כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
יציאת מצרים

3 היהודיות האחרונות במדינה יציינו את חנוכה, וידאגו שהתרבות לא תיעלם

יותר מ-10 מיליון בני אדם חיים בבירת מצרים, אבל רק שלוש מהם, כולן נשים מבוגרות - הן יהודיות. בגיל 70, מגדה הארון היא הצעירה ביותר, ומנהיגת הקהילה היהודית הילידית של קהיר שנכחדה ולא נשאר ממנה כמעט זכר. ישנם בסך הכל 12 בתי כנסת יהודים ברחבי הבירה ארבעה לכל תושב יהודי שנותר

3 היהודיות האחרונות במדינה יציינו את חנוכה, וידאגו שהתרבות לא תיעלם
נרות חנוכה. אילוסטרציה צילום: יח"צ

כיצד יציינו יהודי מצרים האחרונים את חנוכה, וידאגו שהתרבות שלהם לא תיעלם איתם. "בדרך כלל, ראש הקהילה היהודית הוא רב, אבל לא היה כזה מאז שנות ה-60", אמרה מגדה הארון נשיאת הקהילה בתואר לרשת CBS בביקור באחד מבתי הכנסת הריקים במרכז קהיר. ישנם בסך הכל 12 בתי כנסת יהודים ברחבי הבירה - ארבעה לכל תושב יהודי שנותר.

"אני השומרת", אמרה הארון ל-CBS. יש לה את המפתחות של בתי הכנסת, ומדי פעם היא מזמינה דיפלומטים יהודים להשתתף בטקסים בבית הכנסת, בין השאר כדרך להשיג מנין לתפילה. אבל לפעמים הם לא מצליחים, או לא מוצאים מישהו שיהיה חזן.

"שנה אחת הייתה לנו אישה שהובילה את התפילה, (לא היו גברים) וזה לא שגרתי", לאחר שנבחרה לראשות הקהילה ב-2013, כינסה הארון את שאר הנשים בבית הכנסת לחגוג את חנוכה. היא בדקה בגוגל איך מדליקים את הנרות, וניסתה לקרוא את הפזמונים.

הנשים הביאו ממתקים וחנוכייה ומילאו אותה בנרות לפי הצורך. אבל שום דבר לא קל בפעם הראשונה. "אחת הנשים אמרה, 'אני חושבת שאנחנו צריכים להתחיל מהצד הזה', אחרת אמרה, 'לא, זה הצד השני'. 'לא, אתה צריך להדליק אותו מהאמצע', אמרה שלישית בניסיון הראשון, אחותי צעקה לכולם בבקשה לשתוק ואמרה 'אנחנו הולכים להדליק את הנרות - זה לא משנה מאיזה צד". זה היה לפני כמעט עשור, והארון אומרת "אחרי זה, מצאנו אנשים שידעו איך לעשות את זה".

לפני מלחמת העצמאות ב-1948, היו במצרים כ-80,000 יהודים, אך ככל שהסכסוך בין הערבים לישראל נמשך, המספרים ירדו. מלחמה פרצה שוב ב-1956 (הידועה כמשבר סואץ, מלחמת סיני), והביאה הגירה המונית של יהודים ממצרים.

הארון חוששת שתוך כמה שנים ספורות לא יישארו יהודים מצריים במדינה, ולכן היא עובדת עם גורמים רשמיים כדי להבטיח שהמורשת היהודית של המדינה, כולל כמה אתרים היסטוריים מרכזיים, יטופלו לאחר עזיבתה את מצרים, או אם תלך לעולמה.

"כל בתי הכנסת נמצאים כעת תחת משרד התיירות והעתיקות, אז הם יהיו מוגנים ולא יהרסו", אמרה לחדשות CBS. זה כולל את בית הכנסת בן עזרא, העתיק ביותר שמתוחזק במזרח התיכון. "עשינו תיעוד של כל בית כנסת, עם תצלומים ומספרים, כך ששום דבר לא ייעלם, אני מקווה".

חנוכה מצרים קהיר חנוכיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד