כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
 "לֹא יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח"

 ההתבוללות הישראלית בארה"ב: הרבנים התאגדו לטכס עצה

הקהילה הישראלית המתגוררת בארה"ב, נתונה לאתגרי התבוללות שלא נראו כמותם | בארגון 'שרשרת' הוחלט לאגד את כלל הרבנים הישראליים, לכינוס ייחודי מסוגו, לטכס עצה יחד, לחלוק רעיונות ולתת השראה זה לזה | סיקור

 ההתבוללות הישראלית בארה"ב: הרבנים התאגדו לטכס עצה
הכנס במיאמי צילום: יוסי רוזנטל

לראשונה, כנס גדול בן יומיים נערך במלון הילטון Blue Lagoon במיאמי ביץ', פלורידה ע"י איגוד רבני הארגון 'שרשרת'. מטרת הכנס הייתה לאחד את הרבנים הישראלים העוסקים בהצלת הישראלים מהתבוללות באמריקה הצפונית, לספק להם מענה ותמיכה, רעיונות חדשים והזדמנויות לשיתוף פעולה עם עמיתיהם למלאכת הקודש.

למעשה, כיום הקהילה הישראלית ברחבי ארצות הברית וקנדה מונה קרוב למיליון איש.

הריכוז הגבוה של הישראלים נמצא בניו יורק, קליפורניה ופלורידה, השאר מפוזרים בכל רחבי היבשת. האוכלוסייה הישראלית באמריקה הצפונית מגוונת: רובם יוצאי עדות המזרח מסורתיים, והשאר חילוניים גמורים. חלקם אקדמאים ובעלי ממון, וחלקם פשוטי עם וקשי יום. צעירים ומבוגרים בכל הגילאים, בעלי משפחות כמו גם רווקים ורוווקות.

הזהות היהודית בקרב הישראלים בסכנה קיומית. ובדור השני היא הולכת ונמחקת, כאשר שיעור ההתבוללות הישראלית בארצות הברית גדול בהרבה מאחוז ההתבוללות של יהודי אמריקה.

מנגד, ההזדמנויות לקרבם לחיי תורה ומצוות משמעותיות ומוצלחות יותר מאשר פעילות מקבילה בקרב יהודים אמריקאים טיפוסיים. יש לכך מספר סיבות: רוב הישראלים מסורתיים יותר מעמיתיהם האמריקאים. יתרה מכך, הם רחוקים מבתיהם וממשפחתם המורחבת, ולכן משתוקקים לקשר עם קהילה, ויחד עם זאת, אינם נתונים ללחץ חברתי כלשהו מצד הוריהם ומשפחתם. בנוסף, בניגוד לחלק מיהודי ארה"ב, הם מתנגדים בכל תוקף לרעיון, שילדיהם יתחתנו עם גויים חלילה.

כפי שהעיד הרב משה אורלוויק, רב מרכז 'זהות יהודית' בלאס וגאס, בית כנסת ומרכז קירוב תוסס עבור ישראלים: "הקירוב הישראלי הוא ברמה אחרת. בזמן שבו אמריקאי אחד יכול להפוך חרד לדבר ה', 5 ישראלים יכולים להפוך לכאלה. הם יכולים להפוך את כל חייהם, תוך מספר חודשים בלבד". לדבריו, "יש לנו את ההזדמנות הזו לדור אחד, כי ברגע שהילדים שלהם הופכים לאמריקאים, הרבה יותר קשה להגיע אליהם. זה ממש פיקוח נפש, להציל אותם מהתבוללות".

ככלל, לדעת לגשת בצורה נכונה ומדוייקת לליבו של יהודי ישראלי, אתה צריך להיות כזה בעצמך. כיום יש כמה עשרות רבנים ישראלים הפזורים ברחבי ארה"ב. רבנים שהגיעו מארץ ישראל, עזבו את מקומם הטבעי, ומנסים להסתגל לתרבות חדשה ומנוכרת.

העבודה עם האוכלוסייה הישראלית לא קלה, ולעתים קרובות מדובר ברב אחד, שמנסה לעבוד במקביל עם אלפי משפחות ישראליות. רבנים אלו מנסים להתיידד עם הישראלים, תוך הסדרת תוכניות מגוונות לכל בני המשפחה, לרבות אירועים חברתיים, תכניות מעשירות ומאחדות לקראת החגים, לצד שיעורי תורה קבועים.

בחודש חשוון תשפ"ב שילבו ידיים שלושה רבנים ישראלים, הרב יהודה קורנפלד, הרב יוסף וקראט והרב משה אורלוויק, ויצרו את 'שרשרת - איגוד הרבנים הישראלי של צפון אמריקה'.

הארגון קיבל תמיכה חזקה מגדולי ישראל זצ"ל ושיבל"א, ביניהם מרן רבי חיים קנייבסקי זצ"ל ראש הישיבה מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין, הגאון הגדול רבי משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקא. ובארה"ב גדולי ראשי הישיבות. הגאון הגדול רבי שמואל קמינצקי ראש ישיבת פילדלפיה, בנו הגאון רבי שלום קמינצקי והגאון רבי אהרן לופיאנסקי ראש ישיבת סילבר ספרינג. .

המטרה של הארגון הייתה ליצור פלטפורמה בה יוכלו הרבנים לחלוק רעיונות ולתת השראה זה לזה, ובמקביל גם לחזק את בסיס גיוס הכספים לכל המרכזים הרוחניים לישראלים בארה"ב.

בחודש טבת דאשתקד, עשרים ושניים רבנים, המייצגים 55,000 ישראלים, השתתפו בכנס של יום אחד באטלנטה, יחד עם ארגוני קירוב מקומיים רבים, עורה וחינוך יהודי. בכנס הוקמו ארבע מטרות מרכזיות לשרשרת: 1 .חיזוק הקהילות הקיימות 2 .הקמת קהילות חדשות, ומדרשות לבנים ובנות 3 .שיתופי פעולה בין כלל הרבנים הישראלים 4 .מודעות לאתגר הישראלי וסכנת ההתבוללות הגואה.

כפועל יוצא מכנס זה הוקמה בתוך זמן קצר קהילה ישראלית חדשה בקופר סיטי, פלורידה. עוד לפני ראש השנה רבני 'שרשרת' הצליחו לגייס למקום רב ובני משפחתו שהגיעו למקום מארץ ישראל. בית כנסת חדש נפתח ובתוך חודשים ספורים כבר התקיימו בו שלושה מניינים ביום, כאשר קרוב ל-100 איש מגיעים לתפילות בשבת. בנוסף, בימים אלה מסייעים הרבנים לשתי קהילות חדשות להתרומם ולפרוח.

השנה כאמור, 'שרשרת' כבר הייתה מוכנה לצעד הגדול הבא שלהם, שם ארגנו כנס בן יומיים במיאמי, עם 30 רבנים ישראלים מקהילות שונות ברחבי ארצות הברית וקנדה. כאשר את הכנס מכבדים בהשתתפותם הגאון רבי שלום קמינצקי ראש ישיבת ישיבת פילדלפיה; הרב הגאון רבי מרדכי טולדנו אב"ד ירושלים, חתן מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל. הרב הגאון רבי משה האואר ראש רבני הOU.

התוכנית בכנס כללה פאנל עם הרב קמינצקי על אתגרים שונים העומדים בפני רבני ישראל העוסקים בקירוב; פאנל עם הרב האוור כיצד לחבר קהילות ישראליות עם קהילות אמריקאיות; ופאנל עם הרב טולדנו על שאלות הלכתיות; פאנל עם הרב מנחם דויטש, מנהל עולמי, על יצירת ארגון מקצועי ועוד.

כמו כן בארוחת הערב נאם הרב פסח לרנר מארגון 'ארץ הקודש', בצורך לשיתוף פעולה בין הקהילות במאבק נגד הרפורמים המנסים לפגוע במסורת היהודית הטהורה המוטמעת בקרב הישראליים.

החלק החשוב ביותר בכינוס הייתה ההזדמנות של הרבנים לשבת יחד, להכיר אחד את השני, להתחבר ולערוך סיעור מוחות יחדיו בנוגע לרעיונות חדשים.

כדוגמא לדחיפות וההכרחיות של עבודת ארגון 'שרשרת', מספר הרב קורנפלד, "בשנת תש"ע נכנסתי לפגישה עם הגאון המופלא רבי משה שפירא זצ"ל. לאחר שביליתי עימו למעלה משעה בדיון על מצב הישראלים באמריקה, קמתי לעזוב. הרב שפירא רץ אחרי וחסם בפניי את הדלת. עיניו התמלאו דמעות, וכך הוא אמר, "תקשיב טוב, יקירי. יש רכבות על גבי רכבות שנשלחות ברגע זה לאושוויץ, רכבות עמוסות בילדים ישראלים החיים באמריקה, שנשלחות לכיוון אושוויץ! אתה חייב לעצור אותם!!" ואז הוא הוסיף, "לך ותגיד לכל המעורבים בקירוב הישראלי באמריקה שאמרתי, שהם יישבו בגן עדן במקום שאי אפשר יהיה לראות אותם אפילו מרחוק". ואז שוב פרץ הרב בבכי. "כשחזרתי על הסיפור הזה בפני הרב אהרן לופיאנסקי, הוא אמר לי שצורת התנסחות כזו של הרב שפירא, זה בהחלט אירוע חריג".

היטיב להגדיר זאת הרב וקרט: "כמו שלפני כמה חודשים התחילו ועד הצלה ליהדות אוקראינה, זה הזמן לפתוח ועד הצלה לקהילה הישראלית באמריקה וזה בדיוק מה ששרשרת מנסה להשיג".

מיאמי התבוללות ישראלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד