י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מהיכל המתיבתא

בצאנז ליוו למנוחות את הדיין שנפטר פתאומי

אלפים השתתפו אמש בהיכל המתיבתא בקרית צאנז בנתניה בהלווית דיין החסידות הגאון רבי חיים יעקב מנחם שוורץ זצ"ל שנפטר פתאומי בליל שבת. ראשון המספידים היה האדמו"ר מצאנז. הספיד טלפונית: פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך. בנוסף ספדו: הגרש"א שטרן, גיסו הגר"א טויסיג, הגרח"צ שפירא ובניו. צפו בגלריה של הצלם משה גולדשטיין

בצאנז ליוו למנוחות את הדיין שנפטר פתאומי
הלווית הגרח"י שוורץ זצ"ל צילום: משה גולדשטיין

אלפי חסידי צאנז בראשות האדמו"ר וגדולי תורה ליוו למנוחות את הדיין הנערץ של קריית צאנז שבנתניה, הגרח"י שוורץ זצ"ל, רבו של המרכז הרפואי צאנז ע"ש לניאדו.

בליל יום שני התקיימה הלווייתו הגדולה של הגאון הצדיק רבי חיים יעקב מנחם שווארץ זצ"ל, חבר הבד"ץ של קריית צאנז שבנתניה ורבו של המרכז הרפואי צאנז ע"ש לניאדו, תפקידים אותם מילא בהצלחה גדולה במשך יובל שנים.

הרב שוורץ היה תלמידו המובהק של מורו ורבו בעל השפע חיים מצאנז זצ"ל שהכתיר אותו לדיין ולמורה צדק ואף מינהו לרבו של המרכז הרפואי, והיה דבוק בכל עוז ובהתבטלות גמורה אל מורו ורבו האדמו"ר מצאנז. נודע בגאונותו העצומה והנדירה, בשקדנותו הבלתי פוסקת, בבקיאותו בכל ספרי השאלות והתשובות של כל הדורות, ובכתפיו הרחבות להכריע בשאלות הרות גורל של פיקוח נפש, שאלו שהגיעו לפתחו גם מגדולי פוסקי הדור כמו מרנן ורבנן הגר"ש וואזנר והגרי"ש אלישיב זצ"ל שהראו כלפיו אותות הערצה נדירים. הדיין זצ"ל נפטר בפתאומיות בליל שבת האחרון, עם סיום הטיש בבית צאנז, בגיל 73, כששפתותיו דובבות בדבר הלכה.

ההלוויה התקיימה באורח נדיר בתוככי היכל המתיבתא ובית התפילה, במקום שבו התקיימה הלוויתו של השפע חיים זי"ע. ראשון המספידים היה מורו ורבו האדמו"ר מצאנז שתיאר את מעלותיו הרבים, את חביבותו העצומה שזכה לה אצל אביו השפע חיים, ואת הסיעתא דשמיא העצומה שהיו לו בעת שפסק והכריע בעניינים שונים.

אחריו הספידוהו מחותניו: הגאונים הצדיקים רבי דוב וייס אב"ד קרית צאנז ירושלים ורבי שמואל אליעזר שטרן שרב מערב בני ברק ואב"ד 'שערי הוראה'. כן הספידוהו גיסו הגה"צ רבי אהרן טויסיג מראשי ישיבת אלכסנדר, ובניו הגאון רבי ישראל שוורץ דומ"ץ חסידי צאנז בגבעה א' ביתר עילית, הגאון רבי יחזקאל אהרן שוורץ דומ"ץ מערב בני ברק ורב קהל חסידים בהר יונה, והגאון רבי ישעיה שוורץ רב קהל חסידים בביתר עילית, נכדו של מרן השפע חיים.

אחרון המספידים היה פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שהספיד דרך הטלפון בקול בוכים וכינהו "ידיד נפשי".

כולם דיברו על גאונותו המופלגת, לצד ענוותנותו המוחלטת. המספידים סיפרו על כך שמעולם לא יצא מהארץ למרות הצעות קורצות ואפילו לא דיבר במקומות אחרים למרות שהיה פה מפיק מרגליות כי לצד גאונותו טען שרק בקרית צאנז הוא מחויב לנהוג כדיין וכדרשן, כי שם יש לו את הכוח של משלחיו, האדמו"רים הקדושים לבית צאנז זצ"ל ויבדלחט"א. ואף על פי כן, היה מוכר ונודע בעולם התורני כולו, ופוסקים רבים סמכו עליו ועל הכשרות שנתן בקריה ובמאפיית המצות - בעיניים עצומות.

הרה"ג ר' יעקב עזרא רוט נאמן בית האדמו"ר ביקש מחילה בשם כל הקהל הקדוש ואמר את הפרקים שנהוג לומר, ולאחר מכן יצאה ההלוויה אל שכונת קריית צאנז שרחובותיה מלאו באדם, חסידי צאנז ועוד רבים אחרים מכל רחבי ארץ ישראל שהגיעו לחלוק לו כבוד.

נטמן בבית העלמין שבשיכון ותיקים בנתניה, סמוך ונראה לאוהל הקדוש של מורו ורבו בעל השפע חיים מצאנז זי"ע.

צאנז שוורץ דיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד