י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
משימה הרואית

הגיבור שהרס לנאצים את התוכניות הלך לעולמו בגיל 101

הגיבור האחרון שהשתתף במשימה הרואית במלחמת העולם השנייה הלך לעולמו בגיל 101. גיבור המלחמה השתתף בפשיטה ההיסטורית של טייסת מיוחדת בשנת 1943, והרס שני סכרים גרמניים גדולים באמצעות פצצות חדשות. התקיפה נתפסה כנקודת מפנה במלחמה והיוותה ניצחון עבור הבריטים

הגיבור שהרס לנאצים את התוכניות הלך לעולמו בגיל 101
מטוסי קרב. אילוסטרציה צילום: unsplash

ג'וני ג'ונסון, גיבור בריטי הלך לעולמו בגיל 101. גיבור המלחמה השתתף בפשיטה ההיסטורית של טייסת RAF 617 של 'דמבוסטרס' (Dambusters) בשנת 1943, והרס שני סכרים גרמניים גדולים באמצעות פצצות חדשות. התקיפה נתפסה כנקודת מפנה במלחמה והיוותה ניצחון עבור חילות האוויר הבריטיים שסבלו מאבדות רבות.

ג'ונסון אמר באחד הראיונות שלו, כי "תקיפות הסכר הוכיחו להיטלר שחשב שלא ניתן להפציץ אותם, כי אפשר, זה עצר את ייצור התחמושת של הגרמנים, לא לכל הזמן שהיינו רוצים, אבל מספיק כדי להשפיע על המצב שלהם", כך דווח המירור הבריטי.

"הם גם נאלצו להעביר מטוסים מאזורי מפתח אחרים במדינה" סיפר. הוא אמר שהיה לזה השפעה עצומה על המורל של העם הבריטי, והוסיף כי היה אמונה שהמלחמה עלולה להסתיים בקרוב. מר ג'ונסון זכה בתואר מהמלכה לכבוד יום ההולדת של המלכה ב-2017.

על פי הדיווח בבריטניה, הוא "הלך לעולמו בשלווה בבית אבות בווסטברי בעיר בריסטול, ביום רביעי האחרון עם משפחתו לצידו". בליל ה-16 וה-17 במאי 1943, מפקדו גאי גיבסון הוביל את ג'ונסון וחבריו לצוות בהפצצה נועזת להרוס שלושה סכרים במרכז התעשייתי של גרמניה.

הסכרים היו מוגנים עם רשתות טורפדו במים כדי לעצור התקפות תת-מימיות ותותחים נגד מטוסים כדי להגן עליהם מפני תקיפות אוויריות. אבל לטייסת 617 היה נשק סודי, פצצה חדשה שפותחה במיוחד למשימה. על ג'ונסון הוטל לתקוף את הסכרים הגרמניים במהלך מלחמת העולם השנייה.

כשליש, 53 מצוות פיקוד המפציצים לא שרדו את התקיפה, שבה נפרצו הסכרים, מאוחר יותר הוערך כי כ-1,600 אזרחים מתו כתוצאה מהתקיפה. מר ג'ונסון אמר לאחר שפרש מהשירות: "היטלר גרם לזה, הוא הביא למותם של רבים מאנשינו".

חיל האוויר מלחמת העולם השניה בריטניה גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד