כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
מאות אלפי קורבנות

כך פעלה השיטה: הונאת ענק של למעלה מחצי מיליארד דולר

סרגיי פוטפנקו (Sergei Potapenko) ואיוון טורוגין (Ivan Turõgin) נעצרו בטאלין שבאסטוניה לאחר שהונו, לכאורה, מאות אלפי קורבנות וגרמו להם לחתום על חוזים מזויפים עם שירות כריית מטבעות קריפטוגרפיים בשם HashFlare אותו הפעילו הנאשמים

 כך פעלה השיטה: הונאת ענק של למעלה מחצי מיליארד דולר
אילוסטרציה צילום: unsplash

שני אזרחים אסטוניים נעצרו בגין חשד למוערבות בהלבנת הון והונאת מטבעות קריפטוגרפיים בשווי 575 מיליון דולר.

סרגיי פוטפנקו ואיוון טורוגין, שני הנאשמים, עודדו את הקורבנות להשקיע בחברת Polybius, בתואנה כי מדובר בבנק המתמחה במטבעות וירטואליים וכי המשקיעים עתידים לקבל את רווחם בצורת דיבידנדים. השניים גייסו כ-25 מיליון דולר בהונאה זו והעבירו את מרבית הכסף לחשבונות בנק אחרים וארנקי מטבעות קריפטוגרפיים (virtual currency wallets) שבשליטתם. בפועל, לא הוקם בנק שכזה ולא שולמו דיבידנדים. 

לפי כתב האישום, טענו שני הנאשמים כי HashFlare היה מיזם כריית מטבעות קריפטוגרפיים מסיבי. כחלק מההונאה, פוטפנקו וטורוגין הציעו חוזים אשר אפשרו ללקוחות לשכור אחוזים ממיזם כריית המטבעות בתמורה למטבעות וירטואליים המיוצרים על ידי החלק שלהם במיזם. דרך האתר של HashFlare יכלו הלקוחות לראות את כמות המטבעות הוירטואליים שפעולות הכרייה שלהם כביכול יצרה. 

כתב האישום קבע כי החוזים מזויפים, ובניגוד לטענת הנאשמים, למיזם לכאורה לא היה את הציוד המתאים לכריית מטבעות וירטואליים. הציוד שהיה לכאורה ברשותו של המיזם כרה ביטקוין בשיעור של פחות מאחוז מיכולות הציוד שנטען על ידי המיזם שבבעלותו. 

כאשר משקיעים ביקשו למשוך את הכנסותיהם, הנאשמים סרבו לשלם או לחלופין שיחדו את המשקיעים במטבעות וירטואליים שקנו בשוק הפתוח ולא במטבעות שהמשקיעים כרו. המיזם סגר את פעילותו בשנת 2019. 

הקורבנות שילמו למעלה 575 מיליון דולר לחברות שבבעלותם של פוטפנקו וטורוגין. כתב האישום מאשים את השניים בהלבנת ההכנסות מהמיזמים הפליליים באמצעות שימוש בחברות קש ובחשבוניות וחוזים פיקטיביים. הלבנת ההון כללה לכאורה לפחות 75 נכסים אמיתיים, שישה רכבי יוקרה, ארנקים קריפטוגרפיים, ואלפי מכונות לכריית מטבעות קריפטוגרפיים. במידה ויורשעו, צפויים השניים לעד 20 שנות מאסר.

 

הונאת עתק הונאה משקיעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד