כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
המסע הסודי

מאחורי הקלעים: כך הגיע זלנסקי לוושינגטון

צעדים יוצאי דופן ננקטו כדי להטיס את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מאוקראינה לבירת ארה"ב. רק כאשר פקידים אמריקאים הרגישו שמנהיג אוקראינה נמצא בטוח בדרכו לבירת ארה"ב, הביקור פורסם

מאחורי הקלעים: כך הגיע זלנסקי לוושינגטון
זלנסקי וביידן בבית הלבן צילום: הבית הלבן

לאחר ביקורו בקו החזית במזרח אוקראינה ביום שלישי האחרון, מסעו של הנשיא ולודימיר זלנסקי לוושינגטון הבירה החל במסע לילי ברכבת לפולין לפני שעלה למטוס של חיל האוויר האמריקני, על פי דיווחים, המטוס לווה על ידי מטוס של נאט"ו ומטוס קרב F-15.

דיווחים על הביקור בוושינגטון החלו לדלוף בתחילת השבוע, אבל זה לא אושר עד ביום רביעי בשעת בוקר מוקדמת, רק כאשר פקידים אמריקאים הרגישו שמנהיג אוקראינה נמצא בטוח בדרכו לבירת ארה"ב.

הביקור תוכנן במשך חודשים, אך ההכנות האחרונות נעשו במהירות - שני הנשיאים דיברו על כך ב-11 בדצמבר, והזמנה ניתנה לזלנסקי שלושה ימים לאחר מכן. רק לאחר אישור הביקור ניתן היה להוציא לפועל תוכניות סופיות, כך דווח ה-BBC.

באופן לא מפתיע, לא פורסם מידע רשמי על המסע, האבטחה ההדוקה סביב ביקורי נשיאים גם בתקופת שלום לא מתפרסמת, אבל עבור מנהיג בזמן מלחמה הסיכונים גדולים עוד יותר. עם איום של טילים רוסיים שיהפכו את הנסיעה האווירית מעל אוקראינה למסוכנת מדי, הביא את זלנסקי לנסוע ברכבת חשאית דרך אוקראינה לפולין, שם הוא נצפה ביום רביעי בתחנת רכבת בעיירת גבול.

תמונות מהטלוויזיה הפולנית הראתה פמליה כולל את זלנסקי צועד לאורך רציף עם רכבת אוקראינית כחולה-צהובה ברקע. לאחר מכן נכנסה הקבוצה לשיירה של מכוניות ממתינות, כולל שברולט שחורה, דגם אהוב על ממשלת ארה"ב.

מנהיגים ופקידים מערביים רבים נסעו ברכבת לבקר את זלנסקי בקייב, אך זו הייתה הפעם הראשונה שלו בחו"ל מאז החלה מלחמת רוסיה. זמן לא רב לאחר מכן, נתוני הטיסה הראו כי מטוס בואינג C-40B של חיל האוויר האמריקני, ממריא משדה התעופה בז'שוב שבפולין.

המטוס פנה לכיוון צפון מערב לכיוון בריטניה, אך לפני שנכנס למרחב האווירי מעל הים הצפוני, מטוס ריגול של נאט"ו סרק את האזור. הים כידוע מלא בצוללות רוסיות.

באותו זמן מטוס קרב אמריקאי F-15, שהמריא מבסיס באנגליה, ליווה את טיסתו של זלנסקי בחלק ממסעו. לבסוף, בסביבות הצהריים בוושינגטון - כמעט 10 שעות לאחר ההמראה ועוד שעות רבות של נסיעה, נחת המטוס ליד וושינגטון.

בהגיעו לארה"ב הוא קיבל הגנה מהשירות החשאי כפי שקורה לכל ראשי המדינות המבקרים, אבל מעמדו של זלנסקי כמנהיג של מדינה במלחמה עם רוסיה פירושו שגורמי הביטחון היו ערניים במיוחד. "אנחנו מאוד מודעים לכך שלרוסיה יש אנשים במדינה הזו ועשויים לנסות לעשות משהו", אמר פקיד בכיר לרשת ABC. "אנחנו יודעים מה עומד על כף המאזניים".

נראה שהביקור עבר בצורה חלקה, וביום חמישי זלנסקי כבר חזר לאדמת אירופה, ופרסם בטלגרם שהוא עצר בפולין כדי לפגוש את מקבילו, אנדז'יי דודה. אתמול (22:00) על פי הדיווחים, הוא חצה את הגבול לאוקראינה, אבל גורמי ביטחון אמריקאים נרגעו רק כשהוא חזר בשלום לקייב. פקיד אחד אמר לחדשות ABC: "פוטין והקרמלין יודעים שהוא צריך לחזור הביתה".

הבית הלבן ולדימיר זלנסקי ג'ו ביידן מלחמת אוקראינה רוסיה פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד