כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בראיון לתקשורת המקומית

שגריר ישראל: "הצבעה אנטי-ישראלית באו"ם מסכנת את התמיכה באוקראינה"

במהלך השבועות האחרונים, שאלת התמיכה הישראלית באוקראינה במאבקה ברוסיה חזרה לאור הזרקורים. לאחר חודשים רבים של אי בהירות ושתיקה, שמועות שנפוצו בתקשורת יזמה בחשאי צעדים ראשונים לספק לקייב טכנולוגיות הגנה

שגריר ישראל: "הצבעה אנטי-ישראלית באו"ם מסכנת את התמיכה באוקראינה"
שגריר ישראל בראיון צילום: מתוך הטוויטר של שגריר ישראל

למרות דיווחים רבים על התייעצויות צבאיות מתמשכות בין אוקראינה לישראל ואפילו מכירת ציוד צבאי באמצעות מתווכים במערב, ישראל הרשמית לא מאשרת דיווח כזה בפומבי. לדברי שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, אוקראינה נהנית מתמיכה ציבורית רחבה למדי בחברה הישראלית, למרות שהרבה מאמינים שיש תמיכה ברוסיה בגלל דוברי רוסית רבים בקרב ישראלים.

אנשים רבים בישראל, אמר ברודסקי, עושים הרבה כדי לספק סיוע הומניטרי לקייב. אבל בכל הנוגע לתמיכה צבאית, המצב הרבה יותר מסובך שכן לישראל יש "קווים אדומים" משלה בנוגע לביטחונה במזרח התיכון. יתרה מכך, התמיכה הישראלית בקייב עומדת בסכנה לאחר שאוקראינה הצביעה לאחרונה בעד מספר החלטות של האו"ם המגנות את ישראל במחלוקת שלה עם הפלסטינים.

בראיון לאתר Kyiv Independent אמר השגריר הישראלי, "אם אני מדבר לא רק כדיפלומט אלא גם כאדם שיש לו הרבה קשרים עם ישראלים שתומכים באוקראינה, אני יכול לומר לך שחלקם היו מאוד מוטרדים מהעמדה האוקראינית", אמר ברודסקי בראיון שנערך לאחרונה במשרדו בקייב. "הם אמרו שהם הפסיקו את הסיוע הפעיל שלהם לאוקראינה. למען האמת, הם לא הבינו את העמדה האוקראינית לגבי השאלה הישראלית והמזרח התיכון. הם היו נסערים, והם הרגישו נבגדים".

באופן כללי, דעת הקהל האוקראינית נוטה לחשוב על ישראל כמדינה הנמנעת ממתן סיוע צבאי לאוקראינה בשל גישת הביטחון הריאל-פוליטי שלה וגם השפעתה העצומה של רוסיה. אבל לפי ברודסקי, אפקט "הלובי הרוסי" מוגזם מאוד כשמדובר בישראל. "האוכלוסייה דוברת הרוסית הגיעה לישראל ממדינות שונות", אמר. "אגב, בישראל יש יותר אנשים ממוצא אוקראיני מאשר רוסי. אז לא צריך להכניס את כולם לאותה מטריה, ישראלים רוסים לא בהכרח תומכים ברוסיה".

"לא רק שישראל הצביעה בעד החלטת האו"ם המגנה את רוסיה וקראה נגד התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה, ברוב המוחלט של המקרים, ישראל הצביעה בעד אוקראינה בכל החלטות בנושא הזה בארגונים בינלאומיים, מאות, אם לא אלפים, של אנשים בישראל מגייסים כספים או מתנדבים לעזור לפליטים אוקראינים, אוספים עצרות פרו-אוקראיניות בערים ישראליות, או רוכשים קסדות ואפודים משוריינים עבור הצבא האוקראיני", אמר השגריר.

לגבי נשק, הדברים הרבה יותר מסובכים. "אסור לדבר על דברים כאלה בתקשורת", אמר ברודסקי. "לא צריך להיות דיון ציבורי על זה. כי להבדיל ממדינות נאט"ו, ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה בכל הנוגע לביטחונה. ישראל אינה חברה רשמית באף גוש צבאי".

"והאיומים שישראל מתמודדת איתם אינם ברי השוואה לאתגרים של מדינות רבות אחרות שתומכות בגלוי באוקראינה. אז כשמדובר בישראל, יש לדון בשאלות כאלה בערוצים מיוחדים, רצוי ללא מעורבות של הציבור הרחב והתקשורת". הוא המשיך. השגריר לא ענה אם ישראל באמת עוזרת לאוקראינה בטכנולוגיות הגנה. אבל הוא אמר שההנהגה האוקראינית יודעת שלישראל יש "קווים אדומים" מסוימים שהיא לא יכולה לחצות וששום ממשלה ישראלית לא תסכן אזרחים וחיילים ישראלים. "כל צעד לא זהיר במזרח התיכון עלול להוביל להתפרצות טרור או, במקרה הגרוע, למלחמה אזורית חדשה", אמר ברודסקי.

דעת הקהל הישראלית נוטה לתמוך בעמדתה הזהירה של הממשלה בנוגע סיוע של נשק לאוקראינה, לדברי השגריר. לפי סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה שפורסם באוקטובר, רק 21% מהישראלים תומכים בתוקף במתן נשק לאוקראינה. ההצבעה האוקראינית האחרונה נגד ישראל באו"ם חיזקה עמדה זו, הוסיף ברודסקי.

הסיבה המרכזית להססנות הישראלית היא, כמובן, רוסיה. חשוב מאוד לוודא שמוסקבה תשתף פעולה עם ירושלים ולא תערער את היכולת הישראלית להילחם בנוכחות האיראנית ובפעילות של קבוצות אנטי-ישראליות בסוריה, אמר ברודסקי.

בשנים האחרונות עלו שאלות בנוגע לקבוצות ימין קיצוניות באוקראינה, שהן בין התירוצים המרכזיים לתעמולה הרוסית שכביכול צריך למגר את הנאצים באוקראינה. "ישראל בהחלט לא מאמינה שיש רגשות אנטישמיים נרחבים באוקראינה", אמר השגריר.

"זה לא אומר שאוקראינה היא אנטישמית יותר מכל מדינה אחרת. אנטישמיות קיימת בכל מדינה, כמו צרפת או ארצות הברית", אמר ברודסקי. "למרבה הצער, זו המציאות בה אנו חיים. אבל אין אנטישמיות ברמה הלאומית באוקראינה. וכל ההאשמות שאוקראינה היא סוג של משטר נאצי הן שטויות מוחלטות. תמיד אמרנו את זה, ואנחנו ממשיכים להגיד את זה".

"אנו מתנגדים באופן מדאיג לשימוש באוצר המילים של השואה במצב הנוכחי (על ידי רוסיה). אנו רואים בכך מעשה לא רלוונטי וחסר כבוד כלפי אלו שנהרגו בשואה".

שגריר ישראל מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד