כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מסר מרגיע לטהראן

שגריר אזרבייג'אן: "ישראל לא תוכל לתקוף את איראן משטחנו"

השגריר חזאר אברהים הבהיר את הדברים ברקע ההחלטה שהתקבלה בחודש שעבר לפתוח שגרירות רשמית של אזרבייג'אן בישראל: "לא נאפשר שימוש באזרים נגד מדינה אחרת" • הוא גם רמז כי העמקת היחסים בין המדינות לא צפויה להביא לשינוי בהצבעות באו"ם

שגריר אזרבייג'אן: "ישראל לא תוכל לתקוף את איראן משטחנו"
דגל אזרבייג'ן צילום: Pixabay

בסוף החודש שעבר, החליטו הפרלמנט של אזרבייג'אן והנשיא, אילהם אלייב, על הקמת שגרירות בתל אביב. ההחלטה מגיעה 30 שנה אחרי כינון היחסים בין אזרבייג'אן לישראל ו-29 שנים מאז שישראל פתחה את השגרירות שלה בבאקו. לאחר שההחלטה התקבלה, ראש הממשלה, יאיר לפיד, בירך ואמר, "מדינה שיעית ראשונה מודיעה על פתיחת שגרירות בישראל". גם במשרד החוץ היו שבעי רצון מההחלטה וכינו אותה 'היסטורית'.

כמה שבועות אחרי ההחלטה מבהיר שגריר אזרבייג'אן בוושינגטון, חזאר אברהים, כי לנושא הדתי אין קשר כלל להחלטה. "אנחנו מדינה שבה יש דומיננטיות שיעית מוסלמית אבל אנחנו כל כך חילונים שלאף אחד לא באמת אכפת משיוך דתי של אנשים ומעולם לא היה", את הדברים אמר בראיון לעיתון 'הארץ'.

השגריר מודע לביקורת מצד מדינות שונות, בהן איראן וארמניה היריבה, בעקבות הקשרים המתחזקים עם ישראל: "באופן כללי אנחנו שומעים ממעגלים בינלאומיים ביקורת על קשרינו עם ישראל. אי אפשר להסתיר את זה, זאת עובדה", הוא מבהיר, אך לצד זאת הוא גם מסביר "בפתיחות", כדבריו: "אחד העקרונות של מדיניותנו הוא שאנחנו פתוחים לכולם, גם למבקרים או לאלה שפועלים נגדנו. הדגשנו לכולם שהחלטתנו היא החלטה עצמאית ונמשיך את קשרינו האסטרטגיים עם ישראל ואף נרחיב אותם. נקודה".

העיכוב בהחלטה לפתוח בארץ שגרירות לא נבע מכך שמדובר בישראל, כך מעריך אברהים, אלא מדפוס של התקדמות איטית של מדינתו בייצוב וקידום יחסיה עם לא מעט מידידותיה. "חברינו הישראלים שמחו על הקשר בינינו גם בלי השגרירות, אבל ידענו שיום אחד בוודאות נממש את זה". אברהים הוסיף כי: "אנחנו סבורים שפתיחת השגרירות בתל אביב תתרום ליחסינו".

בנוסף, השגריר מבהיר בראיון כי לחילופי השלטון אין כל השפעה על הקשר בין המדינות. "יחסי ישראל-אזרבייג'אן לא מושפעים משינוי הממשלות". אלה יחסים של מדינה מול מדינה, של עם מול עם. ראינו שינויים רבים בישראל והם מעולם לא השפיעו על היחסים בינינו".

זהותו של השגריר טרם נודעה, וכך גם מועד מדויק לפתיחת השגרירות, מה שכן ידוע, שהשגרירות תיפתח בתל אביב ולא בירושלים. לברי השגריר: "אנחנו לא המדינה היחידה שפותחת את השגרירות בתל אביב". הוא הוסיף: "לא ראינו רגשות רעים על פתיחת שגרירות בעיר אחת על פני רעותה". על האפשרות שהשגרירות תעבור במהלך השנים הבאות לירושלים, הוא השיב: "אני לא יכול לומר דבר בנושא הזה. זה לא יועיל ומעט היפותטי".

בין אזרבייג'אן לישראל קיימת מערכת יחסים ענפה -בתחום הביטחוני והכלכלי. הנשק הישראלי היווה 69% מסך ייבוא הנשק של באקו בין השנים 2020-2016, כך לפי הדו"ח השנתי של המכון לחקר שלום בינלאומי בשטוקהולם מ-2021. במקביל, כ-40% מהנפט בישראל מקורו באזרבייג'אן. שיתוף פעולה נרחב מתקיים בין המדינות גם בתחומי החקלאות. שר הביטחון, בני גנץ, הגיע לפני כחודשיים לביקור רשמי במדינה, כשהוא מלווה במשלחת הכוללת את בכירי משרדו.

השגריר אומר כי היחסים הביטחוניים בין המדינות יעמיקו. "אין סיבה ששיתוף הפעולה הזה לא יתרחב". אבל במקביל הוא מבהיר כי ההתחמשות של ארצו היא לצורכי הגנה בלבד. לדבריו, "כדי שיהיה שלום באזור אנחנו צריכים יכולות הגנה חזקות. ואני מדגיש יכולות הגנה. אזרבייג׳אן מעולם לא חתרה תחת מדינות אחרות. יש לנו תעשייה צבאית משלנו ואנו גם מייצרים נשק, אבל לעולם לא נשתמש בהם נגד מדינה אחרת ולעולם לא נטיל צל על שיתוף הפעולה עם אף ידידה שלנו".

לאורך השנים, קו הגבול בין איראן לאזרבייג'אן גרר שמועות ודיווחים אודות האפשרות שישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן, מבסיסים באזרבייג'אן. השגריר דוחה על הסף אופציה כזאת ואומר: "לעולם, לעולם, לא ישתמשו באזרים נגד מדינה אחרת. נקודה". כנראה שיש כאלה שרוצים לקלקל את היחסים בין אזרבייג'אן לידידותיה, אבל זה לא המקרה".

עוד הדגיש השגריר אברהים: "אזרבייג'אן היא פרטנר אמין בינלאומי לארגונים בינלאומיים. יש לה קשרים טובים עם כל מדינה שרוצה ביחסים טובים עמה. לעולם - אני מדגיש - לא תפעל נגד מישהו אחר. אנחנו גאים מאוד שאין לנו בסיסים צבאיים זרים על אדמתנו ויש לנו מדיניות חוץ וביטחון עצמאית מאוד".

עם זאת, השגריר מאשר כי קיימת מתיחות בין ארבייג'אן לאיראן: "לאחרונה היו צעדים, הצהרות ופעולות מצד איראן שהייתי אומר שלא תורמות לשכנות טובה בין איראן לאזרבייג'אן. זו עובדה. היו אימונים צבאיים ממש על גבולנו, שלא התרחשו בשלושים השנים האחרונות. פתאום היו אימונים צבאיים והתבטאויות של גורמים רשמיים מאיראן".

לצד היחסים הקרובים, השגריר רומז כי אלו לא יובילו בהכרח את אזרבייג'אן להתייצב לצד ישראל בהצבעות באו"ם או בפורומים בינלאומיים מקבילים. "אנחנו לא מאמינים בעסקאות מאחורי דלתות סגורות. ישראל מכירה את עמדתנו ואנחנו מכירים את עמדת ישראל. אנחנו מתייעצים, כפי שחברים אמורים, וישראל תמיד יודעת את עמדתנו מראש בנושאים שמטרידים אותה ואנו יודעים את עמדתה של ישראל בנושאים שקשורים אלינו בפורומים הבינלאומיים".

אזרבייג’ן איראן ארה''ב גרעין איראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד