כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מכה קשה לארגון

לאחר החיסולים: זה המנהיג החדש של דאעש

בהקלטה שפרסם זרוע ההסברה של דאעש הכריז הדובר רשמית על מותו של אבו אלחסן אלהאשמי אלקרשי, מנהיג הארגון, ועל מינויו של אבו אלחסין אלחסיני אלקרשי כמנהיג החדש שהחליף את האחרון שחוסל. הריגתו של אלקרשי היוותה מכה לארגון

לאחר החיסולים: זה המנהיג החדש של דאעש
מחבל דאעש צילום: ללא קרדיט

מוסד אלפרקאן, זרוע ההסברה של דאעש, פרסם בסוף החודש האחרון הקלטה מדברי אבו עמר אלמהאג’ר, דובר הארגון, שבה הכריז על מותו של אבו אלחסן אלהאשמי אלקרשי, מנהיג הארגון, ועל מינויו של אבו אלחסין אלחסיני אלקרשי כמנהיג החדש. בהודעת הדובר לא נמסרו פרטים המבהירים את זהותם האמיתית של שני המנהיגים ונסיבות מותו של המנהיג הקודם. בנוגע למנהיג החדש צוין כי הוא מוותיקי הארגון וייתכן והוא ממוצא עיראקי.

מפקדת פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית (CENTCOM), הודיעה כי אלקרישי נהרג במחצית אוקטובר 2022 במסגרת מבצע צבאי שנוהל על ידי צבא סוריה החופשי, וכי למרות מותו נותר דאעש איום על האזור. לפי ההערכות, ההודעה של דעאש על מותו של המנהיג פורסמה באיחור של כמה שבועות בשל הצורך למנות מנהיג חדש, לעדכן את פעילי הארגון הפזורים ברחבי העולם ולהשלים את תהליך שבועת האמונים של המחוזות השונים למנהיג החדש.

במאמר מיוחד של מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית נכתב כי חיסולו של אלקרשי היווה מכה לארגון, שחווה שנה קשה במיוחד שבמהלכה, בשל הפעילות נגדו במחוזות השונים, הוא נאלץ להפחית את היקף פעילותו ופעילים בכירים רבים בארגון מצאו את מותם. אלקרשי הוא המנהיג הרביעי של הארגון לאחר ששלושת קודמיו חוסלו במהלך תפקידם. בעבר, בעקבות חיסול מנהיגיו הפגין הארגון יכולת התאוששות ואף הסלים את פעילותו ברחבי העולם כנקמה על מותם. להערכתנו, גם הפעם ישאף הארגון להסלים באופן דומה את פעילותו אולם יתכן כי בשל חולשתו עוצמת ההסלמה תהיה פחותה מבעבר. כך או כך, דאעש ממשיך להיות איום ברחבי העולם וביבשת אפריקה במיוחד.

מוסד אלפרקאן, זרוע ההסברה של דאעש, פרסם ב-30 בנובמבר 2022 הקלטה מדברי אבו עמר אלמהאג’ר, דובר הארגון, תחת הכותרת "ויהרגו וייהרגו". בקלטת, שאורכה כ-09:45 דקות, הכריז הדובר רשמית על מותו של אבו אלחסן אלהאשמי אלקרשי, מנהיג הארגון, ועל מינויו של אבו אלחסין אלחסיני אלקרשי כמנהיג החדש (טלגרם, 30 בנובמבר 2022).

בהקלטה ציין הדובר כי מנהיג הארגון נהרג בשעה שהיכה באויביו והסב להם אבדות, ככל הנראה מרמז על כך כי הוא נהרג בקרב. עם זאת, לא ציין הדובר היכן, מתי ועל ידי מי הוא נהרג. מפקדת סנטקום (פיקוד מרכז של צבא ארצות-הברית) פרסמה הודעה שאבו אלחסן אלהאשמי אלקרשי נהרג במחצית אוקטובר 2022 במהלך מבצע שנוהל על ידי צבא סוריה החופשי במחוז דרעא בסוריה (דרום-מערב סוריה). עוד צויין בהודעה כי דאעש עדיין מהווה איום לאזור וכי סנטקום ושותפיו מרוכזים במשימה להביס את הארגון. על-פי סוכנות הידיעות רויטרס, המנהיג ועוזרו פוצצו חגורות-נפץ, שנשאו על גופם, לאחר שכותרו על-ידי לוחמים מקומיים בעיירה ג’אסם (כארבעים ק”מ מצפון לדרעא, כארבעים ק”מ ממשולש הגבולות סוריה-ישראל-ירדן), בעת ששהו בבית מסתור במקום.

דובר הארגון ציין כי המנהיג החדש הוא מפעילי הארגון הוותיקים וכי הוא מחויב לשחרור אסירי הארגון וללחימה ב”אויבי הקל”. מדיווחים ראשוניים עולה האפשרות כי מוצא המנהיג ההרוג, שכונה אבו עבד אלרחמן אלעראקי וסיף בע’דאד (חרב בגדאד), היה מהעיר ראוה, במחוז אלאנבאר שבמערב עיראק.

בהודעת הדובר נאמר עוד, כי המנהיג החדש נבחר פה-אחד עלידי הנהגת הארגון (מג’לס אלשורא), לאחר התייעצות, וכי חברי ההנהגה נשבעו לו אמונים. הוא קרא לפעילי הארגון ותומכיו לא להתמהמה ולהישבע לו אמונים. נראה שפרסום ההודעה על מותו באיחור של מספר שבועות נבע מהצורך לנהל בחשאיות את תהליך הבחירה של המנהיג החדש, להספיק להודיע על הבחירה לפעילי הארגון הפזורים ברחבי העולם ולקבל מהם שבועת אמונים למנהיג החדש.

יש לציין כי בימים האחרונים התפרסמו ברשתות החברתיות קריאות של תומכי הארגון לחדש את שבועת האמונים במנהיג הארגון וייתכן כי הדבר האיץ בהנהגת הארגון לפרסם את ההודעה.

בהמשך ציין הדובר, כי הארגון לא התערער בעקבות מות מנהיגו אלא הוא רק חיזק אותו, וכי פעיליו ממשיכים בג’האד ולפעול עד שהאסלאם ישלוט בעולם. בסיום דבריו פנה הדובר ל”כופרים”, וציין כי הם יחטפו מכות קשות ממפקדי הארגון וציטט מדברי אבו מצעב אלזרקאוי, האב הרוחני של הארגון, שהקים את שלוחת אלקאעדה בעיראק, שממנו התפתח דאעש, כי מי שלא יקבל את המילים (המופנות אליו מצד הארגון), ישמע את צלילי החרבות.

מותו של המנהיג מהווה מכה לדאעש והוא אירע בשנה הקשה ביותר של הארגון מאז הקמתו בה חלה ירידה משמעותית בפעילות הארגון ברחבי העולם, במיוחד בסוריה ובעיראק בעיקר בשל הפעילות הצבאית המתבצעת נגדו. גם הנהגת הארגון ספגה בשנה האחרונה פגיעות: ביולי 2022 חוסל על-ידי ארצות-הברית בכיר בארגון בשם מאהר אלעקאל; בספטמבר 2022 דווח כי בכיר בארגון, בשאר אלצמידעי, נעצר על-ידי כוחות הביטחון של תורכיה.

העובדה שמנהיג הארגון התמקם בדרום סוריה יכולה להעיד על קשיי הארגון לפעול במרחבים אחרים, ובמיוחד בעיראק, במרחב אדלב ולאורך הגבול עם תורכיה. באזור בו שהה לסוריה אין שליטה מלאה והמשך פעילות דאעש במרחב זה עלולה להיות בעייתית לישראל ולירדן.

המנהיג הנבחר הוא הרביעי מאז הקמת הארגון, לאחר ששלושת קודמיו חוסלו במהלך כהונתם. המנהיג הראשון, אבו בכר אלבע’דאדי (ששמו האמיתי הינו אבראהים עואד אבראהים עלי אלבדרי אלסאמראא’י), נהרג על-ידי כוחות אמריקאים באוקטובר 2019. יורשו אבו אבראהים אלהאשמי (ששמו האמיתי הינו אמיר מחמד סעיד עבד אלרחמן אלמולא אלצלבי, המכונה גם חאג’י עבדאללה או עבדאללה אלקרדאש), חוסל גם הוא על ידי צבא ארצות הברית בפברואר 2022.

בהקשר זה יש לציין, כי תקופת הכהונה של מנהיגי דאעש הולכת ומתקצרת, עובדה הפוגעת מאד בתדמיתו של הארגון ובכוחו. המנהיג הראשון של דאעש, אבו בכר אלבע’דאדי החל בתפקידו ב-7 באפריל 2013 וכיהן בתפקיד במשך שש וחצי שנים עד 27 באוקטובר 2019, המנהיג השני, אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי, כיהן בתפקיד כשנתיים ושלושה חודשים בין 31 באוקטובר 2019 – עד 3 בפברואר 2022. המנהיג השלישי, אבו אלחסן אלהאשמי אלקרשי (ששמו האמיתי אינו ידוע), שימש בתפקיד כשבעה חודשים בלבד, בין 10 במרץ 2022 ועד אמצע אוקטובר 2022. תהליך זה יכול להעיד על נחישותם של כוחות המערב ובעלי בריתם במלחמה הנמשכת מול הארגון ועל חולשתו היחסית של הארגון בשנים האחרונות.

דאעש הפגין בעבר יכולת התאוששות לאחר חיסול מנהיגיו ופתח בקמפיין נקמה שנועד גם להוכיח שארגון עדיין פעיל ובעל יכולות מבצעיות גבוהות. במהלך כל אחד מהקמפיינים חלה עלייה משמעותית בהיקף פעילות הארגון ברחבי העולם. להערכתנו, גם הפעם ישאף הארגון להסלים באופן דומה את פעילותו אולם, יתכן שבשל חולשתו עוצמת ההסלמה תהיה פחותה מבעבר.

דאעש מכון מאיר עמית ארה''ב סוריה ירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד