כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

חברת החשמל נקנסה במאות אלפי שקלים, זו הסיבה

עיצומים כספיים הוטלו על גורמים מפוקחים, ביניהם חברת החשמל ונתיבי הגז הטבעי לישראל בשל אי מינוי יו"ר דירקטוריון | בחברת החשמל לא מכהן יו"ר דירקטוריון כבר למעלה משנה וחצי | בנוסף, הוועדה הטילה קנס של 375 אלף שקל על מנהל "קסם קרנות נאמנות" כי לא דיווחה מיד על כך שאחת מקרנות הנאמנות שלו חדלה להיות כשרה

חברת החשמל נקנסה במאות אלפי שקלים, זו הסיבה
עובדי חברת החשמל ממגנים את העמודים צילום: חברת החשמל

ועדת עיצומים וקנסות של רשות ניירות ערך אישרה את המלצת מחלקת אכיפה מנהלית להטיל עיצומים כספיים בסך כולל של כ – 2.25 מיליון ₪ על שלושה תאגידים מדווחים, מנהל קרן נאמנות ויועץ השקעות. ההפרות שהביאו להטלת העיצומים הכספיים הן הפרות דיווח והפרות ממשל תאגידי. 

הוועדה הטילה, לראשונה, עיצומים כספיים על שתי חברות ממשלתיות: חברת החשמל ונתיבי הגז הטבעי לישראל בגין אי כהונת יושב ראש דירקטוריון. בחברת החשמל לא מכהן יושב ראש דירקטוריון כשנה וחצי, מתחילת אוגוסט 2021 ועד היום. בחברת נתיבי הגז לא כיהן יושב ראש דירקטוריון מעל חצי שנה, מסוף אוגוסט 2021 ועד ליום 9 במרץ 2022.

בהקשר זה הוועדה התייחסה לחשיבות כהונה סדירה של האורגנים בחברה, לרבות יושב ראש דירקטוריון, שמוביל את הדירקטוריון בתפקידו להתוויית מדיניות החברה ופיקוח על הנהלתה. בנוסף, הוועדה התייחסה גם לתהליך מינוי יושב ראש דירקטוריון בחברה ממשלתית ולתפקידו המשמעותי של דירקטוריון החברה הממשלתית בתהליך המינוי.

בעניין זה הוועדה התייחסה לחובת החברה, מתוקף מעמדה כתאגיד מדווח, לנקוט מראש בכל האמצעים ולהיערך מבעוד מועד ובלוח זמנים מתאים על מנת שאישור מינוי יושב ראש דירקטוריון יעשה במועד.

על פי הוועדה, האחריות לאי המינוי מוטלת בראש וראשונה על החברה כאשר הדירקטוריון לא מילא את חלקו בהליך המינוי (בין אם מחוסר מעש ובין אם כי השתרש נוהג לפיו הדירקטוריון ממתין שהשר יציג מועמד) ויש להטיל עליה עיצום כספי.

ככלל, חברות ממשלתיות שהינן תאגיד מדווח אינן פטורות מכללי הממשל התאגידי הנדרשים מכלל התאגידים המדווחים, כאשר התנהלותם ללא האורגנים הנדרשים בדין ובכללם יו"ר דירקטוריון עלולה לפגוע בציבור המשקיעים. 

בנוסף, הוועדה הטילה עיצום כספי על מנהל קרן נאמנות (קסם) בגין איחור בדיווח מיידי לגבי העובדה כי אחת מקרנות הנאמנות שלו חדלה להיות כשרה. הוועדה התייחסה לחובה לדווח למשקיעים באופן מיידי כאשר אחד ממאפייני קרן משתנה, לרבות נושא הכשרות.

הוועדה התייחסה לחשיבות הרבה של נושא כשרות הקרן בקבלת החלטות השקעה של ציבור רחב, לגביו זהו אולי המאפיין החשוב ביותר כיוון שמבחינת תפיסת עולמו ואמונתו הוא אינו רשאי להחזיק בניירות ערך שאינם כשרים.

חשיבות זו באה לידי ביטוי בהוראות הדין הקשורות לקרנות כשרות ובטופסי הדיווח, ועליה להתבטא גם בהתנהלות מנהלי הקרנות השונים. הוועדה ראתה בחומרה את העובדה שמדובר באיחור משמעותי ולכך שבתקופת האיחור פורסם דו"ח שנתי של הקרן וגם במסגרתו דווחה הקרן ככשרה.

להלן העיצומים הכספיים שהוטלו:

עיצום כספי בסך 900,000 ₪ הוטל על חברת החשמל לישראל בע"מ, בגין הפרה של אי מינוי יושב ראש דירקטוריון.

עיצום כספי בסך 888,000 ₪ הוטל על נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ, בגין הפרה של אי מינוי יושב ראש דירקטוריון.

עיצום כספי בסך 375,000 ₪ הוטל על קסם קרנות נאמנות בע"מ, בגין הפרה של איחור בדיווח מיידי על כך שאחת מקרנות הנאמנות חדלה להיות כשרה.

עיצום כספי בסך 90,095 ₪ הוטל על אלמוגים החזקות בע"מ, בגין הפרה של אי צירוף דוחות חברה כלולה.

 

 

קנס כספי תאגידים חברת חשמל דירקטוריון מינויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד