כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"מחשש להסלמה"

השר בר-לב עצר תוכנית שנועדה למנוע בריחה מבתי הכלא

במהלך דיון על ניוד בין אגפים של אסירים ביטחוניים, שנערך אחרי מבצע "שומר החומות", אמר השר בר -לב כי מדובר ב"עיתוי גרוע ביותר" זאת ברקע החשש לשביתת רעב והסלמה • גם צה"ל, המשטרה והמתפ"ש החזיקו בעמדה של בר -לב

השר בר-לב עצר תוכנית שנועדה למנוע בריחה מבתי הכלא
עומר בר לב צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שירות בתי הסוהר ביקש לבצע במהלך חודש אוגוסט האחרון ניוד בין אגפים של אסירים בטחוניים, אך השר לביטחון הפנים עמר בר לב עצר את המהלך, מחשש לשביתת רעב והסלמה. זאת, בניגוד לנוהל הביטחון שנועד למנוע בריחה מבתי הכלא, כך דווח ב'כאן חדשות'.

את ההחלטה בר לב לא קיבל לבדו. כשלושה שבועות לאחר סיומו של מבצע "עלות השחר", ב-31 באוגוסט, כונס דיון אצל השר, בעקבות איום של האסירים הבטחוניים לפתוח בשביתת רעב אם יבוצע הניוד. בדיון השתתפו, נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי וראשי אגפים בשב"כ ובמטה לביטחון הלאומי (המל"ל). מסיכום הדיון עולה כי, האסירים קיבלו ניהול מלא של הכלא, למרות הטראומה ממחדל הבריחה מכלא גלבוע.

ראש חטיבת המודיעין בשב"ס דיווח שכחצי שנה לא בוצע ניוד בין אגפים: "הסוגיה עלתה כבר בחודשים פברואר ומרץ לפני הרמדאן. בזמנו המהלך לא בוצע". לדבריו: "ב-2019 הייתה שביתת רעב על רקע החסמים והטלפונים הציבוריים והיא הסתיימה בהתערבות של שב"כ ואפשר להגיד שאז המחאה צלחה".

ראש אגף בשב"כ טען כי בשל התקופה הרגישה שאחרי המבצע, יש חשש להסלמה: "מימוש המהלך עכשיו אינו נכון ועלול להביא להסלמה... הארגונים בחוץ לא ישארו אדישים". ראש האגף התריע בנוסף כי השביתה תחזק את החמאס ותחליש את הרשות הפלסטינית. "בסופו של דבר לא נוכל להכיל שביתה כזאת לאורך זמן. ניסיון העבר מלמד שמדינת ישראל תמיד מעוניינת להגיע לפתרון מהיר - ובמצב הזה המחירים הם גבוהים יותר", אמר.

ראש האגף התייחס גם להבדלי הכוחות בין חמאס לג'יהאד האסלאמי, שהוא והחזית העממית הצטרפו הפעם עם דרישות נפרדות משלהם: "המועד עכשיו מבחינת שב"כ אינו המועד הנכון. ביצוע המהלך עכשיו יביא להחלשה של הרשות הפלסטינית ואף עלול להביא להסלמה בעזה".

עמית אבירם, ראש אגף במטה לביטחון הלאומי, אמר שבמל"ל ישנה הסכמה עם הניתוח של שב"כ: "אנחנו מזהים את אותם הסיכונים... כל זה יכול להוביל למצב ששביתת אסירים גדולה תהווה טריגר להסלמה נוספת. אני מציין כי בכל פעם שהייתה שביתת אסירים גדולה יצאנו כשידינו על התחתונה". אבירם אמר כי יש להקים צוות חשיבה בין-ארגוני שיתכנן איך בכל זאת יהיה ניתן לממש את המהלך, "שהוא חיוני בסופו של דבר", והמליץ "לפצל בין חמאס לפת"ח".

נציבת שב"ס קטי פרי הסכימה כי צריך לפעול בשיתוף פעולה בין ארגוני הביטחון: "רוב השביתות בעבר הופסקו בעיקר על ידי גורמי שב"כ, מעל ראשו של שב"ס. בסופו של יום נצטרך לבצע את המהלך. לא ניתן לאפשר לאסירים לנהל את שב"ס, מדובר בפגיעה במשילות". הנציבה הוסיפה כי, "לעמדות הגופים ולהשפעה של המהלך על ביטחון ישראל. שב"ס כארגון ערוך להתמודד עם שביתת הרעב המתוכננת".

ניצב אלי כזרי, המזכיר הביטחוני לשר בר לב, ציין כי צה"ל, המשטרה ומתאם פעולות הממשלה בשטחים סבורים גם שיש לדחות את המהלך.

השר בר לב הסכים עם עמדת פרי. לדבריו: "אי אפשר לקבל מצב שהאסירים יכתיבו את הנהלים... תמיד יהיו מועדים רגישים". עם זאת בר לב כן הסתייג והוסיף כי "המצב היום, אחרי מבצע עלות השחר, הוא שאנחנו חזקים גם בהתמודדות עם הג'יהאד האסלאמי". אך טען כי "לבצע את המהלך עכשיו - זה העיתוי הגרוע ביותר".

השר הצטרף להצעה להקים צוות בין-ארגוני ואמר כי "נצטרך ליידע ולקבל את אישורו של ראש הממשלה". בר לב, שטען בתחילת הדיון כי יהיה נוח יותר לבצע את המהלך בעת הדיון מאשר אחרי החגים, אמר כי "לא בטוח שגם אחרי החגים זה יהיה נכון... אני סבור שלא נכון כרגע לקבוע תאריך מסויים". בסופו של דבר, החליט בר לב שלא להוציא לפועל את תוכנית ניוד האסירים וסיכם: "לגבי האמירה כלפי חוץ - אני לא חושב שצריכים לצאת ולהודיע על החלטות שהתקבלו".

בתגובה לדיווח נמסר משב"ס: "אין בכוונתנו להתייחס לדיונים מסווגים הנוגעים בביטחון אזרחי מדינת ישראל". בלשכת בר לב סירבו להגיב על הדיווח.

ארגון נפגעי הטרור אלמגור הגיב: "שרות בתי הסוהר זקוק לשידוד מערכות . הגילוי שהשנה מערכת הבטחון לא הצליחה לעמוד מול איומי המחבלים לפתיחת שביתת רעב ‏מאפשרת להם לאיים בכל פעם ולקבוע את אופן חייהם בכלא, יש להכניסם לתאים מבודדים בלא קשר ביניהם כפי שאלה שנפגעו מהם נמצאים בקבריהם. השהיה בכלא הופכת להיות חגיגה ואת הקייטנה הזו צריך לגדוע. גם למען הצדק וגם להגברת ההרתעה".

אסירים ביטחוניים בריחה מהכלא עמר בר לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד