כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"מעשים שאינם ערכיים"

אי השוויון בנטל: יחידות מילואים מסרבות להתייצב לשירות

בגלל הפרת חוק המילואים, חיילים ומפקדים במילואים מסרבים באופן חוזר ונשנה להתייצב לשירות. "הקושי והנטל מביאים חיילים ערכיים לבצע מעשים שאינם ערכיים". רק 5% מכלל אזרחי ישראל משרתים במערך המילואים

אי השוויון בנטל: יחידות מילואים מסרבות להתייצב לשירות
חיילי צה"ל בשטחים צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

בגלל הנטל הכבד והפרת חוק המילואים, חיילים ומפקדים במילואים מסרבים באופן חוזר ונשנה להתייצב לשירות. כך דווחה היום (ראשון) כרמלה מנשה בתוכנית "בחצי היום" עם אסתי פרז בכאן רשת ב. יו"ר העמותה למען משרתי המילואים, אלוף משנה במילואים אופיר כהן, פנה במכתב לשר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, בו כתב כי צה"ל מזמן יחידות מילואים בתכיפות הולכת וגוברת, בניגוד לחוק המילואים. הקושי והנטל, התריע כהן במכתבו, "מביאים חיילים ערכיים לבצע מעשים שאינם ערכיים".

חוק המילואים נחקק ב-2008 לאחר מאבק ממושך של חיילי מילואים בשל ההכבדה ואי השוויון בנטל. החוק קובע כי יחידות מילואים יזומנו לתעסוקה מבצעית אחת לשלוש שנים, אך בימים אלה נשקל לשנות זאת לאחת לשנתיים. במכתבו ציין כהן כי בצה"ל מפירים את החוק גם כיום וכתב כי קיבל לאחרונה פניות רבות מחיילים ומפקדים במילואים "שביצעו תעסוקה מבצעית ב-2022 ומזומנים שוב ב-2023". כהן הוסיף כי בעמותה רואים בכך "פגיעה משמעותית בחיילי המילואים ומבקשים למצוא חלופות".

משך הזמן שעובר בין זימון לזימון הולך ומתקצר, הסביר כהן במכתבו, לאחר שבעשורים האחרונים צה"ל פירק יחידות מילואים ושיחרר מספר רב של חיילים מחובת ההתייצבות לשירות. לכך לדבריו מתווספים אימונים וגיוסי חירום בעזה ובשטחים מדי שנה. כל זאת, בזמן שרק 5% מכלל אזרחי ישראל משרתים במערך המילואים.

"ההכבדה הזו גורמת לכך שמעסיקים נמנעים מלהעסיק חיילי מילואים שנעדרים תקופות ארוכות, לקוחות של חיילי מילואים עצמאיים עוזבים אותם לטובת אחרים", סיפר כהן במכתבו לגנץ וכוכבי. אם לא די בכך, כתב כהן, סוגיית הפיצוי והתגמול עדיין לא נפתרה. כהן הפציר בשר הביטחון והרמטכ"ל שלא לפגוע בצו התעסוקה המבצעית הנוכחי "כדי למנוע הידרדרות במוטיבציה". עם זאת, הדגיש, "נגיע בכל פעם שניקרא". את מכתבו סיכם כהן בקריאה: "אנא שמור גם עלינו".

חיילים מילואים שירות מילואים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד