כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

זהירות כביש רטוב: השפעת מזג האוויר על הנהיגה

הסתיו בעיצומו ומזג האויר המשתנה כבר נותן אותותיו על משתמשי הדרך ובעיקר על הנהגים. עמותת אור ירוק: "על הממשלה להשקיע תקציבים באיתור מפגעים אפשריים ובהגברת מודעות הנהגים, לנהיגה בתנאי חורף"

זהירות כביש רטוב: השפעת מזג האוויר על הנהיגה

כאשר חושבים על הגורמים המשפיעים על הבטיחות בדרכים, עולות סיבות כמו אלכוהול, תשתיות, הסחות דעת, ותק הנהג וחגורות בטיחות. בנוסף על אלו, חשוב לדעת כי גם למזג האוויר יש השפעה גדולה על הבטיחות בדרכים, כיוון שתנאיו קובעים את תנאי הכביש וגם את התנהגות הנהג. גשם, ערפל, שלג, מעט שמש, רוח חזקה וטמפרטורות גבוהות – כל אלו עלולים להשפיע על הבטיחות בדרכים ובמקרים מסויימים אף לגרום לתאונת דרכים. בעיצומו של הסתיו המתאפיין במזג אוויר הפכפך, עמותת אור ירוק מסבירה כיצד משפיעים תנאי מזג האוויר השונים על הנהיגה.

מחקרים מראים, כי כאשר יורד גשם, הנהגים מתאימים את התנהגותם: הם פחות עוקפים, נוסעים לאט יותר ומגדילים את המרחק. עם זאת, הסיכון לתאונה כשיורד גשם עדיין גדול יותר מאשר במזג אוויר יבש כיוון שאין די בשינויי ההתנהגות כדי לפצות על הסיכון המוגבר בעת גשם. בנוסף, כאשר יורד גשם יש בעיה של ראות, שיכולה להגיע ל-50 מטרים בלבד כשיורד גשם חזק. גם אדים המצטברים על החלונות והשמשות כתוצאה מגשם יכולים להפחית את הראות.

בנוסף, ככל שיש יותר גשם או ברד, כך גם קטן החיכוך עם פני הכביש כיוון שמים על הכביש עלולים לגרום לרכב לאבד מגע עם הכביש ולהחליק. לאחר תקופה ארוכה של יובש המצב מסוכן אף יותר, משום שהגשם מתערבב עם דלק ואבק.

גם לערפל ישנה השפעה על הבטיחות בדרכים משום שהאור נחסם על ידי הערפל וכתוצאה הראות יורדת. כשזה קורה, הנהגים נוטים לנסוע לאט יותר, אך גם שומרים על פחות מרחק מהרכב לפניהם. בהמשך לכך, גם לשמש ישנה השפעה על הנהיגה, בייחוד בשעות הזריחה והשקיעה אז מסנוורת השמש את הנהגים. אפילו רוחות חזקות יכולות להשפיע על הנהיגה משום שחפצים שעפים ברוח כמו עצים וענפים יכולים לסכן את המשתמשים בדרך. במצבים קיצוניים יכולה הרוח לדחוף כלי רכב כבדים כמו אוטובוסים ומשאיות וכן הולכי רגל ורוכבי דו גלגלי.

מחקר בריטי לגבי הקשר שבין חומרת הפגיעה ומזג האוויר מצא שבעת גשם, מספר התאונות הקלות היה גדול יותר מאשר מספר התאונות החמורות. ההסבר לכך הוא כי אחיזת הרכב בכביש נמוכה יותר כבר במהירויות קטנות ולכן שכיחות התאונות הקלות עולה. בנוסף, הנהגים נוסעים לאט יותר כשיורד גשם, ולכן התאונות קלות יותר, אך מרובות יותר.

תנאי מזג האוויר גם משפיעים על בחירת אמצעי התחבורה. מחקר חדש שערך מכון המחקר ההולנדי SWOV מצא, כי בתקופות של משקעים, מתבצעות פחות נסיעות בקטנועים ואופניים, רואים זאת גם בסטטיסטיקות התאונות: חלקם היחסי של תאונות רכב-אופניים נמוך משמעותית כשיורד גשם או כשיש ערפל, בהשוואה למזג אוויר יבש.

כיצד ניתן לנטרל את השפעת מזג האוויר על הנהיגה? ראשית בעת הכשרת נהגים חדשים, יש להתייחס לתנאי מזג אוויר שונים ולהסביר את השפעותיהם על הנהיגה. בנוסף, פיתוחים טכנולוגיים כמו חיישני ערפל, או מערכות המזהירות מפני החלקה, משפרים גם הם את ההתראות על תנאי מזג אוויר קשים. גם אמצעים לרכב כמו אורות ערפל, מערכות ABS ו – ESP מסייעים. בנוסף, יש לשפר את התשתיות ולהשתמש באספלט נקבובי לשם סלילת כבישים, המאפשר למי הגשם להיספג מהר יותר מאשר אספלט רגיל.

עמותת אור ירוק: "בתנאי מזג אויר קשים כמו: גשם, רוחות וערפל, מחריפה הסכנה להחלקה ולאיבוד שליטה על הרכב. על הממשלה להשקיע תקציבים באיתור מפגעים אפשריים ובהגברת מודעות הנהגים, לנהיגה בתנאי חורף".
אור ירוק גשם חורף קר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד