כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
משפט נתניהו

הסיגרים של ביבי: מנהל הלשכה לשעבר חזר בו מעדותו

מנהל הלשכה לשעבר דוד שרן המשיך את עדותו ואמר: "בחקירה טענתי משהו בלתי אפשרי, שנתניהו עישן 4-3 סיגרים ליום, זה לא הגיוני". הוא הוסיף: "התחושה שלי היא שבכל תיקי האלפים חיפשו את נתניהו"

הסיגרים של ביבי: מנהל הלשכה לשעבר חזר בו מעדותו
דוד שרן צילום: קובי גדעון, לעמ

בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה הבוקר (רביעי) עדותו של דוד שרן, מנהל לשכתו לשעבר של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שנאשם בשוחד, הפרת אמונים והלבנת הון בפרשת הצוללות. שרן מעיד בתיקי 4000 ו-1000. לאחר טענותיו אתמול אמר שרן: "הפעם לא הותקפתי בכניסה". במהלך עדותו על פרשת בזק-וואלה, (תיק 4,000) הוא סיפר על לחצים מצד "חברים", בהם מקורבים לנתניהו ולבעל השליטה בבזק שאול אלוביץ', וכמו כן אישר כי נפגש עם עמיקם שורר, בכיר בזק: "עדכנתי את זאב רובינשטיין בפגישה. הוא לחץ אליי להיות קשוב לעמיקם. זה שחברים לוחצים לא אומר שפעולות מתבצעות, אבל הוא היה דוחף".

כזכור, אמש בפתח עדותו תקף שרן את הפרקליטות - שביקשה בתגובה להכריז עליו כעד עוין. שרן ביקר את התובע עו"ד אמיר טבנקין: "אני עד מטעמכם, אבל אני תחת איום. מנהלים נגדי משפט בתיק הצוללות, אני תחת החרב של אותה יחידה". הרכב השופטים לא הכריע במהלך הדיון אתמול האם הוא מקבל את בקשת הפרקליטות. עד כה, בשני מקרים אחרים, הורה הרכב השופטים על חקירה נגדית ולא הסכים להכריז על עדים כעוינים. יצוין כי, למרות ששרן לא הוכרז עד עתה כעד עוין, בצעד יוצא דופן, הוגשו בכל זאת עדויותיו במשטרה כראיה בתיק, כך שהשופטים יוכלו להתרשם מעדותו על הדוכן ולראות אם יש הבדלים מהותיים מהעדות סיפק למשטרה.

שרן נחשב לתומך של נתניהו, אף שהוא עד מטעם התביעה, ובעבר, ראש הממשלה המיועד אף הריץ אותו בפריימריז לליכוד. שרן התייחס לכך בעדותו וטען כי נתניהו לא באמת רצה שהוא ייבחר ולא פעל לשם כך: "הוא יו"ר הליכוד וראש הממשלה, האיש הכי חזק בליכוד. אני התמודדתי והפסדתי. בסופו של דבר שיושב ראש התנועה באמת רוצה לסייע למועמד שלו, הוא מרים טלפונים לראשי ערים וסניפי הליכוד, מפעיל פעילים, ודואג שהמועמד יעבור. נדיר שהוא מועמד מטעמך והוא לא יעבור. במקרה שלי הפסדתי, אני יודע בוודאות שהוא לא הפעיל את האופרציה".

שרן ידוע כמי שהיה בכניסה לפגישת ההנחיה המפורסמת שבה הורה לכאורה נתניהו לפילבר להיטיב עם בזק לאחר מינויו. שרן טען כי הוא לא שמע את תוכן השיחה. הוא העיד על הקשר בין נתניהו לאלוביץ': "הבנתי שהם מכירים, היו שמועות בחוץ. היו שתי פגישות מתועדות אצלכם, ראש הממשלה ביקש וניר חפץ לחץ על זה. להגיד לך אם זה התקיים? אני לא יודע".

חקירתו הראשית של שרן בתיק 4,000 הסתיימה זמן קצר לאחר תחילת העדות, ואז החל צוות התביעה בתיק 1000 ("המתנות") לחקור את ראש הלשכה לשעבר. הוא טען כי במהלך חקירתו טעה בנוגע למספר הסיגרים שנתניהו עישן ביום. "הסיגרים היו אצלו בתיק. יש גם קופסא קטנה, אין חוקיות. בחקירה טענתי משהו בלתי אפשרי, שעישן 4-3 סיגרים ליום, אבל הוא אולי סיים סיגר בשלושה ימים. יכול להיות שלפעמים היה מדליק סיגר משומש".

שרן המשיך והעיד: "נדהמתי שאמרתי את הדבר הזה, זה לא נכון. אין דרך שנתניהו עישן 4-3 סיגרים ביום. זה לא יכול להיות. גם אם היה לו לו"ז חופשי, מעשנים סיגרים מאוד באיטיות רבה ומדבר באמצע. טעיתי שם. ידעתי שטעיתי שקראתי היום את החקירה אמרתי 'זה לא הגיוני'". בניגוד לחקירות אחרות שבהן טען כי הוטעה, שרן הבהיר כי: "לא הוטעתי, אלא טעיתי. אין דבר כזה".

עו"ד אלון גילדין, מצוות התביעה בתיק 1000, דרש להביא כראיה את הודעתו במשטרה. "בחקירה אמרו לך: 'כמה פעמים ביום?' והשבת: 'תקופה שהוא לא מצונן? 4-3 סיגרים'. נשאלת שוב: 'באיזו תדירות?', אמרת: 'לדעתי בין 2 ל-4 ביום'". הפרקליטות טוענת כי מדובר בסתירה בעניין מרכזי ומהותי של החקירה.

שרן כינה אתמול את הפרקליטות בפתח עדותו בתיק 4000 "התליין" ואמר: "להגיד שאני רגוע מעדות כזאת כשהתליין נמצא ליידי - אני מרגיש מאוים". לאחר מכן, כאשר טבנקין ביקש להכריז עליו כעד עוין, השיב שרן, "אני לא עד עוין, אני עד מאוים". תומכי נתניהו שהיו באולם רתחו על הכוונה לחקור את שרן כעד עוין, והשופטת רבקה פרידמן-פלדמן זעמה ואמרה: "תפסיקו עם הגיחוכים, זו לא הצגה בתיאטרון. זו אזהרה חד-פעמית".

שרן, סיים לעת עתה את חקירתו הראשית. את החקירה הנגדית ניהלה מטעם ראש הממשלה המיועד נתניהו, עורכת הדין כרמל בן צור. שרן העלה טענות קשות נגד הפרקליטות והעיד כי בחקירתו בפרשת הצוללות היה במשך 11 ימים במעצר באבו כביש: "היו פשפשים, ג'וקים, כל מה ששמעתם כבר מהסיפורים. אני לא אומר שחקירה צריכה להיות נעימה, אבל אני מתבייש שנתתי יד לדבר כזה".

"החוקר מכיר אותי מפרשות אחרות. שיצאתי התקשרתי לאשתי שהייתה בלחץ היסטרי. הבנתי מה המשמעות אם אכנס לאותו נתיב מפרשת הצוללות באירוע של תיק 4000. התחושה שלי היא שבכל תיקי האלפים חיפשו את נתניהו, אני מכיר את זה מהתקשורת. בתיק 3000 נאמר לי במפורש: 'תביא פיסת מידע על ראש הממשלה נתניהו או השר שטייניץ, נדע להקל איתך'. היה לי ברור שאם אציע להיות עד מדינה הכול היה טוב, חיי היו טובים".

הפרקליטות סירבה לשאלה וטענה שאין דרך לבחון את הטענות הללו, מכיוון שחומר החקירה המדובר (פרשת הצוללות) כלל לא נידון במשפט נתניהו.

משפטו של בנימין נתניהו דוד שרן בנימין נתניהו הפרקליטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד