כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
76% מהצרכנים נעקצו בקניות

דו"ח המבקר: החברים במועדוני צרכנות הפסידו מיליוני שקלים

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום מעלה כי מרבית הצרכנים לא יודעים למי לפנות במקרה שנעשה להם עוול צרכני. סקר של מבקר המדינה חושף כי מרבית האזרחים כלל לא מודעים לזכויות שלהם כצרכנים ומשום כך הם נפגעים פעם אחר פעם

דו"ח המבקר: החברים במועדוני צרכנות הפסידו מיליוני שקלים
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (רביעי) עולה אין שום תיאום בין כל הגופים אמונים על זכויות הצרכנים, (משרד הכלכלה, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, המועצה הישראלית לצרכנות, ועוד משרדי ממשלה נוספים וארגונים צרכניים לא ממשלתיים). בדיקה העלתה כי הצרכנים לא יודעים למי לפנות במקרה שנעשה להם עוול צרכני, הם פונים לכמה גורמים באותו העניין ובסוף נשארים בעמדת מיעוט מול בעלי העסקים.

המבקר מצא כי 76% מהציבור חווה עוולה צרכנית בשנים 2020-2021. 25% מהם לא מכירים את הגופים הצרכניים המרכזיים (הרשות להגנת הצרכן והמועצה לצרכנות). יותר מ-60% מהפונים לגופים הללו קיבלו מענה, אך פחות מ-50% מהם היו מרוצים במידה רבה מהטיפול. המבקר המליץ לשני ארגוני הצרכנים לבחון את היעדר התיאום ושיתוף הפעולה ביניהם ואת המורכבות של הגשת תלונה וששר הכלכלה, אשר אמון על חוק הגנת הצרכן, יוודא שבין שני הגופים הללו מתקיים שיתוף פעולה.

בשנת 2021 קיימה הרשות להגנת הצרכן ביקורים רק ב-2,664 (כ-0.5%) מכלל 600 אלף בתי העסק שחוק הגנת הצרכן חל עליהם ופתחה 514 תיקי אכיפה. היקף העיצומים שהוטל על העסקים בשנים אלה עמד על 119 מיליון שקל, ושיעור הגבייה מהם עמד על 31% בלבד - 37 מתוך 119 מיליון שקל.
מסתבר כי הרשות להגנת הצרכן ממעטת להשתמש בכלי האכיפה הפליליים שבידיה. בשנים 2020-2021 היא פתחה שלושה תיקים פליליים בלבד, בעוד שבשנים אלה היו 13 חברות מעוולות נוספות שהעיצום הכספי שלהן הוגדר כלא בר גבייה ולהן לא נפתחו תיקים פליליים. "לפיכך ייתכן שנפגעת יכולת ההרתעה של הרשות מול העסקים המפרים את חוקי הגנת הצרכן", דעתו של המבקר שמצא גם כי למרות שבחוק הגנת הצרכן הוטל על הרשות לטפל בתלונות על הפרת החוק או על פגיעה אחרת בצרכן, היא אינה מטפלת בפניות אישיות ואינה מסייעת בהשבת כספים לצרכנים שנפגעו.

גם במועצה לצרכנות לא הכול ורוד. בשנים 2018-2020 התקבלו במועצה כ-90 אלף תלונות של צרכנים. באותן שנים המועצה סגרה 5,300 תלונות שהתחילה לטפל בהן, רק בגלל שמסיבות שונות לא הצליחה לקבל מענה לפניות שלה מהגורמים המעורבים בתלונה במשך יותר מ-30 ימים. מסקר שביעות רצון של המועצה הישראלית לצרכנות עלה כי רמת שביעות הרצון הממוצעת של הצרכנים מהמענה של המועצה על תלונתם ב-2021 עמדה על 2.9 בלבד (מתוך 5).

בסקר של המבקר נמצא כי כ-77% מהמשיבים אינם מודעים לתנאים המתירים להם לעצור תשלומים בכרטיסי אשראי, כ-34% מאלו שביקשו לבטל עסקה בכרטיס אשראי לא פנו לשום גוף, וכ-13% מהם לא ידעו למי לפנות או לא הכירו את זכויותיהם.

ממצא מעניין נוסף שעלה בביקורת המבקר קבע כי צרכנים של מועדון מפעל הפיס, מועדון "ביחד בשבילך", מועדון "טוב" ומועדון "חבר", הפסידו 6.3 מיליון שקל בגין שוברים שהתוקף שלהם פג. המבקר מציע שמועדוני הלקוחות הללו ישקלו לנקוט בפעולות יזומות, במסגרת כללי ההגינות המסחרית, "גם אם אין הוראה חוקית מפורשת בחוק מלבד הוראות עשית עושר שאינו במשפט", וישיבו לפחות חלק מהכספים ששילמו העמיתים.

דו''ח מבקר המדינה עושק צרכנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד