ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
שוב זה קורה

בעל צרכים מיוחדים נעצר באלימות: "למה נתנו לי בעיטות בראש?"

חרדי על הרצף האוטיסטי נעצר באלימות, לאחר שנער התלונן כי "עקב אחריו" | המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו, אך ביה"מ הורה לשחררו: "ההתפרצות לא מאפיינת את החניך" | מייד כששוחרר אמר למנהלי המוסד, שצפויים להגיש תלונה במח"ש: 'למה נתנו בעיטות בראש, מותר ככה?'

בעל צרכים מיוחדים נעצר באלימות: "למה נתנו לי בעיטות בראש?"
הפציעה בעקבות המעצר, ניידת - ארכיון צילום: דוברות

המשטרה עצרה בסוף השבוע חרדי בן 35, בעל צרכים מיוחדים הלומד במוסד לבעלי מוגבלות שכלית בירושלים, תוך שימוש בכוח רב. לפי עדותו של החניך, השוטרים השתמשו באקדחי טייזר והפעילו נגדו אלימות קשה. לאחר המעצר פונה החניך לטיפול רפואי בבית החולים.

המקרה, שפורסם לראשונה ברדיו 'קול חי', התרחש בשעות הצהריים של יום שישי, בעת שהחניך החי על הרצף האוטיסטי  חזר מביקור אצל בני משפחתו. לטענת המשטרה, הרקע למעצרו הוא דיווח של צעיר שסיפר כי החניך עקב אחריו במשך מספר דקות. בארגון 'עלי שיח' שבו לומד החניך, מסבירים כי הוא אינו מזיק לסובבים אותו ועל כן החשד נגדו היה מיותר. הארגון צפוי להגיש תלונה למח"ש בעקבות האירוע.

הצעיר הובא אמש (מוצאי שבת) לדיון בבית המשפט במסגרת בקשת המשטרה להארכת מעצרו בשבעה ימים. שופט בית משפט השלום בירושלים, אליעזר ביאלין, דחה את בקשת המשטרה והורה לשחרר אותו ללא תנאים מגבילים תוך התחייבות של המוסד של המוסד להגביר את השמירה עליו. ל'בחדרי חרדים' נודע החניך המריא הבוקר לחו"ל במסגרת טיול של הארגון שתוכנן מראש.

בארגון עלי שיח, בו לומד החניך שנעצר, מאשימים את השוטרים בחוסר הבנה של הסיטואציה. חיים פרקל, יו"ר ומייסד ארגון 'עלי שיח', שמכיר את החניך שנים ארוכות, ביקר בחריפות את התנהלות המשטרה באירוע. "אני מכיר אותו כמעט שלושים שנה, הוא כמו ילד שלי", אומר פרקל בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. לדבריו, "גם אם יש לו התפרצויות, אנחנו יודעים להרגיע אותו. הוא מתקשר היטב עם הסביבה ולא פוגע באיש".

"השוטרים הכו אותו קשות", ממשיך פרקל לתאר. "כשראינו אותו לראשונה היו לו חתכים בראש ובבית החולים נאלצו לעשות לו מספר תפרים. גם הידיים שלו חתוכות". פרקל סיפר  שכאשר שפגש בחניך, "הוא שאל מייד: 'למה נתנו בעיטות בראש, מותר ככה להרביץ?'".

"ככה לא מתנהגים עם בעל צרכים מיוחדים",  אומר פרקל. כבר ראיתם שהוא לא אדם מן השורה, מדוע להפעיל יותר כח. מעולם ההתנהגות שלו לא הגיעה למימדים כאלו. אם השוטרים היו מתקשרים איתו ומרימים אלינו טלפון, היינו מצליחים להרגיע אותו במספר דקות. למה לתהנג באלימות כזו".

המשטרה, כאמור,  טענה בבית המשפט כי החניך עקב אחר הצעיר - מה שהוביל למעצרו. "דווח לנו על ידי קטין כבן 16-15 שאדם עוקב אחריו", אמר נציג המשטרה. "שוטרים הגיעו למקום, איתרו את החשוד וניסו לדבר איתו. ניסו לזהות אותו אך הוא לא שיתף פעולה. משלא שיתף פעולה וסירב לעיכוב נאלצו לעכב אותו. במהלך המעצר התנגד בצורה קשה ונשך שוטרים. השוטרים נאלצו להשתמש באמצעים בכוח סביר כדי לעצורו. כי כפי ששמענו המשיב נשך מספר אנשי שב"ס ולכן לא הגיע לדיון אציין שיתכן לולא הגעת השוטרים יכול להיות שהאלימות הייתה כלפי אותו קטין ודרך נס פגש בשוטרים".

השופט ביאלין קבע בהחלטתו כי "מדובר באדם אשר מזה שנים ארוכות נמצא במסגרת טיפולית מתאימה עבורו נוכח נסיבותיו. בדיון נכחו נציגי המסגרת שתיארו באופן מפורט בפני ביהמ"ש כי  דובר בחניך המוכר להם והמטופל במסגרת. ההתרשמות הן מהמסמך הרפואי שהוצג לפניי והן מדבריהם של נציגי המסגרת, כי ככל הנראה שמדובר בהתפרצות רגעית שאיננה מאפיינת את החניך ולנוכח מצבו הרפואי".

משטרת ישראל נמסר בתגובה: "בעקבות דיווח למוקד המשטרה אודות חשוד המטריד את הציבור והטרדת קטין, עוברי אורח, הגיעו למקום שוטרים וביקשו לברר את נסיבות המקרה עם החשוד שהחל בתגובה לתקוף באלימות קשה תוך גרימת חבלות לשוטרים שבשל כך נאלצו להשתמש בכוח על מנת לעוצרו. מיד לאחר מעצרו, הובא החשוד במסגרת הליך החקירה לבדיקות רפואיות בהתאם ובניגוד לנטען בפנייתכם, הועבר דיווח לאפוטרופוסית עליו. מדובר בחשוד שהיווה במעשיו האלימים סיכון לציבור ובצאת השבת הוא הובא בפני בימ"ש שהורה לשלוח אותו תחת השגחה ובתנאים מגבילים".

צרכים מיוחדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד