כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"העולם לא עושה כלום"

ראש אמ"ן מזהיר מאיראן: "בריטניה וארה"ב נערכות לפיגוע טרור"

ראש אמ"ן אומר כי גל המחאות באיראן מוביל את המשטר לאגרסיביות יתר נגד המערב. "בלונדון מתכוננים למתקפה איראנית והם יודעים על מה הם מדברים. ארה"ב של אמריקה מתכוננת לטרור איראני. אני לא משוכנע שהעולם מבין עדיין את העוצמה שהאיראנים מביאים ברמה הגלובלית. ההסתכלות צריכה להיות שלמה"

ראש אמ"ן מזהיר מאיראן: "בריטניה וארה"ב נערכות לפיגוע טרור"
ההפגנות באיראן נגד המשטר צילום: Iran International

ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, התייחס היום (שני) בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי inss לגל המחאות באיראן שלדבריו מוביל את המשטר לבצע פעולות אגרסיביות מבעבר. "האיראנים שוקלים לפגוע במונדיאל בקטאר; רגעי החלטה קשים בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית מתקרבים".

"איראן על כל המגרש, גם מתחת למגרש. צריך להסתכל על ההתרחשויות המהירות ואת עוצמתן. בהכי רע, הכי חריג. בלונדון מתכוננים למתקפה איראנית והם יודעים על מה הם מדברים. ארה"ב של אמריקה מתכוננת לטרור איראני. אני לא משוכנע שהעולם מבין עדיין את העוצמה שהאיראנים מביאים ברמה הגלובלית. ההסתכלות צריכה להיות שלמה".

בהמשך, התייחס להסלמת ההפגנות במדינה וטען כי הם עברו "לפסים של מרי אזרחים: פגיעה במוסדות שלטון, מספר ההרוגים ועוד. הדבר מטריד מאוד את המשטר". ברקע המצב הכלכלי הדגיש האלוף חליוה כי בעת הזו אין סכנה ליציבות המשטר. יחד עם זאת, סייג את דבריו ואמר כי אין אפשרות לנבא את התנהגות הציבור לכן צריך להיות זהיר. "ככל שהלחצים על איראן גוברים התגובות של איראן על אירועים נגדה הופכים לקשים יותר", הבהיר.

עדות לאגרסיביות העולה מצד המשטר האיראני לפי ראש אמ"ן, ניתן לראות "בשיגור הכטב"מ מאדמת איראן לאותה מכלית, הניסיונות להוציא פיגועי טרור מתחילת 2022. אנו סופרים בממדים השונים כולל בסייבר סדר גודל של כמעט 100 פעולות שהאיראנים הוציאו. אני אומר לכם שהאיראנים שוקלים כעת לפגוע גם במונדיאל בקטאר. הם חוששים מתגובת הקטארים". לדבריו, "המגמה הזאת תימשך".

בנושא תכנית הגרעין של איראן:

"מעריך שבנקודת הזמן הזאת פריצה לגרעין לא רק משרתת יציבות המשטר האיראני אלא מסכנת אותו. האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין מבלי לעורר חמת הקהילה הבינ"ל. ישראל חוזרת שוב ושוב מסבירה איך האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין והעולם נוקט בצעדים לא אפקטיביים כלפי הפרויקט. אבל לרגע שאיראן מפרה זכויות אדם ואזרח ומביאה להרג מאות אזרחים וילדים וכאשר איראנים מוכרת מאות כטב"מים לרוסיה, וכששר החוץ האיראני משקר שהעסקאות נחתמו לפני המלחמה- רק אז העולם מרים את ראשו. אז זה מפתיע. אנו נמצאים ארבע וחצי שנים אחרי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין והעולם לא עושה כלום בקשר להפרות האיראניות".

לדבריו, "ביממה האחרונה יש הצהרות איראניות על הצעדים שינקטו- מניחה שזה יהיה מתחום ההעשרה, צנטריפוגות מתקדמות. מתקרב הזמן שבו יגיע לידי ביטוי המבחן הגדול ביותר של הקהילה הבינ"ל - איראן תחל בהעשרה ל-90 אחוז גם אם בכמות מזערית. גם ככה התחילו להעשיר ב 60 אחוז".

ראש אמ"ן אומר כי "איראן מתקדמת להעשרה ב-90 אחוז והחלטת הקהילה הבינ"ל בהקשר הזה תהיה דרמה גדולה. והמדינה היחידה שפועלת מול התוקפנות האיראנית היא ישראל. מה יחליט הדרג המדיני כאן אל מול ההמלצות - זה לא תפקידי להעריך".

 

בהתייחסו לחזית הצפון אמר: "חיזבאללה ונסראללה הם מזמן לא שלוחים של איראן אלא חלק מרכזי בקבלת ההחלטות באיראן. זה כבר לא הדיון של מגן לבנון או העדה השיעית - חיזבאללה הוא הציר. כשנערכנו בחודשים האחרונים למערכה סביב הסכם הגבול הימי- האיראנים עסקו בהאצת העברת אמצעים לחיזבאללה. אנו צריכים להיות ערוכים למערכה של פירוק רעיון השלוחים-הכסף האיראני במאות מיליוני דולרים ממשיך לזרום לאותן קבוצות.

אנו מזהים טביעות אצבע איראניות גם בזירה הפלסטינית בדגש על יהודה ושומרון. המחשבה היא שזה יכול להעסיק את ישראל על חשבון דברים אחרים. לונדון, גנין ושכם אחד הם בראייה האיראנית".

אהרון חליוה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד