י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הצעירים נחשבים לעומתיים ומיואשים

זה מנין הפיגועים בשנה החולפת: פי 3 מ-2021

שמונה חודשים אל תוך מבצע 'שובר גלים', צה"ל מפרסם נתונים על מנין הפיגועים -281 שבוצעו במהלך שנת 2022 שמתקרבת לסיומה. פי 3 משנת 2021 | בצה"ל מפרסמים גם לקחים משני פיגועים שבהם ההתנהלות היתה כושלת | 136 פלסטינים נהרגו בחילופי אש עם הכוחות | כל המספרים והנתונים

זה מנין הפיגועים בשנה החולפת: פי 3 מ-2021
אחת מזירות הפיגוע בב"ב צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שמונה חודשים לתחילת מבצע "שובר גלים" ביהודה שומרון בצה"ל מפרסמים סיכום ביניים, זאת ברקע שורת פיגועים שביצעו מחבלים פלסטינים וערביי ישראל בשטח ישראל. מנתוני צה"ל שפורסמו היום (שני) עלה, כי במהלך 2022 נרשמו 281 פיגועים, 42 מהם נגד אזרחים. מדובר בנתון גבוה פי שלושה מכמות הפיגועים בשנת 2021, שעמדה על 91.

בצה"ל אומרים שבחודש האחרון חלה ירידה משמעותית בכמות ההתרעות והפיגועים נגד כוחות הביטחון ואזרחים. במקביל, מזהים בצה"ל מאמצים של חמאס והג'יהאד האיסלמי להבעיר את השטח, באמצעות מימון והעברת אמל"ח לצעירים פלסטינים שאינם בעלי שיוך ארגוני.

פשיעה לאומנית

עם התגברות הטרור הפלסטיני, בצה"ל זיהו בשנה האחרונה קפיצה חדה באירועי הפשיעה הלאומנית של יהודים נגד פלסטינים, שכוללים תקיפה, נזק לרכוש וידויי אבנים. עד כה נרשמו בשנת 2022 כבר 838 אירועים - כמעט פי שניים מבשנה שעברה, בה היו 446 אירועים. ב-2020 היו 353 אירועים וב-2019 היו 339.

על אירועי השנה נפתחו 101 חקירות, הוצאו 67 צווים מנהליים והוגשו 28 כתבי אישום. במערכת הביטחון סבורים שהפשיעה הלאומנית עלולה לדרדר את היציבות הביטחונית, ולכן הקימו צוותים מיוחדים של צה"ל, משטרה, שב"כ וייעוץ משפטי כדי להילחם בתופעה.

אם בעבר מוקדי החיכוך בין יהודים לפלסטינים היו בעיקר באזור יצהר, עמק שילה ודרום חברון, בצה"ל זיהו אחרי הפיגועים האחרונים מתנחלים מיישובים אחרים, כמו עופרה וקריית ארבע, שיידו אבנים לעבר פלסטינים.

הפעילות בערים הפלסטיניות

מאז תחילת השנה נהרגו 136 פלסטינים בחילופי אש עם כוחות הביטחון ביהודה ושומרון, חלק גדול מהם בזמן פעילות של צה"ל בערים הפלסטיניות. לצורך השוואה, בשנה שעברה נהרגו 76 פלסטינים, שנה שבה היה מבצע שומר חומות בעזה, שהוביל להפרות סדר בגדה. אם בעבר ביטויי ההתקוממות היו זריקות אבנים ובקבוקי תבערה, הרי שבחודשים האחרונים מדובר בירי מנשק חם.

הרשות הפלסטינית

לצד חוסר המשילות הכללי של הרשות הפלסטינית, בצה"ל ממשיכים בתיאום ביטחוני עם המנגנונים, ודורשים מהם לפעול בערים הפלסטיניות. לעיתים הרשות לא מצליחה לפעול או לבצע מעצרים נגד פעילי פת"ח, גם כאלה שעוסקים בטרור, דבר שמחליש את כוחה ופוגע במעמדה מבחינת ישראל.

מעמדה של הרשות הפלסטינית נפגע גם בגלל מאבקי כוח על ההנהגה העתידית, ביום שאחרי עידן אבו מאזן. למעשה, זו תהיה הפעם הראשונה שהרשות הפלסטינית תבחר לעצמה מנהיג, שכן ערפאת ואבו מאזן היו מדור המייסדים וכעת יש צורך מבחינתם למצוא את המנהיג הבא.

עליית הטרור

לאחר מבצע שומר החומות, חלה עלייה בטרור העממי ביהודה ושומרון, בעיקר בחצי השנה בה הופסק התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית. הדבר החל לאחר הסכמי אברהם כשהזירה הפלסטינית זזה מהזרקור הבינלאומי, ולאחר האכזבה הפלסטינית מבחירתו של הנשיא ביידן וביקורו ברמאללה, שלא הביאו לפלסטינים אף הישג.

בנוסף, חלה עלייה בכוחם של החמאס והג'יהאד האסלאמי בשטחים לאחר נאום "צו החירויות" של אבו מאזן, שאפשר לארגונים לפעול בצורה חוקית בשטחי הרשות, כל עוד לא מדובר בטרור.

דור הצעירים הפלסטינים

דור הצעירים הפלסטינים נחשב לעומתי ומיואש, והחל לפעול תחת התארגנויות מקומיות. ארגוני הטרור פועלים לרכוב על הגל ולנצל "פרילנסרים" צעירים לעשות פיגועים מבלי קשר לשיוכם הארגוני.

בניגוד לדור הצעירים, האוכלוסייה הפלסטינית ברובה אדישה למצב ומעדיפה לעבוד ולחיות בכבוד. במערכת הביטחון מזהים גם זליגה של אנשי המנגנונים הפלסטינים לפח"ע, ומסבירים זאת בכך שהם מושפעים מהאוכלוסייה איתה הם עובדים, משכורות שלא משלמים להם, והיבטים אידיאולוגיים.

גוב האריות

אחת ההצלחות של מערכת הביטחון בחודשים האחרונים היתה הפירוק דה-פקטו של מליציות "גוב האריות" משכם. לאחר חיסול בכירי הארגון, והטלת כתר על העיר, שנמשך 21 יום, מפקדי שטח במיליציה החליטו להסגיר את עצמם לידי המנגנונים הפלסטינים. למרות הכתר, שפגע במרקם החיים בעיר הפלסטינית המונה 250 אלף איש, לא נרשמו עימותים עם כוחות הביטחון.

קו התפר

מערכת הביטחון ממשיכה בסגירת קו התפר, באמצעות בניית חומה וגדר, שנועדו למנוע כניסת שוהים בלתי חוקיים לישראל ובכך למנוע פיגועים והברחה של אמצעי לחימה מיהודה ושומרון. על פי הערכות, בישראל שוהים כיום כ-15 אלף שב"חים פלסטינים ועוד כ-1,500 שמצלחים להסתנן מידי יום.

בימים הקרובים צפויה להסתיים בניית 100 קילומטר של מכשול בצפון השומרון: חומה באורך 50 ק"מ מסאלם עד תאנים, ובניית 50 קילומטרים נוספים של גדר "שעון חול" מתאנים עד אורנית. בנוסף מותקנת בימים אלו מערכת התראה לאורך 100 ק"מ בבקעה לאורך גבול ירדן.

גדודי מילואים יכנסו לתעסוקה ביהודה ושומרון

כדי להתמודד עם הפעילות ביהודה ושומרון ותגבור קו התפר, פועלים ביהודה ושומרון 25 גדודים במקביל. הדבר הוביל לכך שכיום חלק ניכר מהגדודים הסדירים לא מבצעים אימונים סדירים.

בצה"ל כבר הכניסו לפעילות ביהודה ושומרון 21 גדודי מילואים ברבעון האחרון של שנת 2022 - לעומת עשרה גדודים בלבד בעבר. במהלך השנה הבאה יכנסו לתעסוקה מבצעית עוד 63 גדודי מילואים, כדי לאפשר ללוחמי הסדיר להתאמן. למרות חוק המילואים שקובע כי מילואמניקים יעשו תעסוקה מבצעית כל שלוש שנים, המצב בשטח מוביל לכך שיהיו גדודים שיעשו יותר מתעסוקה אחת באישור מיוחד של פיקוד מרכז.

האירוע בחברון בו לוחמים תקפו פעילי שמאל

ארבעה ימים אחרי האירוע בחברון, בצה"ל מודים בכישלון בהכנת הלוחמים מנטלית למשימה, ופועלים להכין את הלוחמים טוב יותר באמצעות סימולציות והדרכות לפני ובמהלך הקו בחברון, אליו מגיעים תושבי העיר, אורחים מבחוץ, ופעילים מכל הקשת הפוליטית.

בצה"ל מוטרדים גם מכך שלעיתים אירועים אלימים כלפי פלסטינים בחברון לא מופסקים מיד על ידי חיילים שמוצבים בסמוך, למרות שצה"ל הוא הריבון בשטח ואמור גם למנוע פגיעה בפלסטינים.

לקחים ממבצעים באיו"ש

בצה"ל אומרים, שאין בעיה בהוראות הפתיחה באש בפעילויות בערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון, ובשעת הצורך לא יהססו גם להפעיל מל"ט תוקף. אחד הכלים שיכנסו בשבועות הקרובים לשימוש הוא רימון חדש בשם "מעוז" - מעין רימון רסס מעופף, שמגיע לגובה רב וניתן להפעלה על גגות ובאזורים אורבניים שייסע בזמן מעצרים והתמודדות עם חמושים.

לקחים מפיגועים

לאחר הפיגוע בשועפאט, לאחר הוצאת לוחמי צה"ל ממחסומי עוטף ירושלים, בעקבות פיגוע הירי בו נפלה סמלת נועה לזר, בצה"ל יקימו גדוד מעורב חדש שייקרא "פנתר" ויפעל בחטיבה המרחבי אפרים. הגיוס לגדוד יחל בשבוע הבא, ואליו ישולבו לוחמי מגדודים המשטרה הצבאית "ארז" ו"תעוז".

הפיגוע באריאל: בצה"ל הפיצו לראשי הרשויות דרישות אבטחה מחמירות לאזורי תעשייה בהם עובדים פלסטינים ובהם נדרשים המאבטחים להיות בכשירות גבוהה יותר.

מבצע שובר גלים פיגועים צה"ל פלסטינים מחבלים גוב האריות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד