כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בוועדה המיוחדת

שר הבט"פ עמר בר לב חשף מידע מסווג ועורר סערה: "סיבוב פוליטי"

למרות התנגדות נציגי המשטרה, השר לביטחון פנים עמר בר-לב חשף מידע רגיש על מדיניות המשטרה והשב"כ בהר הבית במהלך דיון בוועדה המיוחדת שדנה ב"חוק בן גביר" | ח"כ רון כץ: "אני מודאג מזה" | ח"כ בן גביר תקף את השר: "אסור לחשוף סודות מדינה בשביל סיבוב פוליטי"

שר הבט"פ עמר בר לב חשף מידע מסווג ועורר סערה: "סיבוב פוליטי"
בר לב ושבתאי, ארכיון צילום: פלאש 90

סערה פרצה היום (רביעי) בוועדה המיוחדת שדנה ב"חוק בן גביר", לאחר שהשר לביטחון פנים עמר בר-לב, חשף מידע מתוך מסמך מסווג, שעוסק במדיניות המשטרה בהר הבית. נציגי המשטרה דרשו מבר-לב להפסיק את דבריו. כך, חבר הכנסת רון כץ מיש עתיד, קרא לעבר השר: "אני לא חושב שהדיון שווה את חשיפת המידע הזה, אני מודאג מזה". בר-לב השיב לו: "אז תהיה מודאג".

דבריו של בר-לב נאמרו במסגרת הדיון בוועדה המיוחדת בכנסת, שדנה בהצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה. במהלך הדיון אמר בן גביר כי בר לב הוציא מכתב למפכ"ל והנחה אותו: "אין רימונים בהר הבית, אין שימוש ברובה רוגר". בהמשך הדיון הקריא בר-לב במהלך הדיון, שמשודר בשידור חי, מסמכים סודיים המוכיחים, לכאורה, כי היועמ"ש גיבה אותו - וחשף התנהלות ספציפית של השב"כ בהר הבית, כדי לאשר את טענתו.

המפכ"ל נגד 'חוק בן גביר': "עשויות להיות השלכות דרמטיות" | צפו

בן גביר בתגובה מסר בתגובה: "בינגו, מוכיח שצדקתי, היועמ"ש הכריע לטובת השר וקבע שהשר צריך להכתיב. זה מה שאני אומר, היועמ"ש גיבה את בר לב מול המפכ"ל ואמר שהוא בעל הסמכות". בן גביר המשיך ותקף את בר לב: "פולט חומר סודי בוועדה. אסור לחשוף סודות מדינה בשביל סיבוב פוליטי".

מוקדם יותר יצא בחריפות מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, נגד "חוק בן גביר", הצפוי לעגן את סמכויותיו של השר לביטחון לאומי. "מדובר בהצעה שעשויות להיות לה השלכות דרמטיות על אופייה, צביונה, מקצועיותה של המשטרה ואמון הציבור בה. ההצעה הזו מעלה שאלות כבדות משקל", אמר שבתאי.

בפתח דבריו אמר המפכ"ל בפני חברי הוועדה כי "משטרת ישראל היא ארגון ממלכתי, מקצועי שפועל באופן שוויוני והגון." עוד אמר המפכ"ל כי "משטרת ישראל תמיד הייתה ולעולם תהיה ארגון הפועל בניקיון כפיים, ולא מערב שיקולים זרים בהחלטותיו, שוטרים הפועלים בשליחות ונחישות כדי לשמור על מרקם חייהם של אזרחי המדינה."

המפכ"ל עמד על ההבדלים בין משטרת ישראל לבין צה"ל: "משטרה היא לא צבא, משטרה חשופה למידע אישי ורגיש של אזרחי המדינה, הצבא פחות. המשטרה עובדת מול אזרחים והצבא מול אויב מוגדר. ההבדל עצום."

בהמשך דבריו המפכ"ל אמר: "משטרת ישראל הגיעה בשנתיים האחרונות להישגים חסרי תקדים, אני מסכים יש הרבה מה לעשות, אני יודע איך, ויש לנו את הפתרונות– אנו זקוקים לתקציבים, לכוח אדם, לסמכויות חוקיות, לציוד משודרג ועוד. אני יודע מה צריך וכיצד לממש אותן, כדי לייצר פה מציאות שונה לחלוטין. בטוחה יותר וטובה יותר. רפורמה של ממש בחיינו במדינת ישראל."

המפכ"ל התייחס להצעת החוק ואמר: "הצעת החוק כרגע היא דקלרטיבית. עצם ההצהרה והרצון להשוואה למבנה שבו הרמטכ"ל כפוף לשר הביטחון, היא כשלעצמה משפיעה על הדרך שבה אזרחי המדינה יתפסו את המשטרה. עצם השינוי הדקלרטיבי יהווה אמירה, שתפגע במערכת היחסים המורכבת והיומיומית בין השוטרים לאזרח. מיליוני מפגשים שיצבעו בגוון אחר בעצם האמירה ושינוי הפקודה."

בסיום דבריו אמר המפכ"ל: "מדובר בהצעה שעשויות להיות לה השלכות דרמטיות על אופייה, צביונה, מקצועיותה של המשטרה ואמון הציבור בה. ההצעה הזו מעלה שאלות כבדות משקל. אני בעד שיפורים ושינויים, פעלתי לשינויי חקיקה בעניינים דרמטיים הנוגעים לביטחונם של אזרחי המדינה במהלך השנתיים שלי כמפכ"ל, אפשר לקיים דיוני עומק גם בהצעה זו."

"צריך לבצע ניתוח עומק של כל המשמעויות הנגזרות מחקיקה שכזו ולבצע שינויים רק במקומות הנדרשים, כאשר ובתנאי שאנו נעשה זאת תוך שמירה על העקרונות עימם פתחתי את דברי- משטרה ממלכתית ומקצועית, שפועלת באופן שוויוני והוגן כלפי כל אזרחי המדינה", סיים המפכ"ל.

יוזם הצעת החוק, ח"כ איתמר בן גביר אמר בדיון: "מדובר בתיקון היסטורי ובכל מדינה דמוקרטית הוא מחויב המציאות. אין מדינה שהשר לא קובע את המדינות. יש לנו מדינה אחת ומשטרה אחת. ואנחנו כאן לתקן ולשנות. אני רוצה להודות למפכ"ל ויודע כמה הוא עושה לביטחון עם ישראל. רוצה להתייחס לקולות הרקע שאנחנו שומעים בחוץ שנועד להפחיד ולהלך אימים שאנחנו יודעים מי מוביל אותו – עולות של טענות של מפכ"ל על. הראשון שלא מגיע הוא השר המכהן שלא מגיע. יש לו רשימה של כישלונות ועלייה מטורפת בפיגועים בזמן שלו. אני בהלם משר שלא מבין את תפקידו ולא מבין שצריך להגן על השוטרים".

 

 

עמר בר לב איתמר בן גביר מפכ"ל המשטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד