כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
כך זה נגמר

בן 29 הגיע לביה"ח עם פרכוס פתאומי שהופיע לראשונה בחייו

ניתוח מח להוצאת גידול כלי דם (קברנומה) באמצעות מכשיר תלת מימד ייחודי שפותח במיוחד עבור המטופל. גלעד בן ה-29 הגיע לביה"ח בלינסון עם פרכוס פתאומי שהופיע לראשונה בחייו. האבחנה העלתה קברנומה תוך מוחית עמוקה שהטיפול בה הוא ניתוח מורכב ומאתגר – בשל הקושי לבצע את הניתוח מבלי לפגוע באזורים חשובים במוח

בן 29 הגיע לביה"ח עם פרכוס פתאומי שהופיע לראשונה בחייו
אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לראשונה בישראל בוצע ניתוח מוח מורכב בביה"ח בילינסון בקבוצת הכללית בעזרת כלי ניווט תלת מימד שפותח במיוחד עבור המטופל. מדובר בניתוח מורכב להוצאת גידול כלי דם (קברנומה) הנמצאים בעומק המוח, באזורים אשר הגישה אליהם מוגבלת מאוד והעבודה בהם עשויה לגרום לפגיעה ברקמת המח.

גלעד, בן ה 29 הגיע לביה"ח בילינסון אחרי אירוע פרכוס פתאומי שאירע לראשונה בחייו. בירור שעבר בביה"ח כלל בדיקת MRI שהראה על קברנומה תוך מוחית עמוקה שדיממה וגרמה לפרכוס. בכדי למנוע דימום נוסף שעלול היה לפגוע בראייתו של גלעד, המליץ פרופ' שגיא הרנוף, מנהל המערך לנוירוכירורגיה בביה"ח, על ניתוח לכריתת הקברנומה.

בכדי לתכנן את הניתוח, בוצע MRI ייעודי שמטרתו להדגים את מיקום הסיבים החשובים במח. ה-MRI הראה שהקברנומה נעוצה עמוק בתוך סיבים מוחיים האחראיים על העברת אותות אופטיים מהעיניים אל האיזור במח שאחראי על הראייה. אף על פי שהקברנומה דחקה את סיבי הראייה, ניכר היה שבגישה זהירה מכיוון מדויק, ניתן להמנע מפגיעה בהם.

מימין: ד"ר אלון אורלב, מנתח כלי דם במערך הנוירוכירורגי, המטופל גלעד גינגולד ופרופ' שגיא הרנוף, מנהל המערך הנוירוכירורגי בבילינסון.

לצורך ביצוע הניתוח, עמל צוות המנתחים מביה"ח בילינסון, פרופ' שגיא הרנוף וד"ר אלון אורלב, על פיתוח אביזר ייעודי עם חברת Synergy3DMed המספקת שירותי תכנון טרום ניתוחי וייצור אביזרים מותאמים אישית בהדפסה תלת מימדית לבית החולים. מטרת האביזר לאפשר הגעה מדויקת לקברנומה בנתיב מתוכנן ומדויק, תוך הימנעות מפגיעה מסיבי הראייה הקריטיים.

האביזר שפותח, מבוסס על מוצרים קיימים בעולם, אך במקרה הנוכחי המנתחים תכננו את מידותיו באופן שיתאים לכריתת הנגע העמוק של גלעד. הניתוח עבר בהצלחה והאביזר היעודי איפשר הגעה מדויקת לגידול מבלי לפגוע ברקמת המח.

ד"ר אלון אורלב, מנתח כלי דם במערך הנוירוכירורגי מסביר כי "האביזר שתוכנן בקפידה התאים בצורה מדויקת ואיפשר לנו המנתחים להגיע לקברנומה בדיוק מירבי ובגישה זעיר פולשנית תוך המנעות מפגיעה ברקמת המוח הקריטית ובסיבי הראייה שהקיפו את הקברנומה. בסיוע האביזר, גלעד עבר את הניתוח בהצלחה, ללא כל פגיעה נוירולוגית, והשתחרר לביתו יומיים לאחר הניתוח במצב מצוין."

בית החולים בלינסון מוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד