כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

שיפור האינטראקציה עם נהגי המשאיות עשויה למנוע תאונות

בעקבות ריבוי תאונות הדרכים בהן הייתה מעורבת משאית, עמותת אור ירוק מציגה אפשרות להפחתת תאונות אלו בעתיד – באמצעות הכשרה מיוחדת לנהגים חדשים

שיפור האינטראקציה עם נהגי המשאיות עשויה למנוע תאונות


בשנה האחרונה, אנו עדים לעלייה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות דרכים כתוצאה מתאונה בה הייתה מעורבת משאית. ריבוי התאונות מעלה את השאלה, כיצד ניתן למנוע אותן? דרך אחת לנסות ולהילחם בתופעה, היא לקיים שיעור לנהגים חדשים, שמטרתו לגביר את מודעותם למאפייני הנהיגה של נהגי משאיות. מכון המחקר ההולנדי ה- SWOV, שהעלה את הרעיון, מציין כי בכדי שנהגים בעתיד יתנהגו באופן בטוח יותר בסביבת משאיות, יש לכלול שיעור זה בהכשרת הנהג הבסיסית. במכון אף ציינו, כי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת כי באמצעות שיעורים שיתקיימו בפועל בתוך משאית, בכדי להמחיש לנהג החדש כיצד רואה נהג המשאית את הכביש ואת שאר משתמשי הדרך.

במכון SWOV מסבירים כי הגיעו לרעיון זה לאחר בדיקה מעמיקה של הסיבות לתאונות עם משאיות. על פי התוצאות ניתן לראות, כי תאונות עם משאיות נגרמות באותה מידה בגלל עבירות של נהג המשאית ושל נהג הרכב הפרטי. יחד עם זאת, לאחר שבדקו סיבות רחבות יותר הסיקו, כי ניתן היה למנוע תאונות משאיות רבות אילו נהגי רכבים פרטיים היו מודעים למאפייני המשאיות ולאפיוני הנהיגה במשאית והיו משנים את התנהגותם בהתאם.

בנוסף, מצאו החוקרים כי נהגי רכב שלהם גם רישיון נהיגה לרכב כבד, פחות מעורבים בתאונות עם משאיות, בהשוואה לנהגים בעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי בלבד. כמו כן נמצא, כי נהגי רכב פרטי שלהם גם רישיון לרכב כבד גם פחות מעורבים בשאר סוגי התאונות.

במכון המחקר מציינים, כי חווית מצבי הנהיגה מנקודת המבט של נהג המשאית היא מרכיב הכרחי בכל תוכנית בנושא זה. מחקרים על תפיסת נקודת המבט של האחר מראים כי הדבר מרכך את האינטראקציה בין הקבוצות השונות ומונע את ההסתכלות רק מנקודת המבט העצמית (של נהגי המכונית). יחד עם זאת, בכדי שהתכנית תצליח, חשוב שיינתן מספיק מידע על הקבוצה האחרת (נהגי המשאיות) ללא סממנים סטריאוטיפים, כדי שהנהג יוכל לשים את עצמו במקומם.
על פי דו"ח של SWOV בנושא, נמצא כי הדרך האפקטיבית ביותר להפעלת התכנית היא זו שבה התלמיד מתלווה לנהג משאית, או רואה סרטונים מנקודת מבטו מתוך סימולאטור.

למרות שמדובר על פיילוט עולמי, מצאו החוקרים תכנית דומה, בה המטרה היא לגרום לנהגי המכוניות להבין את התנהגותם של נהגי כל ברכה הדו גלגלי. תכנית זו, כוללת משימה של תפיסת כנות עבור רוכבי אופנועים והתנסות ברכיבה על אופנוע בסימולאטור. נמצא, כי תוכנית זו אכן שיפרה את עמדות הנהגים כלפי הרוכבים.

עמותת אור ירוק: "משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. על המדינה להקפיד כי נהגי המשאיות עוברים הכשרה מתאימה וכי המעסיקים והחברות מגבירים את ההדרכות לנהגי המשאיות ומקפידים על שעות העבודה המותרות בחוק. הכשרות לנהגים צעירים הן העתיד, אך יש לשפר תחילה את ההווה".
אור ירוק משאיות תאונות נהגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד