כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
השלום מתקרב?

בכירים סעודים: נורמליזציה עם ישראל "עניין של זמן"

גורמים דיפלומטיים אמרו כי סעודיה מחפשת לנרמל את היחסים עם ישראל, אך הדבר ייקח זמן. "הכיוון של יחסי סעודיה וישראל הוא נורמליזציה, אבל זה ייקח יותר זמן ואסור לנו לרתום את העגלה לפני הסוס". כך אמר שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר לחברי הקהילה היהודית האמריקאית

בכירים סעודים: נורמליזציה עם ישראל "עניין של זמן"
הנשיא ביידן ומלך סעודיה צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

גורמים דיפלומטיים בכירים אמרו לאתר i24NEWS כי מדינת המפרץ הסעודית מחפשת לנרמל את היחסים עם ישראל, אך הדבר ייקח זמן. "הכיוון של יחסי סעודיה וישראל הוא נורמליזציה, אבל זה ייקח יותר זמן ואסור לנו לרתום את העגלה לפני הסוס". כך אמר שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר בפגישה שהתקיימה בשבועות האחרונים עם חברי הקהילה היהודית האמריקאית (AJC).

בפגישה נפרדת שנערכה בחודש שעבר עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הציגה סעודיה רשימה של דרישות בתמורה להתקדמות, כולן מכוונות לוושינגטון. הנושא הפלסטיני לא הוזכר בשיחה.

אתר i24NEWS דווח גם כי שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר נפגש בשבועות האחרונים עם בכירי הקהילה היהודית האמריקאית בוושינגטון, שם העביר מסרים בנוגע ליחסים עתידיים עם ישראל. על פי הדיווח אל-ג'ובייר אמר לקהל כי התקדמות בנושא הנורמליזציה הישראלית-סעודית נמשכת, אך נדרש זמן רב יותר כדי לשאת פרי. "ישראל ומדינות מפרץ אחרות נרמלו בהדרגה במשך שנים, יש לתת לתהליך להבשיל", ציין אל-ג'ובייר.

פקיד ב-AJC אמר לדיפלומט ישראלי בעקבות הפגישה כי הנורמליזציה הסעודית עם ישראל תתרחש, והוסיף "זו רק שאלה של תזמון". המסמך גם חשף כי בפגישה נפרדת אמר אל-ג'ובייר לבכירים יהודים אמריקאים שביקרו לאחרונה בסעודיה כי הצלחת הנורמליזציה העתידית תלויה גם בהצלחת הגורמים המתונים בממלכה. לדברי אל-ג'ובייר, עדיין קיימת התנגדות משמעותית לנורמליזציה בתוך ערב הסעודית, אשר ייקח זמן להתגבר עליה.

בנוסף, הסעודים מצפים מארה"ב ומהמערב לתמוך במלוכה המקדמת רפורמות פנימיות המקדמות את המתינות של החברה הסעודית. לדברי המשתתפים בשיחה, מטרת הביקור הייתה "להרגיש את הקרקע" ולהעביר מסרים בקרב ארגונים לא ממשלתיים בוושינגטון במטרה לייצב את יחסי ארה"ב-סעודיה.

המסרים שהועברו בשיחה כוונו לממשל ביידן וכללו טענות על "יחס לא הוגן" מוושינגטון בנוגע לקיצוץ בנפט, וכן מה שסעודיה תיארה כאפליה מתמשכת וממוסדת מצד האמריקאים. אל-ג'ובייר האשים את ארה"ב בהתעלמות מרפורמות חברתיות מרחיקות לכת בהנהגת יורש העצר.

i24NEWS דווח גם כי בשיחה האחרונה עם משלחת אמריקאית לריאד, שאורגנה על ידי מכון וושינגטון, נשאל יורש העצר מוחמד בן סלמאן מה יביא את סעודיה להצטרף להסכמי אברהם ולנרמל את היחסים עם ישראל. 

בן סלמאן מנה שלוש דרישות עיקריות, כולן מתייחסות לוושינגטון: אישור הברית של ארה"ב-סעודיה, התחייבות לממש את אספקת הנשק כאילו סעודיה היא מדינת נאט"ו, והסכם שיאפשר לסעודים לנצל אתמאגרי האורניום הנרחבים שלהם לתוכנית גרעינית אזרחית מוגבלת.

לדברי הגורם, שנכח בפגישה, הנושא הפלסטיני לא הוזכר בשיחה.

מוחמד בן סלמאן סעודיה וושינגטון הסכמי אברהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד