כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ההישגים והמחלוקות

גיוס, שבת ותקציב ישיבות; ההסכם המלא של יהדות התורה נחשף

לקראת כינון הקואליציה: נציגי יהדות התורה ישבו אמש לדיון ממושך שנמשך לתוך שעות הלילה המאוחרות, לחתום על הסכם קואליציוני מול נציגי המשא ומתן מטעם הליכוד | הבוקר נחשף ההסכם הכולל בתוכו סעיפים רבים בנושאים כמו גיוס, שבת ותקציבים לעולם התורה | כל הפרטים

גיוס, שבת ותקציב ישיבות; ההסכם המלא של יהדות התורה נחשף
חברי יהדות התורה בבית הנשיא צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשעות הלילה המאוחרת גובש ההסכם הסופי בין 'יהדות התורה' למפלגת 'הליכוד'. ההסכם כולל 139 סעיפים, לא כולל נספח נפרד שנחתם בין 'אגודת ישראל' לליכוד ונספח התפקידים שכולל גם סעיפים רבים על סמכויות ותקנים עבור המשרד לענייני ירושלים ומסורת שיהיה בידי מאיר פרוש וגם תקנות למנהלת שתקום תחת אחריותו של סגן השר אורי מקלב שעתיד לכהן כסגן השר במשרד ראש הממשלה ובמשרד התחבורה.

התפקידים:

יצחק גודלקנופף – שר השיכון: אחריות על רשות מקרקעי ישראל, חבר הקבינט המדיני בטחוני, יו"ר ועדת השרים לענייני דיור, יו"ר משותף לוועדת שרים בנושאי קבורה.

משה גפני – יושב ראש ועדת הכספים

מאיר פרוש – ממונה על המשרד לענייני ירושלים ומסורת

אורי מקלב – סגן שר התחבורה עם אחריות לנושאים החרדיים בתחומי המשרד, יהיה אחראי על תקציב של 100 מיליון שקל לטובת שיפור התחבורה החרדי, מקלב יכהן גם כסגן שר במשרד ראש הממשלה שם תוקם הרשות לפיתוח כלכלי חברתי במגזר החרדי.

יעקב טסלר – סגן שר במשרד הרווחה או במשרד אחר בסיכום עם ראש הממשלה.

יעקב אשר – יו"ר ועדת הפנים עם סמכויות בנושא דת פיקוח על המועצות הדתיות, חוק החמץ, ענייני קבורה, עירובין ומקוואות. לצד סמכויות בנושא בינוי ושיכון, מקרקעין ורשות מקרקעי ישראל, תשתיות לאומיות והמטרו.

ישראל אייכלר – יושב ראש ועדת העבודה והרווחה

יצחק פינדרוס – יושב ראש הוועדה לפניות ציבור

הסיכומים:  

עוד קודם הסיכומים על דברים חדשים שישולבו לראשונה בהסכם הזה, לפי הסיכומים עם הקמת הממשלה ללא שנקבע תאריך, יבוטלו המסים על החד פעמי והשתייה המתוקה, וכן  תבוטל רפורמת הכשרות "בהסכמת כל סיעות הקואליציה", עוד נכתב, כי כמו כן יבוטל חוק בחירת רבני העיר ששינה את הליך בחירת רבני העיר שהביא בין היתר להדחת קבוצה של רבנים שמונו קודם שנת 1973. כך גם תבוטל תוך 30 יום מיום הקמת הממשלה רפורמות הסלולר הכשר של השר היוצא יועז הנדל לצד ביטול ניוד הקווים הכשרים והחזרת המצב שתאפשר לוועדת הרבנים לחסום מספרים ככל שעולה לרוחם.

בנושא החוק שיבוא במקום רפורמת הטלפון הכשר, קיימת מחלוקת בתוך יהדות התורה, בעוד אגודת ישראל מבקשים לחוקק את 'חוק ארבל' שנותן מענה למצב הקיים, ב'דגל התורה' מבקשים להביא חוק שיביא להקמת ועדות רבנים נוספות, באגודה מסרבים, לכן סוכם כי "כיוון שמפלגת דגל התורה מתנגדת לנוסח זה, ראש הממשלה יביא בהסכמת כל סיעות הקואליציה נוסח מוסכם בתוך 30 יום מיום הקמת הממשלה" כך נכתב.

השוואת תקציבי החינוך: יוקם צוות מקצועי מטעם משרד ראש הממשלה בו ייקחו חלק נציגים ממשרדי האוצר והחינוך, נציגי של אגודת ישראל ודגל התורה. לאחר פגישות עם רשתות החינוך הוא יגיש המלצות לתיקונים קודם העברת התקציב לשנת 2023 .

השוואת התקציב תתבצע בפעימות, הראשונה בתקציב הבא לשנת 2023 אז יעלה התקציב ל 60% מתוך ההשוואה הקבועה בחוק, הפעימה הבאה תהיה בתקציב לשנת 2024 על 20% ועוד פעימה של 20% בתקציב לשנת 2025. רק אז מוסדות הפטור יקבלו סך תקציב של 55% בהשוואה ומוסדות המוכש"ר סך כל 75% בהשוואה לחינוך הכללי.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי לפעימה הראשונה הוקצב סכום של 4 מיליארד שקל. בהסכם נכתב: "החל משנת 2023, יושוו כל התקציבים למוסדות החינוך של המגזר החרדי. שכר המורים, הגננות והסייעות בחינוך החרדי יושווה לשכר בחינוך הכללי בכל רכיבי השכר, לרבות באמצעות תוכניות אופק חדש ועוז לתמורה שיותאמו למגזר החרדי ובכל עדכוני השכר".         

עוד סוכם בנושא כי תקציב שעות הסמינרים, ומכסת שעות ההוראה יעודכן בבסיס התקציב. לצד התחייבות כי שכר המורות יושווה לשכר עובדי ההוראה במכללות. כך גם המדינה תממן הסעות גם למגזר החרדי.

חוקים עוקפי בג"צ:

יהדות התורה סיכמו כי יחוקק חוק האוסר הכנסת חמץ לבתי חולים באמצעות הוראה של מנכ"לי בתי חולים, מדובר בחוק שעונה על פסיקה שבג"צ הקובעת כי אסור להגביל כניסת חמץ לבתי חולים במהלך חג הפסח.

כמו כן על עלייה וגיור סיכמו כי הממשלה תקדם רפורמה לקידום הגיור באמצעות גוף גיור ממלכתי, שיקבע בחיקה עוקפת בג"צ כי " גיור שנערך בישראל יהיה מוכר על פי דין רק אם בוצע באמצעות מערך הגיור הממלכתי שיהיה כפוף לפסיקותיה של הרבנות הראשית לישראל", כך שלא תהיה הכרה בגיורים פרטיים מה שיחסום גיור רפורמי

סעיף הנכד:

הסיכום הוא כי תוקם ועדה בה יקחו חלק נציגים מכל סיעות הקואליציה ותגבש תיקוני חקיקה בנושא תוך 60, ואלה יחוקקו עד להעברת התקציב לשנת 2023

גיוס: לפי הסיכום שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' חוק הגיוס יבוא קודם העברת התקציב לשנת 2023 בהסכם כל סיעות הקואליציה, אך קודם לכן יחוקק חוק יסוד ערך לימוד התורה שיעדן את ערך לימוד מול ערך השיוון בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

תקציבי הישיבות: תקציב הישיבות יעלה ל2.5 מיליארד שקל, יכנס לראשונה בתולדות המדינה לבסיס התקציב, בסיס התקציב יהיה קבוע פר ראש לפי ערך נקודה של 1.8 . לפי הסיכום נכתב כך: "ערך הנקודה לא יפחת מ-653 ₪ . תקציב הישיבות בכללותו יוכנס לבסיס התקציב וערך הנקודה יעודכן בהתאם למדד".

דיור: תוך 90 מאז הקמת הממשלה יודיעו במשותף גולדקנופף ודרעי על מקום להקמת עיר חרדית חדשה, במקום העיר כסיף שהוקמה עלך ידי הממשלה היוצאת. לצד זאת ישונה החקיקה שיחייב מינוי נציג חרדי בוועדה של רשות מקרקעי ישראל

שונות:

סעיף השטריימלעך: כדי לבטל חקיקה בנושא יבוא פרווה שיסכן את תעשיית השטרימלים, נכנס סעיף הקובע כי " כל חקיקה בנושא בע"ח, שעלולה להשפיע על אורח חיים דתי תובא להתייעצות והסכמה עם סיעת יהדות התורה טרם קידומה".  

חילולי שבת: בהסכם נכתב כי "תימנע פגיעה באורחות החיים של הציבור החרדי והדתי באזורי מגורים חרדיים ודתיים מובהקים שבהם הציבור החרדי והדתי מהווה רוב גדול". שבנושא העבודות בשבת ישולב לוועדה למתן היתרי עבודות בשבת גם נציג מטעם הרבנות הראשית שבסמכותו לקבוע איזו עבודה עומדת בגדר "פיקוח נפש"

סגירת 'אבו כביר' בשבת: סוכם כי המכון לרפואה משפטית לא תפעל בשבת, יורחב שעות הפעילות בימי חול וכן תיפתח בצפון הארץ שלוחה של המכון לרפואה משפטית.

תעסוקה: נציבות שירות המדינה תכיר בתעודת "יורה" או "ידין" של הרבנות הראשית, טוען רבני, דרך ארץ, תעודת רו"ח, תעודת הוראה מסמינרים ובתואר .B.A אקוויוולנטי, כתואר ראשון כללי, לצורך כשירות למכרזים ומינויים הדורשים תואר כללי וכן לעניין דירוג השכר והוותק בשירות המדינה. כמו כן משרד הפנים יכיר בתעודות הנ"ל לצורך כשירות להתמודד במכרזי הרשויות המקומיות. ניסיון תעסוקתי משמעותי של 5 שנים, ייחשב כתחליף לתואר.

יהדות התורה הליכוד הסכם קואליציוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד