כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מאשר את עמדת המשרד

פסק דין קובע: החזקת כספי רוכש דירה בנאמנות - אסורה

פסק דין מאשר עמדת משרד הבינוי והשיכון – החזקת כספי רוכש דירה בנאמנות אסורה | ביולי 2022 הטיל ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון עיצום כספי על חברה לבניין בע"מ בשל גביית כספים מרוכש דירה לחשבון נאמנות. ערר שהגישה על החלטת הממונה נדחה על ידי ועדת הערר | בפסק הדין נכתב, בקשר להפקדת חצי מיליון השקלים בחשבון הנאמנות, כי "הפקדת סכום זה בחשבון נאמנות אינו תחליף לכך ואינו נמנה על רשימת הבטוחות שבסעיף 2 לחוק

פסק דין קובע: החזקת כספי רוכש דירה בנאמנות - אסורה
פטיש בית משפט צילום: pixabay

פסק דין מאשר עמדת משרד הבינוי והשיכון – החזקת כספי רוכש דירה בנאמנות אסורה: ביולי 2022 הטיל ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון עיצום כספי בסך של 228,000 ₪ על חברת י.ר - אחים עזרא חברה לבניין בע"מ בשל גביית כספים מרוכש דירה לחשבון נאמנות. ערר שהגישה על החלטת הממונה נדחה על ידי ועדת הערר.

הוראות חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), התשל"ה-1974, קובעות כי יש להבטיח כספי רוכשי דירות באמצעות אחת הבטוחות הקבועות בחוק – ערבות בנקאית, פוליסת ביטוח, הערת אזהרה או רישום הזכות במקרקעין על שם הרוכשים. בפרויקט של חברת י.ר - אחים עזרא חברה לבניין בע"מ ביהוד נמצא כי החברה גבתה מרוכש דירה סכום של מעל לחצי מיליון ₪, כך שהכסף הוחזק בנאמנות על ידי בא כוח החברה, במשך כשנתיים וחצי.

עמדת ממונה חוק המכר, שאושרה על ידי ועדת הערר במסגרת תיק ו"ע 45092-08-22, היא שבמעשיה העמידה החברה את כספי הרוכש בסיכון, תוך הפרה של הוראות חוק המכר.

במסגרת ההליך המנהלי שקיים הממונה מול החברה, כתב הממונה: "חוק המכר חל על המוכרת, כך שעליה לספק בטוחות כל זמן שהיא מחזיקה בכספים אשר ניתנו לה בקשר למכירת דירות בפרויקט. החוק מפרט את החלופות להבטחת כספי רוכשי הדירה, כאשר נגבים מעל 7% ממחיר הדירה. זה המקום להסביר כי מוסד הנאמנות אינו מוכר כבטוחת חוק מכר ועל כן, גביית כספים מעבר ל-7% משווי הדירה, גם אם הם מוחזקים על ידי נאמן, הינה בניגוד להוראות החוק".

בפסק הדין נכתב, בקשר להפקדת חצי מיליון השקלים בחשבון הנאמנות, כי "הפקדת סכום זה בחשבון נאמנות אינו תחליף לכך ואינו נמנה על רשימת הבטוחות שבסעיף 2 לחוק. בוודאי עת מדובר בחשבון בנאמנות עבור האחים עזרא, המנוהל על ידי עורך דין עזרא יוסף, בא כוח המוכר ובכלל".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן הגיב: "משרד הבינוי והשיכון מגביר אכיפה בכל הקשור להגנה על רוכשי דירות. מקום בו כספי רוכש יהיו בסיכון – אנחנו נפעל על מנת לתקן ולהרתיע. מומלץ לכל רוכש דירה להתייעץ עם עורך דין טרם התקשרות בחוזה משמעותי כל כך".

ממונה חוק המכר, עמית גריידי: "מוכרי דירות המחזיקים בכספי רוכשים בדרך של נאמנות – נדרשים כבר עכשיו להעביר את הכספים לחשבון הליווי או להחזירם לרוכשים. בתקופה הקרובה האגף להגנה על רוכשי דירות יגביר אכיפה בנושא".

 

דירות פסק דין קבלן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד