א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
34 ערים בכל רחבי אוקראינה

החנוכיה הגדולה באירופה הודלקה בכיכר המרכזית בקייב

למרות ההפצצות הרוסיות על הבירה האוקראינית והפסקות החשמל, התקיימה הדלקת נר חנוכה בחנוכיית ענק בכיכר מאידאן, הכיכר, המרכזית בליבה של קייב, ברובע של מבני הממשל. הצבת החנוכיה הפעם דרשה אישור בטחוני מיוחד מצבא אוקראינה

החנוכיה הגדולה באירופה הודלקה בכיכר המרכזית בקייב
החנוכיה הגדולה באירופה הודלקה בכיכר המרכזית בקייב צילום: באדיבות המצלם

כמיטב המסורת בכל שנה גם הלילה, בנר ראשון של חג החנוכה ולמרות ההפצצות הרוסיות על הבירה האוקראינית והפסקות החשמל, התקיימה הדלקת נר חנוכה בחנוכיית ענק בכיכר מאידאן, הכיכר המרכזית בליבה של קייב, ברובע של מבני הממשל. זאת לאחר שראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו, החליט כי ימשיך במסורת וההדלקה התקיימה בשעה 16:00, עם חשיכה.

''נוכח העלטה השוררת בבירה האוקראינית בעקבות הפצצות רוסיות על מתקני תשתית אסטרטגיים, אור הנרות בחנוכייה בולט עוד יותר ומסמל יותר מכל שהאור מנצח את החושך", אמר הרב מאיר סטמבלר, שליח חב"ד ויו"ר "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" שמאגדת את 180 הקהילות היהודיות במדינה. הפדרציה היא שאחראית ויזמה את ההדלקה גם השנה.

בפדרציה מתגאים שמדובר בחנוכיה בגובה 12 מטר - מה הופך אותה לגבוהה ביותר באירופה. הקמת החנוכיה השנה היתה קשה מנשוא בשל ההפצות על קייב והיעדר החשמל. לצד זאת, מה שהכביד על הנושא היתה העובדה שהצבת החנוכיה הפעם דרשה אישור בטחוני מיוחד מצבא אוקראינה. 

מלבד ראש העיר קייב השתתפו השנה בהדלקה גם השגריר הישראלי מר מיכאל ברודצקי שכובד להדליק את החנוכיה וכן השגרירה האמריקנית, לצד שגרירי יוון, בריטניה, צרפת, יפן, ספרד, גרמניה, פולין ושווייץ. ראש העיר קייב אמר כי חנוכה הוא החג שמסמל את נצחון האור על החושך.

הרב רפאל רוטמאן, סגן יו"ר הפדרציה והאחראי על קשרי הממשל מטעמה שארגן את האירוע, אמר: "אנחנו מעריכים מאוד את מר קליצ'קו על סיועו הרב ותמיכתו וכן גם את שגרירי המדינות שיטלו חלק בהדלקה המרגשת הזו. אנחנו בטוחים שכאז כן היום, ייעשה לנו נס; המעטים ינצחו את הרבים והחזקים. חנוכה הוא ההוכחה שאת הרוח אי אפשר לשבור".

ובתוך כך בערים באוקראינה ובהן צ'רנוביץ', ז'פרוז'ה, קרמנצ'וג, ניקולייב, ויניצה, ברדיטשוב ועוד התקיימו הלילה הדלקות חנוכיה מרכזיות בהשתתפות מאות בחנוכיות ענק ובארגון שלוחי חב"ד. בימים הקרובים יודלקו חנוכיות בערים נוספות ברחבי אוקראינה, ובסך הכל אמורות 34 חנוכיות מרכזיות להאיר השנה 34 ערים בכל רחבי אוקראינה. 

כזכור, ביום שלישי השבוע יספרו באוקראינה 300 ימים למלחמה הקשה שמתנהלת בה. המלחמה שפירקה לרסיסים קהילות רבות, הובילה לעזיבת 50,000 יהודים ולמותם ופציעתם של מאות אחרים, הביאה לקשיים אדירים באספקה ולוגיסטיקה שבימים כתיקונם היו פשוטים יחסית במדינת הענק הזו.

בשל כך, ההכנות לקראת חגיגות החנוכה בכל רחבי המדינה החלו כבר לפני שלשה חודשים – עוד לפני ראש השנה של השנה הנוכחי.

במחסן ומרכז ההפצה הלוגיסטי הענק של ''פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה'' שבעיר דנייפרו ריכזו ושלחו בשבועיים האחרונים את החומרים שיחולקו בתפוצה נרחבת לכל יהודי המדינה. מדובר ב-47,000 ערכות אישיות שבתוכן חנוכיה ונרות, חוברת המסבירה על החג, חוברת צביעה לילדים, משחקי חנוכה לילדים וכן חטיפים וממתקים לכל המשפחה. גם שלוחי חב"ד קיבלו סיוע רב מהפדרציה, כמידי שנה.

נשיא אוקראינה היהודי זלנסקי פרסם הלילה הודעה מיוחדת לרגל החג. בהודעה נכתב: "קהילה יהודית יקרה באוקראינה קבלו איחולים כנים לחג החנוכה - סמל עתיק לאומץ ולרוח בלתי ניתנת לשליטה. בחג זה מדליקים בקהילות ומשפחות יהודיות באופן מסורתי נרות חנוכה לזכר הנס שקרה בירושלים לפני יותר מאלפיים שנה. אז, בהגנה על זכותם לחופש ולעצמאות, קבוצה קטנה של מכבים זכתה בניצחון מכריע על הכוחות המוחלטים של האויב. גם היום, במאבק עז מול האויב, העם האוקראיני נלחם על זכותו לחיים, לחירות ולערכים דמוקרטיים. אני מאחל הצלחה לכל משפחה, בריאות טובה, נצחון ושלום בבית המשותף - אוקראינה, וולודימיר זלנסקי".

מלחמת אוקראינה רוסיה חב"ד ולדימיר זלנסקי קייב חנוכיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד