ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מהלך מרגש

350 טון פירות וכ-20 אלף ליטר שמן זית חולקו ע"י 'קרן השביעית'

כ-350 טון פירות וכ-20 אלף ליטר שמן זית – אלו הכמויות הבלתי נתפסות של התוצרת שחילקה קרן השביעית בחודשים האחרונים. מהיכן מגיעים הפירות הללו, ומדוע מדובר בחסד גדול לחקלאים? הרב בן ציון קוגלר, יו"ר קרן השביעית, מספר על המהלך המרגש

350 טון פירות וכ-20 אלף ליטר שמן זית חולקו ע"י 'קרן השביעית'
קרן השביעית צילום: באדיבות המצלם

חלוקה לשם שמיים

לא רק נרות החנוכה זוכים בתקופה זו להיות משופעים בשמן זית, אלא גם אלפי משפחות חרדיות צפויות ליהנות משמן זית איכותי שיחולק להן, כאשר הן יידרשו לשלם סכום סמלי רק עבור הייצור. זאת בנוסף ליותר מ-350 טון פירות שחולקו בחודשים האחרונים ברחבי הארץ, ללא כל תמורה.

על המספרים הבלתי נתפסים האלו מספר הרב בן ציון קוגלר, יו"ר קרן השביעית, אשר מציין כי אמנם התחושה היא שהשמיטה כבר מאחורינו, אך למעשה, עבור חלק גדול מהחקלאים, בעיקר אלו המגדלים פירות – זוהי בדיוק התקופה בה הם מוצאים את עצמם בשיאה של קיום מצוות שמיטה, כשהם מתמודדים עם ניסיון לא קטן. הפירות המחולקים כיום וכן שמן הזית אלו פירות שגדלו בשדותיהם בשנת השמיטה, והם כמובן קדושים בקדושת שביעית.

בכל רחבי הארץ

"בתקופה זו גדלים פירות ההדר בפרדסים וכן פירות במטעי האבוקדו", מפרט הרב קוגלר. "אלו כמובן פירות שהחנטה שלהם בשמיטה ולכן הם אסורים במסחר, אך מצד שני יש לבעליהם בעיה קשה, כי אמנם אלו פירות הפקר והתורה כתבה עליהם 'יאכלו ענווים וישבעו', אבל אין מי שיגיע לאותם פרדסים, יקטוף את הפירות וייהנה מהם, כך שהחקלאים מוצאים את עצמם במצב של חוסר אונים, מבלי לדעת מה לעשות עם הכמויות הגדולות של הפירות.

"זהו השלב בו הם מגלים שהניסיון שלהם לא הסתכם בשנת השמיטה, אלא נמשך גם הרבה אחריה, כי בעצם יש להם כעת פירות והם לכאורה יכולים למכור אותם, אך הם לא עושים זאת, ומצד שני אין מי שיטפל בפירות והם נופלים על הקרקע ונרקבים, וזה מכאיב כל כך לחקלאים.

"זו הסיבה שקרן השביעית התגייסה לטפל בנושא, כאשר היא סיפקה פועלים שיבצעו את עבודת הקטיף, ולאחר מכן שינעו את הפירות לכל רחבי הארץ, כאשר הם מחולקים בערים החרדיות לאברכים ולמשפחות חרדיות ללא כל תמורה. "המשאיות עם הפירות הגיעו בשבועות האחרונים כמעט לכל פינה בארץ", מפרט הרב קוגלר, "נערכו חלוקות ברכסים וכרמיאל, בחיפה, חצור, בני ברק, פתח תקווה, אלעד, מודיעין עילית, בית שמש, ירושלים, ביתר עילית, אופקים, נתיבות, אשדוד, ערד ובעוד רשימה ארוכה של ערים וריכוזים חרדיים. בכל מקום התקבלו הפירות בשמחה גדולה, ובתוך חצי שעה לא נשאר זכר מכל הכמויות. אין לי מילים כדי לתאר את שמחתם של החקלאים שמתוודעים לכך שעם ישראל נהנה מהפירות שלהם. הם גיבורים אמיתיים, כי יכלו לעשות אוצר בית דין על השדות, ולקבל כסף בתמורה, והם בחרו לשמור את השמיטה באופן המהודר ביותר ולהפקיר את שדותיהם. כעת הם כל כך שמחים לדעת שיש מי שנהנה מהפירות הקדושים שצמחו".

ממשיכים בחלוקה

כאמור, לא רק בגזרת הפירות פועלים בקרן השביעית, אלא הם דואגים גם לייצור שמן הזית. "אנו עובדים בימים אלו על הפקת שמן זית ממטעים של זיתים הקדושים בקדושת שביעית", מפרט הרב קוגלר, "מדובר בעבודה רבה, אך אנו גובים רק את עלויות הייצור ופחי השמן. בשלב זה הגענו כבר לייצור של 20 אלף ליטר ועוד היד נטויה".

עד מתי צפויות לדעתך להיות חלוקות של פירות ושמן?

"להערכתנו החלוקות יימשכו עד לחודש אדר תשפ"ג, כל עוד שיהיו פירות במטעים ובפרדסים ששמרו שביעית בשנת תשפ"ב. אנו מאושרים בכך שעם ישראל שמח בפירות ונהנה מהם, בפרט שיש דעות, בין היתר של הרמב"ם, שגורסות כי זוהי מצווה ליהנות מפירות בעלי קדושת שביעית, שגדלו בשנת השמיטה".

 

קרן השביעית אוצר בית דין חלוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד