כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
צעד חמור

ההחלטה של נורבגיה נגד הבנקים בישראל וזו הסיבה

קרן העושר של נורבגיה מפסיקה את פעילותה בישראל בגלל שכסף שהיא מעבירה עובר ליהודה ושמרון. גורם ישראלי: "נתקשה להשפיע אל מול אופי הממשלה החדשה". משרד החוץ: "הנושא החמור מטופל"

ההחלטה של נורבגיה נגד הבנקים בישראל וזו הסיבה
ויקי

קרן העושר של נורבגיה, אחת הקרנות הגדולות בעולם, החליטה להפסיק את השקעותיה בישראל, כך דווח ב'חדשות 12'. בהודעת בקרן נאמר כי היא החליטה לערוך בדיקה על כל מערכת הבנקאות הישראלית, כדי לוודא שכסף שהיא מעבירה לחברות ישראליות וחברות שפועלות ביהודה ושומרון – לא ישמש להשקעות.

קרן העושר של נורבגיה מנהלת יותר מ-1.3 טריליון דולרים בנכסים, אוספת את כל ההשקעות העודפות של נורווגיה ומשקיעה בכל העולם. כבר בשנה שעברה, החלו הדיבורים על הפסקת ההשקעות בישראל אך בשבועות האחרונים תפסה תאוצה. לפי גורם ישראלי שמעורה בפרטים, האופי של הממשלה החדשה בהחלט משחק תפקיד, למרות שהתהליך החל לפני הבחירות. 

הגורם הישראלי אמר: "ניסיונות השכנוע שלנו מול הקרן להניע אותה מהפעולה הזו תתקשה להבשיל אל מול המדיניות המוצהרת של הממשלה בנוגע לשטחים". ההחלטה הזו היא גם תוצאה של פרסום הרשימה השחורה על ידי נציבות זכויות האדם של האו"ם, שכללה 112 חברות, בהן גם בנקים.

הקרן הנורווגית מתנה את המשך ההשקעות שלה בכך שאותם בנקים שכלולים ברשימה השחורה יפסיקו להעביר כספים לחברות שפועלות ביהודה ושומרון. הבנקים מסרו בתגובה, "לא נפלה בין מה שקורה בתוך הקו הירוק לבין מה שמחוצה לו".

ישראל פועלת בכל המישורים על מנת לעצור את ההחלטה, ובירושלים ניסו שהצעד הנורווגי יישאר מתחת לרדאר. כזכור, ראש הממשלה לפיד סירב לפגוש את שרת החוץ של נורווגיה, בחודש יוני האחרון, לאחר שאמרה כי היא תפלה ותסמן מוצרים מיהודה ושומרון. החשש בישראל הוא שאם ההחלטה תצא לדרך, חברות וגופים בין-לאומיים נוספים יפסיקו להשקיע בישראל.

משגרירות נורווגיה בישראל לא נמסרה תגובה. משרד החוץ מסר בתגובה: "הנושא החמור מוכר ומטופל".

יהודה ושומרון נורבגיה חרם על ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד