כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
סיפק נשק לאל-קאעידה

סוחר הנשק ששוחרר בעסקת חילופי השבויים עם רוסיה

ויקטור בוט, סוחר הנשק הבינלאומי שריצה עונש של 25 שנה בארה"ב, שוחרר חזרה לרוסיה בתמורה לשחרורה של ספורטאית אמריקאית. ויקטור בוט הואשם באספקת נשק לאל-קאעידה, לטליבאן ולמורדים ברואנדה

סוחר הנשק ששוחרר בעסקת חילופי השבויים עם רוסיה
מעצרו של בוט ב-2010 צילום: צילום מסך

זמן קצר לאחר הרשעתו ב-2011 באשמת קשירת קשר להרג אזרחים אמריקאים, סוחר הנשק הרוסי ויקטור בוט העביר מסר מתריס באמצעות עורך דינו, בעודו עומד בפני סיכוי של עשרות שנים בכלא. "בוט", אמר עורך דינו, "מאמין שזה לא הסוף".

יותר מעשור לאחר מכן, בוט, בן 55, שוחרר למרות שריצה פחות ממחצית מעונשו שעמד על 25 שנים. הוא הוחלף ביום חמישי האחרון בספורטאית האמריקאית בריטני גרינר, שהייתה כלואה ברוסיה במשך 10 חודשים כשהיא מרצה עונש של 9 שנים בגלל שימוש והכנסת סמים לרוסיה.

פקידים רוסים לחצו לשובו של מר בוט מאז הרשעתו על ידי חבר מושבעים בניו יורק בארבע סעיפי אישום שכללו קשירת קשר להרוג אזרחים אמריקאים. התובעים אמרו כי הוא הסכים למכור נשק נגד מטוסים לסוכני אכיפת סמים שהתחזו כקונים נשק עבור הכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה.

התובע הכללי דאז, אריק הולדר, כינה את בוט "אחד מסוחרי הנשק הפוריים בעולם". בוט הפך לידוע לשמצה בקרב גורמי מודיעין אמריקאים, וזכה לכינוי "סוחר המוות" כאשר התחמק ממאסר במשך שנים.

בראיונות עם עיתונאים, בוט הכחיש שוב ושוב את ההאשמות כי עבד עבור סוכנויות ביון רוסיות. אבל מארק גאלאוטי, מומחה לשירותי הביטחון של רוסיה, אמר ל'ניו יורק טיימס' כי יש סימנים חזקים - השכלתו של בוט, הרשתות החברתיות והמקצועיות שלו וכישוריו הלוגיסטיים - לכך שהוא חבר, או לפחות היה בשיתוף פעולה הדוק עם צבא רוסיה ועם סוכנות הביון הצבאית המכונה GRU.

"זו גם דעתם של רשויות ארה"ב ושל רשויות אחרות - והיא מסבירה את הסיבות לכך שרוסיה ניהלה קמפיין כה נמרץ כדי להחזיר אותו", אמר גאלאוטי, מרצה לרוסיה ולפשע בינלאומי באוניברסיטת קולג' בלונדון, בראיון ביולי האחרון. "כל המדינות מנסות להוציא את אזרחיהן מתחומי שיפוט קשים, אבל ברור שזה היה בראש סדר העדיפויות של הרוסים בהחזרת ויקטור בוט".

בוט גדל בדושנבה, בירת טג'יקיסטן עד גיל 18. לאחר סיום שרות צבא, הוא למד פורטוגזית במכון הצבאי לשפות זרות במוסקבה, כניסה קלה למודיעין הרוסי. ולבסוף הפך לקצין בחיל האוויר. ברית המועצות התפרקה זמן לא רב לאחר שבוט עזב את הצבא. ככל שכלכלת רוסיה קרסה וקבוצות פשע שגשגו, הוא עבר לאיחוד האמירויות הערביות והקים חברת מטען שצמחה לצי של 60 מטוסים.

עם אספקה צבאית של מדינות סובייטיות לשעבר שדלפו לשוק השחור, אימפריית הספנות שלו סיפקה רובים למורדים, חמושים וטרוריסטים ברחבי העולם, אמרו התובעים בארה"ב. בעידן החדש של ההפרטה ברוסיה, סוחרי נשק יכלו להשתמש ברשתות חברתיות לקדם עסקאות.

בוט הואשם במכירת נשק לאל-קאעידה, לטליבאן ולחמושים ברואנדה. על פי מספר חקירות וכתב האישום שלו בארה"ב, הוא ומקורביו צפצפו על אמברגו נשק בסיירה לאון, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ואלג'יריה, שם מכר נשק הן לכוחות הממשלה והן למורדים הנלחמים בהם.

יכולתו להימנע מלהיתפס הוסיפה לתהילה שלו בקרב גורמי מודיעין מערביים. ב-1995, הטליבאן הפיל את אחד ממטוסיו באפגניסטן, תפס את המטען וכלא את הצוות. בוט ובכירים רוסים הצליחו איכשהו להוציא את הצוות מהמדינה: בשנת 2003, הוא אמר ל'ניו יורק טיימס' כי "הם חולצו", ובשנת 2012, דיווח הניו יורקר, שהם "פשוט נמלטו".

שלטונות ארה"ב תפסו אותו לבסוף בבנגקוק תאילנד בשנת 2008. בוט נפגש עם סוכנים סמויים של מינהל אכיפת הסמים שהתחזו כסוכנים המייצגים מורדים מהכוחות המהפכניים של קולומביה שארצות הברית החשיבה כארגון טרור עד לשנה שעברה.

כשהקונים הפוטנציאליים אמרו לו שניתן להשתמש בנשק כדי להרוג טייסים אמריקאים, בוט הגיב: "יש לנו אותו אויב", אמרו התובעים. הרשויות בתאילנד עצרו אותו במקום. הוא הוסגר לארצות הברית ב-2010 וכעבור שנתיים נידון ל-25 שנים.

בשנים שחלפו מאז, השלטונות הרוסיים שמרו עליו, וניסו להחליף אותו עבור עצירים אמריקאים המוחזקים בידי רוסיה. הוא עמד במרכזו של קמפיין רוסי, "אנחנו לא נוטשים את שלנו", שקבע את מעצרו "לא הוגן וממניע פוליטי".

ארה"ב סוחר נשק חילופי שבויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד