כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
תופעה מוכרת

נערים פלסטינים בשירות ארגוני הטרור ביו"ש

במהלך השנה האחרונה היו מעורבים נערים פלסטינים בפעילות טרור ונטלו חלק בעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים. לאחר מותם התברר כי לפחות חלקם השתייכו לארגוני הטרור ביהודה ושומרון (גדוד ג'נין, גדוד שכם, "גוב האריות" וכדומה) וביצעו פיגועים ולקחו חלק פעיל בעימותים

קייטנת חמאס
קייטנת חמאס צילום: רשתות חברתיות

במאמר מיוחד שפורסם במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, מתייחס המרכז לטרור פלסטיני מצד נערים שלוקחים חלק בפעילות טרור.

ב-22 בנובמבר 2022, בעת כניסה מאובטחת של מתפללים ישראלים לקבר יוסף בשכם, התגלעו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראלים שאבטחו את כניסת המתפללים. במהלך העימותים נהרג אחמד אמג’ד שחאדה, בן 16 ממחנה הפליטים בלאטה בשכם. התארגנות "גוב האריות" פירסמה מודעת אבל על מותו של פעיל ההתארגנות הצעיר (במקור: שבל אלערין). לשחאדה נערכה הלוויה המונית, מצחו עוטר בסרט של התארגנות "גוב האריות" וגופתו נעטפה בדגל ההתארגנות.

אין זו הפעם הראשונה בכלל, ובמהלך השנה האחרונה בפרט, בה מעורבים נערים בפעילות טרור ונוטלים חלק פעיל בעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים. לאחר מותם התברר כי לפחות חלק מאותם נערים השתייכו לאחת הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור או ההתארגנויות השונות ביהודה ושומרון (גדוד ג’נין, גדוד שכם, "גוב האריות" וכדומה), ביצעו פיגועים ולקחו חלק פעיל בעימותים. חלקם פעלו בהשראה של אותם ארגונים וביקשו להיות שהידים מבלי שהיו חברים רשמיים בארגון או התארגנות כלשהם.

שילוב נערים בהפגנות, בעימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים ואף בביצוע פיגועים היא תופעה מוכרת מהעבר. כך למשל, במהלך האינתיפאדה השנייה היו מעורבים מספר נערים בביצוע פיגועים, כולל פיגועי התאבדות.. תופעה זו פחתה במהלך האינתיפאדה השנייה לאחר שנמתחה עליה ביקורת קשה מצד הציבור הפלסטיני והושמעה קריאה להימנע משימוש בבני נוער לפעילות נגד ישראל. במהלך גל הפיגועים בשנת 2015 אותרה תופעה של שיגור בני נוער להשתתף בהפגנות אלימות ועימותים עם כוחות ביטחון ישראלים במוקדי חיכוך ביהודה ושומרון. גם בצעדות השיבה ברצועת עזה בלטה התופעה של הפעלת ילדים ונערים למשימות צבאיות נגד צה”ל, כולל העמדתם בקו ראשון מול הכוחות.

מותם של נערים וילדים הנפגעים כתוצאה מעימות מול כוחות ביטחון ישראלים בשעה שהם עומדים בחזית מולם משמש את ארגוני הטרור ככלי תעמולתי ומשפטי כלפי ישראל ולאחר כל אירוע שכזה מוצגת ישראל בהתבטאויות בכירים, בכלי התקשורת וברשתות החברתיות כמי שהורגת ילדים ונערים במכוון ובדם קר.

בהקשר זה גם יצוין, כי הכשרה סמי צבאית לילדים ובני נוער והכנתם לעימותים עם כוחות ביטחון ישראליים נפוצה בקרב הפלסטינים. בני הנוער עוברים תהליכי אינדוקטרינציה אידיאולוגית בבתי הספר כמו גם במחנות הקיץ בהם משתתפי אלפי בני נוער. קיום מחנות קיץ נפוץ בעיקר ברצועת עזה שם הם נערכים בארגון ופיקוח הזרועות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי בפלסטין. חלקם הקטן מאורגנים על ידי ארגונים אזרחיים לא-ממשלתיים.

גם בשטחי הרשות הפלסטינית מתקיימים מידי קיץ מחנות נוער, חלקם בחסות מנגנוני הביטחון של הרשות. במחנות הקיץ נוטלים חלק עשרות אלפי ילדים ובני נוער והם זוכים לסיקור נרחב בכלי התקשורת הפלסטינים. משתתפי מחנות הקיץ נהנים מפעילויות קיץ מגוונות שחלק לא קטן מהם הוא אינדוקטרינציה ברוח הגוף המארגן, כולל האדרת מחבלים ושהידים גם אימונים צבאיים וסמי צבאיים. יצוין כי השנה נקראו מספר לא מבוטל של מחנות קיץ על שם מחבלים שנהרגו במהלך העימותים עם כוחות ביטחון ישראלים בשכם ובג’נין.

פיגועים שבוצעו על ידי נערים

ב-22 באוקטובר 2022, בשעות אחר הצהרים, דקר פלסטיני הולך רגל בגבו סמוך לגבעה הצרפתית בירושלים. הולך הרגל נפצע באורח קשה. הפלסטיני נמלט מהמקום. כוחות שהגיעו למקום, סגרו את האזור והחלו לסרוק את השטח. הפלסטיני אותר על ידי שוטר במגרש כדורגל באזור שיח’ ג’ראח במרחק של כקילומטר. הוא איים על השוטר כשבידו סכין. השוטר ירה בו ופצע אותו. מבצע הפיגוע הוא מחמד רג’ב אבו קטיש, בן 16, מצ’אחית אלסלאם בירושלים, הוא הודה במעשהו וטען כי עשה זאת כדי לנקום על מותו של עדי אלתמימי שביצע את הפיגוע במעבר שעפאט ואת פיגוע הירי סמוך למעלה אדומים.

ב-8 במאי 2022 בשעות הערב, חדר פלסטיני חמוש בסכין לישוב תקוע בגוש עציון. תושב המקום שהבחין בו בחצר ביתו ירה לעברו והוא נהרג. ברשותו נמצאה סכין. בתקשורת הפלסטינית דווח כי ההרוג הוא מעתצם מחמד עטאללה, בן 17, תושב חרמלה (כפר פלסטיני קטן סמוך לתקוע). חמאס פרסמה הודעת אבל בה צוין כי הוא היה פעיל בתנועה.

ב-22 בנובמבר 2022, בשעות הערב, נכנסו מתפללים ישראלים שאובטחו על ידי כוחות צה”ל לתפילה בקבר יוסף בשכם. טרם כניסת המתפללים, נערכו הפלסטינים והחלו לחסום צירים ולהבעיר צמיגים בדרכים המובילות לקבר יוסף. במקום התפתחו עימותים אלימים בין כוחות צה”ל לבין הפלסטינים.

בתקשורת הפלסטינית דווח על מותו של אחמד אמג’ד שחאדה, בן 16, ממחנה הפליטים בלאטה בשכם, במהלך העימותים. התארגנות "גוב האריות"פירסמה כרזת אבל על מותו בה צוין כי שחאדה היה פעיל צעירי ההתארגנות (שבל אלערין). בהלווייתו, שהתקיימה יום למחרת בשכם, השתתפו עשרות פעילים חמושים של ההתארגנות, מצחו עוטר בסרט של "גוב האריות" וגופתו נעטפה בדגל ההתארגנות, יצוין כי הייתה זו הפעם הראשונה בה צוין כי לארגון משתייכים גם בני נוער אשר ככל הנראה נוטלים חלק פעיל בעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים.

אין זו הפעם הראשונה בשנה החולפת בה נוטלים נערים חלק פעיל בעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים וחלקם נהרגים במהלך אותה פעילות. להלן מספר דוגמאות: במהלך עימותים שפרצו בשכם ב-9 בנובמבר 2022, בעקבות כניסת מתפללים ישראלים לקבר יוסף נהרג מהדי מחמד חמדאללה חשאש, בן 15 (באתר קדס פרס צוין כי הוא היה בן 17) ממחנה הפליטים בלאטה בשכם (ופא, 9 בנובמבר 2022). גדודי חללי אלאקצא בשכם פרסמו הודעת אבל בה ציינו כי הוא היה פעיל ההתארגנות.

בליל 15-14 בספטמבר 2022 פעלו כוחות ביטחון ישראליים בכפר דאן (צפונית-מערבית לג’נין) למיפוי בתיהם של המחבלים שהיו מעורבים בחילופי הירי עם כוחות צה”ל סמוך למעבר ג’למה, לצורך בחינת אפשרות להריסתם. במהלך הפעילות התגלעו עימותים עם חמושים פלסטיניים שהשליכו מטענים ובקבוקי תבערה וירו לעבר הכוחות. נמסר כי בעימותים נהרג עדי טראד השאם צלאח, בן 17 מכפר דאן (ופא, 15 בספטמבר 2022). סניף פתח במחוז ג’נין פרסם הודעה על מותו, בה נמסר כי היה פעיל התנועה. בהודעה גם צוין שהוא בנו של קצין במנגנוני הבטחון הפלסטיניים.

ב-2 באוגוסט 2022 בג’נין התפתחו חילופי אש בין כוחות הביטחון ישראלים שפעלו במקום לבין פלסטינים חמושים. בתקשורת הפלסטינית דווח על מותו צ’ראר ריאצ’ צאלח אלכפריני, בן 17 ממחנה הפליטים ג’נין, במהלך חילופי האש. הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעת אבל שבה צויין כי הוא היה פעיל הארגון ופעל בשורות יחידות ההטרדה הלילית במחנה הפליטים ג’נין. בעת הלווייתו נעטפה גופתו בדגל הג’האד האסלאמי בפלסטין.

שילוב נערים בהפגנות, בעימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים ואף בביצוע פיגועים היא תופעה מוכרת מהעבר. כך למשל, במהלך האינתיפאדה השנייה היו מעורבים מספר נערים בביצוע פיגועים, כולל פיגועי התאבדות. כמה מהילדים שנהרגו אף הפכו לסמלי המאבק הפלסטיני והוקדשו להם ספרים, מאמרים, שירים וסרטים. מותם של נערים וילדים נוצל היטב לליבוי רגשות שנאה ונקם וטיפוח תודעת המאבק האלים ברחוב הפלסטיני כמו גם לגריפת רווחים הסברתיים מול דעת הקהל העולמית. תופעה זו פחתה במהלך האינתיפאדה השנייה לאחר שנמתחה עליה ביקורת קשה מצד הציבור הפלסטיני והושמעה קריאה להימנע משימוש בבני נוער לפעילות נגד ישראל.

במהלך גל הפיגועים בשנת 2015 אותרה תופעה של שיגור בני נוער להשתתף בהפגנות אלימות ועימותים עם כוחות ביטחון ישראלים במוקדי חיכוך ביהודה ושומרון. אותם בני נוער נשלחו במאורגן בהסעות לאזורי החיכוך תוך הוצאתם מבתי ספר והשבתת הלימודים. גם בצעדות השיבה ברצועת עזה בלטה התופעה של הפעלת ילדים ונערים למשימות צבאיות נגד צה”ל, כולל העמדתם בקו ראשון מול הכוחות ואף שיגורם להניח מטענים על גדר הביטחון. למותר לציין שפעולות אלה עימתו אותם עם כוחות צה”ל וסיכנו את חייהם,

ארגון טרור חמאס פלסטינים אלימות פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד