י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בגלל המחאות

איראן גזרה על 400 בני אדם עונשי מאסר של עד 10 שנים

בתי משפט בבירת איראן ובסביבתה גזרו עונשי מאסר על-400 בני אדם באשמת "התפרעות" על רקע המחאות האחרונות. מאות הנאשמים קיבלו עונש של עד 10 שנים. מומחי זכויות האדם של האו"ם מעריכים כי יותר מ-14,000 בני אדם נעצרו ברחבי המדינה מאז אמצע ספטמבר

איראן גזרה על 400 בני אדם עונשי מאסר של עד 10 שנים
מהומות באיראן צילום: Iran International

עלי אלגאסי-מהר, ראש מערכת המשפט של מחוז טהראן, אמר כי השופטים הודיעו ל"מפגינים המתפרעים" על העונשים. מאה ושישים בני אדם נידונו ל-5 עד 10 שנות מאסר, 80 איש לשנתיים עד חמש שנים ו-160 איש עד שנתיים. טהראן היא אחת מ-31 מחוזות במדינה, כלומר מספר עונשי המאסר הכולל צפוי להיות גבוה פי כמה. מומחי זכויות האדם של האו"ם מעריכים כי יותר מ-14,000 בני אדם נעצרו ברחבי המדינה מאז אמצע ספטמבר.

המחאה החלה בעקבות מותה של מחסה אמיני, אישה כורדית-איראנית שהוכתה על ידי משטרת המוסר על כך שלבשה את המטפחת ראש שלה בצורה לא נכונה. מאז היא הפכה לסמל להתקוממות האזרחית הגדולה ביותר מזה שנים, כאשר האיראנים הביעו את זעמם בכלל עשרות שנים של דיכוי, שנאת נשים בשם הדת ובידוד בינלאומי.

הרשויות הגיבו בכוח, ירו לעבר מפגינים ירי חי והכו אותם. משרדו הנציב העליון לזכויות אדם מסר, כי יותר מ-300 בני אדם נהרגו במהומות, כולל לפחות 40 ילדים. בניסיון למנוע מהמחאות להתפשט, איראן הפילה את האינטרנט לאחרונה, וכדי להניא יותר מתנגדים, היא פרסמה גזרי דין קשים שניתנו על ידי בתי המשפט שלה, כולל 11 גזרי דין מוות, שניים מהם בוצעו.

ביום שני האחרון תלו הרשויות גבר בן 23 ממנוף בנייה לאחר משפט מזורז וחשאי. מג'דרזה רנאווארד הואשם בהריגת שני לוחמי מיליציות תומכי המשטר. הוא הוצא להורג בפומבי, ידיו ורגליו היו קשורות, ושק שחור הונח על ראשו. ארגון אמנסטי לזכויות אדם, חוששים כי עוד 20 בני אדם נוספים נמצאים בסכנת הוצאה להורג בגין הפגנות. עם זאת, פעילים איראנים חוששים שהמהירות שבה אנשים נידונים למוות - והחזרת תליות פומביות, שהפכו נדירות בשנים האחרונות - פירושה שיש סיכון רציני להוצאות להורג המוניות.

מאסר איראן הפגנות מהומות עונש מאסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד