ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
חם-קר

דו"ח מטריד: השלום בין ירדן לישראל מתפרק

השלום בן עשרות השנים בין ישראל וירדן הולך ונפרם, התפתחות המאיימת להפר את היציבות האזורית השברירית שמאותגרת על ידי מדינות כמו איראן, רוסיה וסין, כך מזהיר דו"ח של צוות חשיבה. "מאז 2020, אם לא לפני כן, השלום הירדני הפך קר בהחלט"

דו"ח מטריד: השלום בין ירדן לישראל מתפרק
שר הביטחון גנץ ומלך ירדן צילום: באדיבות המצלם

ג'ונתן שנצר, מנתח מימון טרור לשעבר במשרד האוצר האמריקאי שעובד כעת בקרן להגנת הדמוקרטיות, אומר כי השלום בן עשרות השנים של ישראל עם ירדן הולך ונפרם, התפתחות שמאיימת להפר את היציבות האזורית השברירית שמאותגרת על ידי מדינות כמו איראן, רוסיה וסין, כך הוא מזהיר בדו"ח של צוות חשיבה שדווח באתר Washington Free Beacon.

עוד דווח, כי בעוד שהקשר נהרס כבר זמן מה מאחורי הקלעים, גם ירדן החלה להילחם בפומבי עם ישראל בשנים האחרונות, בכך שסירבה לחתום על הסכמי אברהם, תקפה את ראש הממשלה הנכנס נתניהו ואיימה לבטל את השלום במלואו, הסכם שנחתם עם ישראל ב-1994.

ממצאיו של שנצר, שפורסמו בדו"ח, מצביעים על כך שארה"ב עשויה לעמוד בפני משבר הממשמש ובא במזרח התיכון המאיים להפר את היציבות של כמעט 30 שנה בין שני האויבים לשעבר. השבר בין ישראל לירדן יכול גם להעצים אויבים של אמריקה כמו רוסיה, סין ואיראן, שפועלות כולן יחד כדי לשחוק את השפעת ארה"ב באזור.

"כל זה צריך לבוא כחדשות לא טובות לארה"ב ולבנות בריתה של אמריקה במזרח התיכון. בציפייה להגברת התחרות עם סין, ואולי במידה פחותה רוסיה, חיוני לוושינגטון להקרין אחדות בין בעלות הברית של ארצות הברית במזרח התיכון", נכתב בדו"ח. "זה המקרה במיוחד בתוך ההרס המתמשך שהרפובליקה האסלאמית של איראן מייצאת ברחבי האזור".

אנליסטים אחרים במזרח התיכון מסכימים שקשריה של ירדן עם ישראל הפכו מתוחים יותר ויותר בשנים האחרונות, במיוחד בשל תהליך השלום הקפוא עם הפלסטינים.

"ישראל תופסת את הקמתה של מדינה פלסטינית כאיום ביטחוני, בעוד שהמלך עבדאללהרואה בפלסטינים מתוסכלים מחוסר התקדמות לעבר מדינה פלסטינית איום ביטחוני גדול אף יותר על אחיזתו בשלטון", כך אמר ג'ים פיליפס, עמית מחקר בכיר, "המלך מבקש לפייס את הפלסטינים, המהווים כמחצית מאוכלוסיית ירדן, מכיוון שהוא מתמודד עם אתגרים נוספים מצד איסלאמיסטים שגם עושים דמוניזציה לישראל".

בעוד ירדן מינפה את השלום שלה עם ישראל כדי להפוך לשותפת סחר מובילה עם ארצות הברית, תוך שיפור משמעותי בכלכלתה, בהנהגתו של המלך עבדאללה שעלה לשלטון ב-1999, ירדן תקפה חזק את ישראל.

"מונעת על ידי שילוב של שיקולים פוליטיים פנימיים, ציפיות לא מציאותיות, ותלונות לגיטימיות ולא לגיטימיות כאחד, עמאן התרחקה מישראל בשנים האחרונות", לפי הדו"ח. "הרטוריקה הרשמית על ישראל הפכה שלילית יותר ויותר, אם לא מזעזעת".

למרות שישראל וירדן עדיין משתפות פעולה בנושאי ביטחון, "הקשרים הדיפלומטיים נמצאים בהקפאה עמוקה. פקידים ישראלים מודעים היטב לדינמיקה הזו". בכירים בישראל "שיתפו את התסכול שלהם בפגישות בדלתיים סגורות", לפי הדו"ח.

תהליך השלום המקופא ברובו בין ישראל לפלסטינים החריף את המתיחות הללו. "בעוד שגורמים רשמיים ירדנים עשויים שלא לומר זאת במפורש, לאיבה שיוצרת האוכלוסייה הפלסטינית בירדן כלפי ישראל יש השפעה משמעותית על מדיניות החוץ של הממלכה", נכתב בדו"ח.

כשישראל שקלה לספח חלקים מאזור הגדה המערבית ב-2020, מלך ירדן דן בביטול הסכם השלום שלה עם ישראל, ואמר: "אני לא רוצה להשמיע איומים וליצור אווירה של סכסוכים, אבל אנחנו שוקלים את כל האפשרויות".

כדי להימנע ממשבר מלא, ארצות הברית חייבת לשנות את האופן שבו היא מנהלת את היחסים עם עמאן, נכתב בדו"ח, "אמריקה חייבת לשנות את הפרדיגמה הזו תוך זיהוי דרכים לעידוד קשרים כלכליים וצבאיים".

מלך ירדן ישראל הסכם שלום פלסטינים ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד