כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

יד לאחים בחשיפה כואבת ודרמטית: 35 אחוז ממקרי הטמיעה המטופלים על ידינו בימים אלו – מהמגזר הדתי והחרדי

מדובר בנתון כואב שהולך והופך לעובדה בחודשים ובשנים האחרונות • לפי הנתונים המטופלים בעצם ימים אלו, התופעה אינה פוסחת על שום קהילה או עדה • ביד לאחים מצביעים על נקודות התורפה, שמים אצבע על נורות האזהרה והגורמים להתרחבות התופעה, ממליצים על כללי עזרה ראשונה עם היחשפות לכל גילוי של כל אחת מהנקודות המתוארות

יד לאחים בחשיפה כואבת ודרמטית: 35 אחוז ממקרי הטמיעה המטופלים על ידינו בימים אלו – מהמגזר הדתי והחרדי
נהגי אוטובוס צילום: יד לאחים - אילוסטרציה

על רקע מקרים שהתרחשו לאחרונה וזכו לחשיפה, בהם בנות ישראל מקרב המגזר הדתי והחרדי נקלעו לקשרים אפלים ומפוקפקים עם ערבים, יד לאחים מפרסם היום נתון מזעזע ותקדימי ולפיו 35 אחוז מהמקרים המטופלים ב'מחלקה להצלה מטמיעה' הם מקרב המגזר הדתי והחרדי, מכל גווני הקשת.

במחלקה למאבק בטמיעה אומרים כי מדובר בתופעה קשה וכואבת חוצת עדות וקהלים והיא מוצאת את ביטויה הכואב בכל הערים והריכוזים הדתיים והחרדים מבלי יוצא מן הכלל. מדובר בתלמידות הלומדות בטובי הסמינרים, לרבות המוכרים והידועים ביותר, שבימים אלו טובי הכוחות ביד לאחים עמלים קשות על מנת להציל אותן מהסבך שאליו נקלעו ולהעמידן בקרן אורה. בחלק מהמקרים, הקשים יותר, גם תלמידות בתי ספר יסודי נקלעו למלכודת כזו שתוצאותיה הרות אסון.

ביד לאחים מצביעים על מוקדי הסיכון העיקריים לציד בנות תמימות בידי ערבים ומונים אותם אחד לאחד:

 נהגי הסעות קבועים – האוספים תלמידות מדי יום ביומו במקומות וזמנים קבועים. במקרים רבים מספור אין מבוגר אחראי המפקח בשטח על הנעשה והדבר יוצר פתח שמתחיל במחוות קטנות ומסתיים באסונות קשים.

 עובדים ברשתות המזון ובסופרמרקטים – תלמידות צעירות שנשלחות לביצוע קניות ונתקלות בעובדים ערביים, המהווים כוח עבודה זול, המציעים להם את עזרתם וקושרים עמם שיחה שהתפתחה כבר למדרון חלקלק. בחלק מהמקרים הייתה זו מנת חלקן של קופאיות צעירות ובלתי מנוסות אשר הגיעו לעברי פי פחת רח"ל. במקרים אחרים מדובר במשלוחנים מטעם הסופרים והחנויות שנכנסים לתוך הבתים פנימה ופוגעים אנושות בנשים, נערות וילדות.

 עובדי בנייה ושיפוצים – יד לאחים מטפל בעצם ימים אלו במספר מקרים קשים מאוד שהחלו רק כתוצאה ממגע סתמי לכאורה שנוצר בין נשים ונערות שנותרו לבד בביתן ונקלעו לשיחה עם פועל שעבד בביתן או באתר בניה סמוך.

 רוקחים ורופאים – היחס המובנה אליהם מראש מעורר כבוד. הם נחשבים לאינטליגנטים ומכובדים. אחד המקרים היותר קשים שבו טיפלו יד לאחים ב"ה בהצלחה החל לאחר שרופא הרשה לעצמו לתת את מספרו האישי למטופלת צעירה ומכאן הייתה הדרך קצרה לאסון שרק בסייעתא דשמיא ובכוחות עילאיים בא לידי סיומו הטוב.

הגב' שורי קוסטליץ, רכזת 'המחלקה להצלה מטמיעה', מצביעה על גורמים נוספים שמביאים לנפילה דווקא בקרב בנות דתיות וחרדיות הוא תמימות מבורכת וחוסר הכירות עם העולם שבחוץ.  וכן חינוך לצייטנות וכבוד לאחר. מה שגורם לפעמים לקושי לסרב. וכשאלו מצטרפים למשברים במשפחה או לדימוי עצמי נמוך, הקרקע בשלה לקשר נוראי.

העובדות הסוציאליות של יד לאחים ממליצות להורים ולצוותי החינוך לפקוח עין ולשים לב לנורות האזהרה שמחייבות תשומת לב וטיפול רגיש ומיידי: היעדרות מהלימודים, ירידה בלימודים, עייפות וחוסר ריכוז, הסתגרות, סירוב לשמוע שידוכים, התעסקות רבה בטלפון או שיחות טלפון רבות, דגש חדש ומוקצן על הופעה חיצונית. נקודות אדומות בולטות יותר הן: התעניינות במגזר הערבי, בשפה או במוזיקה וכמובן מסרים או שמועות מחברות או מאנשים בסביבה על משהו שקורה שאסור להקל ראש בהן.

מה עושים כשנחשפים לכך שמשהו מתפתח בכיוון מסוכן זה? ביד לאחים מדגישים את החשיבות בפעולה מיידית ופנייה לארגון. "צריך להבין שדווקא כשמדובר בנערה חרדית, הטווח בין נישואין לבן תורה והותרת כל הסיפור הקשה מאחור לבין מעבר לכפר על כל המשתמע מכך – אינו רחוק", אומר הרב שמואל ליפשיץ, מראשי יד לאחים. "לא אחת", הוא מציין, "ההצלה מתרחשת כשבן או בת משפחה מבחינים במשהו ואז אנו נכנסים לתמונה. ככל שניכנס מוקדם יותר לתמונה, כך סיכויי ההצלחה טובים יותר".
אנשי המקצוע של הארגון מדגישים כי חייבים לפעול בצורה נכונה. "כשיש חשש לקשר כזה או כשאכן מתגלה שהוא קיים, התגובה הראשונית מאוד משמעותית. עלינו כהורים להראות לבת שאנו פה בשבילה, למענה ולימינה. היא תקבל את כל הסיוע והתמיכה, יש לה כתובת לדבר בצורה פתוחה. צריך לדעת לשאול את השאלות הנכונות, תוך הענקת תקווה כי מדובר במעידה חד-פעמית וברת חלוף ובשום אופן לא להטיל אשמה. הגישה הזו אינה אומרת שאנו מעניקים למה שקורה הסכמה ולגיטימציה חלילה אבל זו הדרך היחידה להציב בלם ולנסות להציל את העתיד. אין מדובר רק מהשפה ולחוץ: אפשר לכעוס בלב ולכאוב מאוד אך צריך להבין ולהזדהות עם המצוקה שממנה הכול נובע".

ביד לאחים מצביעים על דבר נוסף וחשוב מאוד לבני המשפחה כמו גם לצוות החינוכי או לכל מי שנתקל בגילוייה של התופעה: "חשוב מאד לשמור על הכבוד והדיסקרטיות  של הבת ומשפחתה ולא להפיץ את הבשורה.

פעמים רבות הנטייה הטבעית היא 'לטפל' בערבי וללמד אותו לקח. גיוס כל הכוחות לכיוון הזה, מעבר לכך שהיא נטילת החוק לידיים ואין לה מקום עלולה גם לפגוע במטרה החשובה מכל, בעודה מותירה פצועים בשטח. בדיוק לשם כך יש גורמי מקצוע שיודעים גם לערב את גורמי החוק ברגע שהדבר מצדיק זאת.

"יותר מכול, חשוב לייצר אצל הבת מוטיבציה לטיפול. גם אם נודע לנו שהיה מקרה שלכאורה חלף ואיננו, לא להיגרר לאמונה שיהיה בסדר ולחשוב שזה נגמר. ללא עזרה וטיפול, בלתי מתקבל על הדעת שבת תצא מסיטואציה כזו בכוחות עצמה לחיים בריאים שלווים ושלמים".

ביד לאחים מציעים לכל מקרה כזה, כמובן ללא כל תמורה או תשלום, טיפול נפשי ארוך טווח תואם לחלוטין את אורחות החיים החרדים. בד בבד משקיעים ביד לאחים במערכת תומכת של הדרכת הורים, מתן יעוץ לצוות החינוכי, התערבות של מחלקת הביטחון, ליווי למשטרה ולבית משפט במקרים בהם יש צורך – והכול בדיסקרטיות מקסימלית והרמטית.

לצד כל האמור, גורמי המקצוע ביד לאחים ממליצים מאוד להורים לדבר עם הבנות על פיתוח המודעות כלפי עצמן וכלפי חברותיהן. "אי אפשר לעצום עיניים ורק לקוות לטוב. מותר לנו כהורים לדעת לאן הולכות הבנות ועם מי הן מתרועעות. אין בכך פסול. בערנות רגישה ומתוך הבעת אמון ניתן למנוע מראש צרות רבות".

הרב ליפשיץ מסכם את הדברים הנשמעים שוב ושוב מפי גורמי המקצוע בהבהירו: "חשוב מאוד שההורים יקרינו לבנות אהבה, אכפתיות ויעניקו להן את התחושה האמיתית שהן חשובות ומשמעותיות להם ולבית כולו. ומעל לכול – להחזיק את אומנות אבותינו בידינו ולהתפלל בכל עת לקדוש ברוך הוא, אבא שבשמים, השותף השלישי לכל הורים של כל ילד וילדה, שירחם עלינו, יצילנו מן השעות הרעות, ינחנו בדרך אמת ויזכנו לדורות ישרים מבורכים".

יד לאחים התבוללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד