י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

יש ברשותכם נכסים דיגיטליים? חשוב שתקראו את זה

הרשות להגנת הפרטיות השתתפה בגיבוש דו"ח הסדרת הנכסים הדיגיטליים, שנכתב בהובלת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, ובו המלצות לגבי אסדרת התחום בישראל

יש ברשותכם נכסים דיגיטליים? חשוב שתקראו את זה
אילוסטרציה צילום: unsplash

בשנים האחרונות נצפה גידול מהיר בקצב התפתחות שוק הנכסים הדיגיטליים. ברשות מסבירים כי נכסים דיגיטליים מאפשרים הזדמנויות לצמיחת המשק, הם עשויים לשמש נדבך מרכזי בטכנולוגיה של יישומים דיגיטליים מרכזיים חדשניים, וכן לתרום לקידום התחרות והייעול של מערכות התשלומים והשירותים הפיננסיים.

אך יחד עם זאת מבהירים ברשות כי לשימוש בנכסים דיגיטליים נלווים גם סיכונים משמעותיים, הן לצרכנים/יות ולמשקיעים/ות בקבלת שירותים בתחום זה, והן למערכת הכלכלית והפיננסית. בעוד שמצד אחד נכסים דיגיטליים מאפשרים שימוש לצד שמירה על רמה גבוהה של אנונימיות, השימוש הגובר בהם והתפתחות זירות הסחר שלהם מציב סיכונים לתחום הגנת הפרטיות. בייחוד קיים מתח בין הרצון לשמור על הפרטיות, ובין חובות הדיווח המוטלות לפי דין מכוח איסור הלבנת הון וחוקי המס. בהשוואה למזומן, היכולת להתחקות אחר העסקאות המבוצעות על נכסים דיגיטליים, עשויה לחשוף את דפוסי הפעילות הכלכלית של המשתמשים. 

סיכונים אלו עשויים להתבטא באופן מיוחד במסגרת אימוץ של מטבע מדינתי מפוקח בו המשתמשים מזוהים ופרטי העסקאות שלהם חשופים לגורם המדינתי המפקח, או במסגרת דרישות לזיהוי הלקוח ומעקב אחר מסלול המטבע במטרה לצמצם סיכוני הלבנת הון. לאור סיכונים אלה וסיכונים נוספים שפורטו בדו"ח, נדרשת אסדרה נאותה, אכיפה וניהול סיכונים מושכל. הדו"ח נכתב על מנת לקדם את ההתמודדות הממשלתית עם הסיכונים וההזדמנויות שטומן בחובו תחום זה, ולהציע המלצות בדבר גישת המדיניות הרצויה בישראל.

כחלק מתהליך ההתייעצות שהתקיים במסגרת הכנת הדו"ח, הרשות להגנת הפרטיות גיבשה עמדה במטרה לסייע בניהול וצמצום הסיכונים לפרטיות העולים מתחום זה, תוך מימוש התועלות הטמונות בנכסים דיגיטליים. הרשות להגנת הפרטיות המליצה על אימוץ של מודלים ספציפיים להצעת מטבע לאומי דיגיטלי, והטמעת מנגנונים מגבירי פרטיות (כגון, מפתחות פסבדונימים, מפתחות חד פעמיים, Off-Chain Data Storage ועוד), הצפויים לתת מענה לחלק מהסיכונים בתחום הפרטיות. 

הרשות להגנת הפרטיות אף המליצה על אימוץ מודל דו-שכבתי בו מתקיימת חלוקה בין הבנק המרכזי ובין מתווכים פרטיים שיספקו לצרכן את השירות במטבע הדיגיטלי הלאומי, במטרה לנסות ולצמצם את הפגיעה בפרטיותו. הדו"ח מקיף מגוון רחב של היבטים הנוגעים לתחום הנכסים הדיגיטליים, כשנושא הפרטיות מהווה חלק משמעותי בדו"ח זה. זאת, מתוך תפיסה של מ'עיצוב לפרטיות' Privacy By Design)), במסגרתה הזכות לפרטיות משולבת בתהליכי מדיניות, עיצוב פרויקטים, תהליכים, מוצרים או מערכות. 

להלן עיקרי ההמלצות לאסדרת שוק הנכסים הדיגיטליים שפורסמו בחודש שעבר:

הסרת החסמים הקיימים תחת המסגרת האסדרתית הקיימת: הבהרת מדיניות הממשלה ביחס להגברת הודאות של משקיעים בתחום, בין היתר באמצעות קבלת הכרעה באשר לבקשות הרישוי הקיימות, הגברת פעילות בתחום האכיפה על שירותים הניתנים ללא רישיון, והמשך מעקב אחר יישום צעדים להבטחת מתן שירותים בנקאיים נאותים, תחת ניהול סיכונים כנדרש, עבור כספים שמקורם בנכסים דיגיטליים.  

טיוב והרחבת התשתית האסדרתית הקיימת: הסדרת סמכויות למפקח על נותני שירות פיננסים בהתייחס לרישיונות מקבילים שניתנו בחו"ל, הבהרות ויצירת מנגנונים לתשלום המס עבור פעילות בנכסים דיגיטליים לצורך הסרת חסמים והגברת הודאות, הרחבת תחולת האסדרה של רשות ניירות ערך על נכסים ופעילויות בזיקה לנכסים דיגיטליים הנוגעים לתחולתם של דיני ניירות ערך וריכוז ככל הניתן של סמכויות הרישוי והפיקוח על שירותים פיננסיים ושירותי תשלום בהקשר לנכסים דיגיטליים בידי גורם רגולטורי אחד תוך שימור עקרון הניטרליות הטכנולוגית. 

יצירת תשתית אסדרתית חדשה: עיגון בחקיקה של סמכויות רישוי ופיקוח על הנפקה והוצאה של נכסים דיגיטליים מגובים (לרבות מטבעות יציבים) ומתן שירותים פיננסיים באמצעותם, לרבות יצירת מנגנון שיעוגן בחקיקה להעברת הפיקוח בנק ישראל על נכסים דיגיטליים בעלי השפעה יציבותית או מוניטרית משמעותית, והקמת ועדה בין-משרדית לבחינת האסדרה על ארגונים אוטונומיים מבוזרים (DAO). 

 

שוק ההון מטבעות קריפטו ביטקווין נכסים הרשות להגנת הפרטיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד