י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"חושבת שהיא ראש הממשלה"

בן גביר הציע 'פשרה' שתעניק לו סמכויות נרחבות – היועמשי"ת התנגדה

הוועדה המיוחדת בכנסת דנה בהצעת החוק של השר המיועד לביטחון לאומי. דקות ספורות לפני כינוס הוועדה בן גביר הודיע כי הוא מוכן להתפשר בעניין מדיניות החקירות ותחול עליו חובת היוועצות עם היועמ"שית ועם המפכ"ל. היועמשי"ת התנגדה ובן גביר תקף אותה בחריפות

בן גביר הציע 'פשרה' שתעניק לו סמכויות נרחבות – היועמשי"ת התנגדה
בן גביר ושבתאי בוועדה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה המיוחדת שעוסקת בהצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, מקיימת כעת דיון על הנוסח הסופי קודם הבאתו להצבעה במליאת הכנסת. הבוקר (שני) דקות ספורות לפני כינוס הוועדה הודיע ח"כ בן גביר כי הוא מסכים לבצע תיקונים שונים בהצעת החוק ובהם קביעה כי: "המפכ"ל הוא הדרג הפיקודי העליון במשטרה וכי השר ישמע גם את היועצת המשפטית לממשלה טרם קבלת החלטה על מדיניות החקירות". בן גביר מתעקש כי המפכ"ל יהיה כפוף לשר וכי לשר תהיה סמכות לקבוע מדיניות בעניין החקירות ועקרונות כלליים למשך זמן טיפול בתיקים כדי למנוע סחבת.

ח"כ בן גביר מסר: "כפי שאמרתי, הגעתי לדיוני הועדה לשמוע בלב פתוח ונפש חפצה ובניגוד למציעי חוק אחרים מהממשלה היוצאת, ישבתי שלושה ימים רצופים בוועדה כדי לשמוע את כל העמדות השונות. מחד גיסא השתכנעתי כי ניתן להדגיש גם בחוק שהמפכ"ל יהיה הדרג הפיקודי העליון וכי יש לשמוע את היועצת המשפטית טרם קבלת החלטה בעניין החקירות, אך מאידך אני עומד על כך שהמפכ"ל כפוף לשר וכי לשר גם תהיה יכולת להשפיע על המדיניות הכללית בעבירות כמו פרוטקשן ובריונות וגם למנוע סחבת ולהביא לכך שטיפול בתיקים לא יגרר במשך שנים".

ח"כ בן גביר הוסיף כי: "ועדת מירון נתנה זימון לשר אוחנה כי לשיטתה לא התערב מספיק בעבודת המשטרה ולא בחן חלופות. לא יכול להיות שיידרשו מהשר אחריות, אך בלי לתת לו סמכות. הצעת החוק המונחת על שולחן הועדה מאפשרת לשר המיועד לקבל סמכות, לקבוע מדיניות ומאזנת את הערכים השונים ואת סמכותו של המפכ"ל לנהל את המשטרה".

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, הביעה בוועדה את התנגדות הגורמים המשפטיים להצעת הפשרה של בן גביר: "הצעת החוק בנוסחה הנוכחי פוגעת בעקרון עצמאות שיקול הדעת של המשטרה ופותחת פתח רחב לכניסת שיקולים פוליטיים לפעילות אכיפת החוק. זאת לאחר שהמציע דחה דרישות עקרוניות של הייעוץ המשפטי לממשלה, שנועדו לשמור על עצמאות המשטרה בהפעלת סמכויותיה".

מררי הוסיפה: "בשל מורכבות הנושא, ראוי לקדם את הצעת החוק על יסוד עבודת מטה ממשלתית מסודרת, ולא בחקיקת בזק, ערב הקמת הממשלה. בצד זאת, ובהינתן ההחלטה לקדם חקיקת בזק על אף העמדה המשפטית כי יש בדבר להוות פגם, היועצת המשפטית לממשלה מציעה נוסח המתבסס על דוח ועדת צדוק, שהיא כאמור ועדה ציבורית שהוקמה לבחינת נושא זה בדיוק".

לדברי מררי: "ועדת צדוק ערכה בדיקה מקיפה של הנושא, ומצאה להמליץ לממשלה להסדיר את יחסי שר הבט"פ ומשטרת ישראל על פי שני עקרונות יסוד: הראשון הוא שהשר ממונה על משטרת ישראל. השני היא שמשטרת ישראל חייבת לפעול בעצמאות מלאה בעת הפעלת כוח וביצוע חקירות, ואין עליה מרות זולת מרות החוק".

לאחר פרסום עמדת הייעוץ המשפטי - תקף ח"כ בן גביר בחריפות את היועמ"שית בהרב-מיארה: "היועצת המשפטית לממשלה טועה לחשוב שהיא ראש ממשלה שעל פיה יקום או יפול דבר ולא זה המצב. תפקידם של היועצים המשפטיים הוא לייעץ ותפקידו של השר להתוות מדיניות. עם האחריות באה הסמכות. אין מדינה דמוקרטית שהשר לא קובע מדיניות. איך מלומדים, פוסקים שונים, שופטים, בתי משפט ועדות חקירה כולם כולם ביקשו את השינוי הזה ורק היועצים המשפטיים מערימים קשיים כאילו הם האופוזיציה של השר".

איתמר בן גביר היועצת המשפטית לממשלה הליכי חקיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד