון יחול רק על מי שמרצה עונש מאסר בפועל, מעתה הוא יכונה ״חוק דרעי״ שיעגן חוקית את חוות הדעת של עורך דינו, בקואליציה ימהרו להגיש את הצעת החוק כדי למנוע תרחיש שיפסול את דרעי מלכהן כשר בממשלה הבאה.

גלי בהרב מיארה מינוי שרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד