כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
משבר פיננסי בעזה

ההפגנות והסנקציות: האיראנים קיצצו את המימון לארגוני טרור פלסטינים

פלגים פלסטיניים טרוריסטיים סובלים ממשבר פיננסי על רקע ירידה במימון האיראני | בגלל סנקציות כספיות שהוטלו על איראן בנוסף להפגנות המתמשכות נגד המשטר זרימת הכסף האיראני - פחתה | המשבר - אם יימשך - עלול להוביל לסגירת חלק מהמוסדות על מנת לצמצם הוצאות

ההפגנות והסנקציות: האיראנים קיצצו את המימון לארגוני טרור פלסטינים
מופע אנטי ישראלי של הגי'אהד האסלאמי בעזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

האנליסט הפוליטי הפלסטיני מוסטפא איברהים דיווח כי יש משבר פיננסי גדול לאיראן, ולכן היא קיצצה את התמיכה הכספית לג'יהאד האיסלאמי ולשאר הפלגים הפלסטיניים.

איברהים דיווח באתר הסעודי Arab News כי לחמאס יש מקורות פיננסיים אחרים, בעוד שהג'יהאד האסלאמי ופלגים אחרים תלויים במקורות מימון מוגבלים ורואים באיראן מקור עיקרי עבורם.

על פי הדיווח, בגלל סנקציות כספיות שהוטלו על איראן בנוסף להפגנות המתמשכות נגד המשטר, השפיעו בצורה חדה על זרימת התמיכה הכספית לכמה פלגים פלסטיניים מרכזיים. איראן הרחיבה בשנים האחרונות את תחום ההשפעה שלה במדינות שונות, בהן סוריה, תימן, עיראק ולבנון, מה שהוביל גם לירידה במימון לפלסטינים.

"אנחנו עובדים על תוכנית חירום", אמר עובד באחד ממוסדות המחקר של הג'יהאד האיסלאמי ל-Arab News. הג'יהאד האיסלאמי נפגע קשות מהמשבר הפיננסי מכיוון שהוא נשען במידה רבה על תמיכה איראנית. כמה פלגים פלסטיניים בעיקר חמאס והג'יהאד האסלאמי, כמו גם החזית העממית לשחרור פלסטין, מקבלים תמיכה כספית מאיראן במשך שנים רבות.

חמאס, שסבל ממשבר פיננסי גדול בעקבות הפסקת התמיכה האיראנית לאחר יציאת הארגון מסוריה חמאס חיפש אחר מקורות מימון חלופיים שונים. סיום התמיכה האיראנית השפיע גם על עבודת ממשלת חמאס בעזה, ואילץ את הארגון להסתמך יותר על הכנסות פנימיות.

עובדים במוסדות הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה התלוננו כי לא קיבלו שכר מאז אוקטובר, וכי מלפני כשנה שכרם ירד בחצי. עובד במוסד המחקר של הג'יהאד האיסלאמי הוסיף: "לא כל העובדים במוסד שלנו או במוסדות אחרים מגיעים כל יום, משלמים לנו על הוצאות רק לפעמים". הוא אמר "המשכורות שלנו קוצצו לפני חצי שנה כתוצאה מהמשבר הפיננסי, ועכשיו, במשך שלושה חודשים, לא קיבלנו שום משכורת, אין אופק כאשר המשבר מתגבר".

הג'יהאד האיסלאמי הנחשב לכוח הצבאי השני הגדול ברצועת עזה אחרי חמאס אינו היחיד שסובל מהמשבר. גם ארגון PFLP נפגע וחלק מעובדיו מקבלים רק אחוז קטן ממשכורתם.

גורם בג'יהאד האסלאמי, שסירב לחשוף את זהותו, אמר לעיתון הסעודי כי הארגון מתמודד עם משבר פיננסי חונק כתוצאה מ"העיכוב בהגעת התמיכה האיראנית והקושי להשיג מקורות מימון אחרים לאור השפעות בינלאומיות והגבלות על העברות כספיות".

הגורם הוסיף כי המשבר לא הסתכם רק בג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, אלא גם למוסדותיו בחו"ל. המשבר ברצועת עזה חמור יותר מאחרים כתוצאה ממקורות המימון המוגבלים ומקשיי ההעברות.

המקור ציין כי המשבר - אם יימשך - עלול להוביל לסגירת חלק מהמוסדות על מנת לצמצם הוצאות. הג'יהאד האיסלאמי קיבל תמיכה כספית, צבאית ולוגיסטית מאיראן במשך שנים רבות, וכך גם חמאס, שסבל בעבר ממשברים פיננסיים משלו. הג'יהאד האיסלאמי סבל מכמה קשיים כלכליים, במיוחד ב-2015 על רקע המלחמה בתימן, שאילצה אותו לסגור ולמזג כמה ממוסדותיו הפועלים ברצועת עזה.

האנליסט הפוליטי איברהים אמר כי לחמאס "בהחלט יש מקורות פיננסיים אחרים, בעוד שהג'יהאד האיסלאמי ופלגים אחרים תלויים במקורות מימון מוגבלים ורואים באיראן מקור עיקרי עבורם". איברהים אמר עוד: "זהו משבר ישן וחדש, תמיד יש משברים פיננסיים שהפלגים הפלסטיניים סובלים מהם". הוא הוסיף כי למרות שהארגונים מתמודדים עם כישלונות כתוצאה ממשבר המימון, הם ככל הנראה יתגברו עליהם בשל הניסיון מהעבר .

לבנון חמאס איראן תימן ג'יהאד איסלאמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד